TomTom Traffic Index 2017: Łódź najbardziej zakorkowanym miastem w Europie

W światowym rankingu polskie miasto uplasowało się na piątej pozycji, za Mexico City, Bangkokiem, Jakartą oraz Chongqing. Kierowcy z Łodzi mogą spodziewać się wydłużenia czasu podróży średnio o 51%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o 88% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że spędzają w podróży dodatkowe 178 godzin w skali roku. Złagodzenie zatłoczenia dróg zaobserwowano natomiast w Warszawie. Stolica w zeszłym roku była drugim najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce, w tej edycji raportu znajduje się na czwartym miejscu.TomTom Traffic IndexW raporcie TomTom Traffic Index 2017 firma TomTom, wykorzystując dane z 2016 roku, udostępniła informacje dotyczące poziomu zakorkowania 390 miast z 48 krajów i 6 kontynentów. Zestawienie zawiera dane dotyczące 12 polskich miast. TomTom wykorzystuje ok. 19 bilionów pomiarów, które zostały zebrane w ciągu dziewięciu lat. To już szósta edycja raportu TomTom Traffic Index.
W krajowym rankingu na drugim miejscu uplasował się Lublin (40%), następnie Kraków (38%), Warszawa (37%) i Wrocław (35%). Razem z Łodzią, stanowią piątkę najbardziej zakorkowanych miast w Polsce.
Mniejszy poziom zakorkowania w stosunku do zestawienia z 2016 r., odnotowano tylko w trzech aglomeracjach – Łodzi, Warszawie i Szczecinie. Sytuacja nie uległa zmianie we Wrocławiu, Poznaniu i Bydgoszczy. Większe zatłoczenie zarejestrowano natomiast w Lublinie, Krakowie, Trójmieście, Białymstoku, Bielsku-Białej i Katowicach.TomTom Traffic IndexGlobalny ranking miast
Z danych gromadzonych przez TomTom wynika, że od 2008 roku poziom zakorkowania wzrósł w skali globalnej o 23%. Mexico City po raz kolejny zajmuje pierwsze miejsce w światowym rankingu. Kierowcy w stolicy Meksyku mogą oczekiwać wydłużenia czasu podróży średnio o 66% (7% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem), a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o 101% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że kierowcy w Mexico City spędzają w podróży dodatkowe 227 godzin w skali roku. Kolejne w światowym rankingu miast powyżej 800 tys. mieszkańców są Bangkok (średni wydłużony czas podróży o 61%), Jakarta (58%), Chongqing (52%) i Bukareszt (50%). W pierwszej piątce najbardziej zakorkowanych miast na świecie, bez względu na zaludnienie, uplasowały się Mexico City, Bangkok, Jakarta, Chongqing oraz Łódź (51%).TomTom Traffic Index 2017Więcej informacji o TomTom Traffic Index oraz poszczególnych miastach w rankingu jest dostępnych na stronie www.tomtom.com/trafficindex. Na portalu znajdują się również przydatne porady dotyczące tego, w jaki sposób przeciwdziałać korkom. Po raz pierwszy TomTom wyróżnił te miasta, które zasługują na szczególne uznanie biorąc pod uwagę wysiłki, które zostały przez nie poczynione, aby przeciwdziałać korkom.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast Polski w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):

1.

Łódź

51%

6.

Poznań

34%

2.

Lublin

40%

7.

Bydgoszcz

33%

3.

Kraków

38%

8.

Trójmiasto: Gdańsk, Gdynia, Sopot

29%

4.

Warszawa

37%

9.

Szczecin

24%

5.

Wrocław

35%

10.

Białystok

24%


Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):

1.

Mexico City

66%

6.

Istambuł

49%

2.

Bangkok

61%

7.

Chengdu

47%

3.

Jakarta

58%

8.

Rio de Janeiro

47%

4.

Chongqing

52%

9.

Tainan

46%

5.

Bukareszt

50%

10.

Pekin

46%



Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):

1.

Mexico City

66%

6.

Bukareszt

50%

2.

Bangkok

61%

7.

Istambuł

49%

3.

Jakarta

58%

8.

Chengdu

47%

4.

Chongqing

52%

9.

Rio de Janeiro

47%

5.

Łódź

51%

10.

Tainan

46%


Ranking najbardziej zatłoczonych miast Europy w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):

1.

Bukareszt

50%

6.

Rzym

40%

2.

Moskwa

44%

7.

Paryż

38%

3.

Sankt Petersburg

41%

8.

Bruksela

38%

4.

Londyn

40%

9.

Manchester

38%

5.

Marsylia

40%

10.

Ateny

37%


Ranking najbardziej zatłoczonych miast Europy w 2016 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):

1.

Łódź

51%

6.

Palermo

43%

2.

Bukareszt

50%

7.

Sankt Petersburg

41%

3.

Moskwa

44%

8.

Edynburg

40%

4.

Belfast

43%

9.

Londyn

40%

5.

Dublin

43%

10.

Marsylia

40%


Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Ameryce Północnej w 2016 (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):

1.

Mexico City

66%

6.

Seattle

34%

2.

Los Angeles

45%

7.

San Jose

32%

3.

San Francisco

39%

8.

Toronto

30%

4.

Vancouver

39%

9.

Miami

30%

5.

Nowy Jork

35%

10.

Portland

29%

Jak radzić sobie z korkami?
Zwykłe planowanie trasy może być praktycznym sposobem na ominięcie niepożądanych zatorów na drodze. Kierowca zapoznając się z aktualną sytuacją na drogach jeszcze przed wyjazdem, ma możliwość zmiany trasy lub nawet środka transportu.

„Urządzenia, które dostarczają bieżące informacje o ruchu drogowym umożliwiają kierowcom szybsze dotarcie do celu podróży. Istotnym elementem jest często zaufanie i poleganie na wskazaniach nawigacji, która wyznacza nam szybszą trasę, a także planowanie drogi przed wyjściem z domu oraz posiadanie informacji na temat nieoczekiwanych zdarzeń. TomTom dostarcza użytkownikom nie tylko aktualne dane, ale także urządzenia nawigacyjne, które pełnią funkcję asystentów podróży” – mówi Magdalena Marciniszyn, TomTom CEE & SEE Marketing Manager.

Oczywiście powiadomienia o korkach znajdziemy także w bezpłatnej aplikacji Google Maps (Mapy Google) na smartfony.Świadomość tego, co aktualnie dzieje się w ruchu drogowym, pozwala zracjonalizować nasze decyzje
i w bardziej opanowany sposób podchodzić do różnych przeciwności losu, takich jak korek. Im więcej mamy informacji o danym zdarzeniu, tym większa jest szansa, że nie będzie ono dla nas zaskakujące 
i nie wzbudzi naszej frustracji.

„Jeśli kierowcę spotyka jakaś nieoczekiwana sytuacja na drodze i jest ograniczony decyzjami innych użytkowników ruchu, zachowuje się często w sposób nieodpowiedzialny, przejeżdżając poboczem lub chodnikiem. Dojrzałość społeczna oznacza wyzbycie się przekonania, że droga, po której się poruszamy jest naszą własnością i posiadamy większe przywileje od innych” – komentuje Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego.

 

Źródło:TomTom