Spada popularność Facebooka wśród nastolatków

Kiedy w 2004 roku Facebook został powołany do życia, bardzo szybko zdobył ogromną popularność, szczególnie wśród ludzi młodych. Ostatnie badania rynku wykazały jednak, że nastoletni użytkownicy są coraz bardziej znudzeni portalem społecznościowym Marka Zuckerberga. Powodów zaistniałego stanu rzeczy jest naprawdę wiele i trudno byłoby znaleźć jedną tylko przyczynę.

Adam Ludwin powołał niedawno do życia społecznościową aplikację Albumatic. Nieco wcześniej zaprezentował ją ponad dwudziestoosobowej grupie osób poniżej dwudziestego piątego roku życia. Aplikacja nie przypadła większości z nich do gustu, bowiem zbyt bardzo powiązana była z Facebookiem, którego młodsi użytkownicy starają się ostatnimi czasy unikać.

Zdaniem ekspertów nastoletni użytkownicy nie szukają nowego portalu społecznościowego, który zastąpi Facebooka, ale bardziej intymnego miejsca, w którym mogliby dzielić się przemyśleniami, zdjęciami i muzyką z mniejszym gronem najbliższych przyjaciół. Facebook natomiast traktowany jest jako medium, pozwalające na kontakt ze wszystkimi znajomymi.

Kolejnym powodem, dla którego nastoletni użytkownicy coraz mniej chętnie korzystają z Facebooka jest to, że z portalu społecznościowego korzysta coraz więcej osób starszych, wśród których znaczny procent stanowią rodzice. Niedawne badania wykazały, że wielu rodzicieli wykorzystuje Facebooka do szpiegowania swoich nastoletnich pociech, co na pewno nie uszło uwadze głównych zainteresowanych.

Również Facebook zauważył, że ma „problem” z nastolatkami.

„Uważamy, że niektórzy z naszych użytkowników, w szczególności ci młodsi, są nie tylko świadomi istnienia, ale także coraz częściej korzystają z produktów i usług podobnych do Facebooka. Naszym zdaniem niektórzy użytkownicy ograniczyli styczność z Facebookiem, jednocześnie angażując się znacznie bardziej w inne usługi i produkty, takie jak Instagram. Kiedy nasi użytkownicy zaczną poświęcać więcej czasu na obcowanie z konkurencyjnymi usługami i produktami, możemy spodziewać się, że mniej czasu poświęcać będą Facebookowi, co może zaszkodzić naszym interesom” – czytamy w raporcie 10-K.

Spadek popularności Facebooka wśród nastoletnich użytkowników wcale nie oznacza, że nagle zaczną oni kasować profile posiadane w portalu społecznościowym. Facebook nadal pozostaje jednym z podstawowych mediów, służących do kontaktowania się ze znajomymi i rodziną. Jeżeli nawet nastolatki spędzać będą znacznie więcej czasu na innych portalach społecznościowych kosztem Facebooka, to dopóki tym innym portalem będzie Instagram, Mark Zuckerberg nie musi martwić się o swoje zarobki.

Źródło: Business Insider