Skoda ENYAQ RS IV RS MAXX – pierwszy samochód, który jest dowodem na to, że elektryki mają sens

Czy wielki i masywny SUV wyposażony w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 299 KM i napędzie na dwie osie, może być oszczędnym i wydajnym samochodem do codziennej jazdy?

To było moje pierwsze pytanie, gdy stanąłem naprzeciwko wielkiego, masywnego SUVa Skody. Gdy dodatkowo zobaczyłem na karoserii logo RS, to byłem przekonany, że choć auto niewątpliwie ma imponujące osiągi, to że więcej czasu spędzę przy ładowarkach niż na drodze. Trasy testowe częściowo rozplanowałem w mieście, a częściowo na autostradach. W tym drugim przypadku, specjalnie zaplanowałem trasy w taki sposób, żeby po drodze było dużo ładowarek, co nie jest łatwe do wykonania w Polsce, aczkolwiek powoli się to zmienia. Nawet niektóre sklepy sieciowe zaczynają montować ładowarki na swoich parkingach, jak np. Lidl. Wracając do testu, wsiadając za kierownice elektryka, kierowca często musi zerkać na poziom baterii, bo zasięgi elektryków zależą od wielu czynników, takich jak: pojemność akumulatora, zużycie energii, temperatura powietrza, opady, rodzaj nawierzchni, stopień dociążenia samochodu, częstotliwość korzystania z klimatyzacji, systemu audio czy też prędkość podróżowania. Ponieważ wszystko w elektryku jest zasilane z jednego akumulatora, to im więcej rzeczy działa, tym szybciej bateria się wyczerpuje.

Imponujący zasięg

Często jest tak, że wsiadając do w pełni naładowanego auta, komputer pokazuje 450 km zasięgu, ale doświadczony kierowca wie, że realnie przejedzie tylko 300 km. Ale nie Skoda ENYAQ RS IV RS MAXX, która została wyposażona o akumulator o pojemności 82 kWh i dwa silniki napędzające cztery koła mocą 299 KM. Już w trakcie pierwszych chwil jazdy zauważyłem, że mimo pracy dwóch silników pobór prądu jest zaskakująco niski. W zależności od jazdy „spalanie” wahało się od 18 kWh/100 km w mieście, do 22 kWh/100 km przy 140 km/h na autostradzie. To jest bardzo dobry wynik, który pozwala pokonać nawet do 430 km na jednym ładowaniu. Jadąc autostradą z prędkością 120 km/h bez problemu pokonałem dokładnie 400 km. W mieście przy spokojnej jeździe elektryczną Skodą jeździ się niemal tak komfortowo jak samochodem z silnikiem spalinowym, bo komputer w miarę dokładnie pokazuje zapas energii. Słowo komfort odnosi się tu naturalnie nie do dynamiki jazdy, bo elektryki pod tym względem biją każdy inny napęd na głowę. Bardziej chodzi o komfort psychiczny, gdyż w silnikach spalinowych kierowcy nie muszą zbyt często zerkać na stan paliwa w baku.

Przeczytaj też: Testujemy samochód Skoda Enyaq IV 80 Coupe – elektryczny SUV | CoNowego.pl

Byk na sterydach

ENYAQ RS IV RS MAXX jest pionierskim modelem SUV w gamie Skody, który jest całkowicie napędzany energią elektryczną. Stworzony został na dedykowanej platformie MEB, przeznaczonej wyłącznie dla pojazdów elektrycznych. Dostępny jest w różnorodnych konfiguracjach, które różnią się między sobą wielkością akumulatora, mocą silnika, rodzajem napędu oraz poziomem wyposażenia. Najbardziej sportową i zaawansowaną technologicznie wersją jest ENYAQ RS IV RS MAXX z dwoma silnikami i napędem na dwie osie. ENYAQ RS IV RS MAXX to duży i masywny SUV o wymiarach: długość 4653 mm, szerokość 1879 mm, wysokość 1605 mm o rozstawie osi 2772 mm. Jego imponujący rozmiar widać nie tylko od zewnątrz, ale też wewnątrz. Swoją sylwetką przypomina wściekłego byka. Bryła samochodu jest muskularna, imponuje swoim współczesnym, dynamicznym wyglądem. Enyaq jest obszernym SUV-em, który wyróżnia się atletyczną budową, obszernymi nadkolami i robi wrażenie swoją dostojną postawą. W odróżnieniu od innych marek, pojazdy Skody od pierwszego wejrzenia zdradzają, że są to auta elektryczne. Charakteryzują się one nowatorskim i awangardowym designem.

Przestrzennie i wygodnie

Nie inaczej jest w wewnątrz samochodu. Model Škoda Enyaq RS iV RS MAXX wyróżnia się przestrzenią i wygodą, z dużym uwzględnieniem miejsca w kabinie, estetyki deski rozdzielczej oraz elementów sterujących. Kabina oferuje więcej niż wystarczająco miejsca, nawet dla wysokich osób przekraczających 180 cm wzrostu, które znajdą tu wygodną pozycję zarówno w osi poziomej, jak i pionowej. Wysokość dachu umożliwia szeroką regulację siedzenia kierowcy. Również tylne siedzenia zapewniają obfite miejsce na nogi, co przekłada się na komfort podróży. Wykończenie kokpitu i siedzeń sprawia wrażenie, jakby były wykonane na zamówienie. Atrakcyjna kolorystyka wnętrza harmonijnie współgra z ciemniejszymi detalami, które dodają charakteru. Wnętrze jest zarówno proste, jak i funkcjonalne, z centralnie umieszczonym 13-calowym ekranem dotykowym. Długość pojazdu przekłada się na obszerny bagażnik o pojemności 585 litrów, którą można zwiększyć do 1710 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.

Przeczytaj też: Testujemy Skodę ENYAQ IV 80 MAXX – Elektryczny SUV z klasą (conowego.pl)

Napęd w wersji RS

Model Škoda Enyaq RS iV RS MAXX jest wyposażony w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 299 KM, które napędzają wszystkie cztery koła. Jego bateria o pojemności 82 kWh umożliwia przejechanie do 430 km na jednym ładowaniu. Ładowanie pojazdu może odbywać się przy użyciu prądu zmiennego o mocy do 11 kW lub prądu stałego o mocy do 125 kW. W przypadku szybkiego ładowania prądem stałym, bateria może osiągnąć 80% swojej pojemności w zaledwie około 40 minut. Jest to kluczowe dla efektywności podróży, gdyż pozwala na krótkie przerwy na doładowanie. Szybkie ładowanie jest tu bardzo istotne, bo dzięki temu będąc w trasie poświęcimy mniej czasu na doładowanie. Przy czym nie trzeba szukać ultra szybkich ładowarek bo samochód podczas testu nie przekroczył mocy ładowania 77kW, ale trzeba zaznaczyć, że nie był zupełnie rozładowany. Pojemna bateria i potężne silniki zapewniają płynną i precyzyjną jazdę. Enyaq RS iV RS MAXX oferuje wyjątkowo komfortową jazdę, z cichą kabiną, dokładnym układem kierowniczym, efektywnym zawieszeniem i dynamicznym przyspieszeniem, co sprawia, że prowadzenie tego modelu to czysta przyjemność.

Zaawansowany technologicznie

W Škoda Enyaq RS iV RS MAXX design kokpitu jest zgodny z minimalistycznym podejściem, zapewniając jednocześnie spójność estetyczną całego wnętrza. Zaawansowana kierownica multimedialna umożliwia intuicyjną obsługę systemów pojazdu bez odrywania wzroku od drogi. Zminimalizowany wyświetlacz zamiast tradycyjnego zestawu wskaźników koncentruje się na prezentacji kluczowych informacji o jeździe. Dodatkowo, wyposażenie obejmuje head-up display z rzeczywistością rozszerzoną, system oświetlenia ambient, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele i kierownicę, wysokiej jakości system audio Canton oraz inne funkcje zwiększające komfort i bezpieczeństwo. Enyaq RS iV RS MAXX dysponuje również kompleksowym zestawem systemów bezpieczeństwa i asystentów kierowcy, w tym adaptacyjnym tempomatem, asystentem utrzymania pasa ruchu, asystentem parkowania, asystentem martwego pola, asystentem świateł drogowych, systemem rozpoznawania znaków drogowych, systemem monitorowania otoczenia, systemem awaryjnego hamowania, systemem ostrzegania przed kolizją, systemem utrzymania toru jazdy i wieloma innymi. Nie rozumiem tylko jednego – dlaczego jedynie fotel kierowcy ma funkcję masażu.

Podsumowanie

Škoda Enyaq RS iV RS MAXX to elektryczny SUV, który stanowi doskonałe połączenie nowoczesności i funkcjonalności. Z napędem elektrycznym o mocy 299 KM i zasięgiem do 430 km, jest to pojazd przyjazny dla środowiska i idealny do codziennych dojazdów oraz dłuższych wypraw. Jego stylowy design, który łączy w sobie elegancję i nowoczesność, przyciąga wzrok i podkreśla dynamiczny charakter auta. Wnętrze Enyaq RS iV RS MAXX zaskakuje przestronnością i komfortem. Wyposażenie obejmuje zaawansowane systemy multimedialne, w tym 13-calowy ekran dotykowy, oraz szereg funkcji zwiększających komfort, takich jak automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele i kierownica. Bezpieczeństwo jest również na najwyższym poziomie, dzięki kompleksowemu zestawowi systemów wspomagania kierowcy. Škoda Enyaq RS iV RS MAXX jest atrakcyjną propozycją dla tych, którzy poszukują nie tylko ekologicznego, ale również stylowego, przestronnego i bezpiecznego SUV’a do różnorodnych zastosowań. Jest to pojazd, który spełnia oczekiwania nawet najbardziej wymagających użytkowników, szukających równowagi między wydajnością a komfortem użytkowania. Enyaq RS iV RS MAXX zdecydowanie jest dowodem na to, że elektryki jednak mają sens.

Cena 327 900 zł (ENYAQ RS IV RS MAXX 82 kWh 220 kW (299 KM) 4×4