Odkryto obiekt, który w Układzie Słonecznym porusza się „pod prąd”

Zazwyczaj wszystkie asteroidy i planety w układzie planetarnym orbitują wokół danej gwiazdy w tym samym kierunku. Uważa się bowiem, że asteroidy poruszające się w kierunku przeciwnym nie mogą współistnieć z planetą, ponieważ interakcje z ciałem niebieskim prawdopodobnie wybiłyby je z orbity. Tylko 0,01 procenta wszystkich znanych asteroid to asteroidy poruszające się „pod prąd”. Teraz odkryto kolejną – 2015 BZ509, która orbituje w rejonie Jowisza.
Właściwie, wspomniana asteroida jest pierwszą odkrytą, która podróżuje w tym samym obszarze co planeta, ale w przeciwnym kierunku. O jej zauważeniu poinformowali naukowcy z Kanady oraz Stanów Zjednoczonych.
Asteroidę odkryto przy pomocy obserwatorium Pan-STARRS zlokalizowanym w 2015 roku. Co ciekawe, dokonano tego już w 2015 roku, jednak zanim badacze poinformowali o istnieniu 2015 BZ509 świat, przeprowadzili dodatkowe obserwacje z użyciem Wielkiego Teleskopu Dwuobiektywowego (LBT) w Arizonie.

Jak się okazuje, związek asteroidy z Jowiszem nie jest krótkotrwały. Obydwa obiekty dzielą ten sam region kosmosu od milionów lat. Dlaczego? Otóż, 2015 BZ509 raz przebiega z jednej, a raz z drugiej strony Jowisza. Dzięki temu skutki minięcia się asteroidy i planety za każdym razem się redukują.
Odkrycie nie jest w pełni szokujące ze względu na skalę kosmosu, ale nie zmienia to faktu, że jest ważne. Być może za jego sprawą badacze dowiedzą się czegoś nowego na temat reguł rządzących orbitowaniem planet i innych ciał niebieskich.

Źródło: ScienceNews