Polski odrzutowiec Flaris Lar 1 wkrótce odbędzie swój pierwszy lot

Flaris Lar 1 to projekt jednosilnikowego samolotu odrzutowego stworzony przez przedsiębiorcę z Jeleniej Góry – Rafała Ładzińskiego. Maszyna z dwoma pasażerami i pełnym bakiem paliwa waży zaledwie 1500 kg. Dzięki niewielkiej masie ma być bardzo dynamiczny i zarazem przyjazny w pilotażu. Uzyskanie tak dobrego wyniku było możliwe dzięki wykorzystaniu paneli kompozytowych i łączenie ich za pomocą autorskich metod.
Na stronie projektu www.flaris.pl podano informację, że w chwili obecnej „trwają próby fabryczne systemu radiowonawigacyjnego G600 firmy Garmin, agregatu elektrohydraulicznego odpowiedzialnego za prawidłowe wypuszczanie podwozia w trybie pracy oraz systemu otwierania podwozia w trybie awaryjnym. System awaryjny opracowany został w oparciu o hydroakumulator, który gromadzi niezbędną do wypuszczenia, w razie awarii układu zasadniczego, energię ciśnienia oleju. Jest on napełniany automatycznie podczas postoju na płycie lotniska przed startem samolotu zapewniając w 100% wypuszczenie podwozia nawet po zaniku prądu. Samolot został wyposażony również w nowoczesny układ hamulcowy firmy BERINGER posiadający ABS.”„Pod koniec lutego specjaliści firmy Metal-Master w asyście specjalistów Williams International przeprowadzą próbny rozruch układu napędowego. Zostaną przeprowadzone testy komputera FADEC wraz z komputerami pokładowymi odpowiadającymi za współpracę podsystemów samolotu. Próbom poddany zostanie układ paliwowy oraz węzeł energetyczny.” – czytamy na oficjalnej stronie Flaris.pl.
W samolocie Flaris Lar 1 wykorzystany jest nowoczesny silnik Williams FJ33-5A o ciągu statycznym 8,2 kN, który waży zaledwie 120 kilogramów. Parametry odrzutowca pozwalają mu wykorzystywać pasy startowe o długości nie przekraczającej 250 metrów. Możliwość demontażu obu skrzydeł w ciągu około 5 minut pozwoli przechowywać pojazd a nawet niewielkich hangarach.
Na etapie projektowania maszyny dbano o to, by była ona jak najbardziej aerodynamiczna. Po wyłączeniu silników samolotu jest on w stanie przelecieć dystans ok. 18 km na każdy kilometr utraty wysokości. W zależności od obciążenia zasięg może wynieść nawet 2500 kilometrów. Prędkość maksymalna wyniesie według prognoz ok. 700 km/h i to na pułapie dochodzącym do 14 000 metrów.
Konstruktor i właściciel firmy Metal-Master, która zajmie się produkcją samolotu, uważa, że Flaris Lar 1 będzie doskonałym narzędziem do przeprowadzania szkoleń, a także niezłym materiałem na niewielki, prywatny odrzutowiec.

Źródło: Flaris, inf. własna, zdj. PAP