Oni łożą na esport

Sport elektroniczny – esport – to zawodowa rywalizacja w gry komputerowe. Powstał już dobre dwie dekady temu. Dopiero teraz przeżywa swój prawdziwy rozkwit – tworzą się drużyny, ligi i specjalne areny, zawodnicy mają swoich fizjoterapeutów, psychologów i dietetyków. W grę wchodzą ogromne pieniądze oraz popularność, sława i możliwość zostania legendą.

Turniej League of Legends 2017 rok

Każdego roku esport przyciąga nowych kibiców, którzy emocjonują się cyfrową rywalizacją. Co ciekawe, już teraz ich liczebność przewyższa bazę fanów niektórych sportów tradycyjnych.

Do pewnego czasu esportem interesowały się głównie marki technologiczne, wywodzące się z branży gamingowej. Ale to się zmieniło. Firmy z różnych branż zauważyły, że jest on doskonałą formą komunikacji z dużą, atrakcyjną grupą docelową. Co najistotniejsze podejmującą mnóstwo decyzji zakupowych.

Heyah

Pierwszą polską marką, która zainwestowała znaczne środki w esport była Heyah.

Oprócz wyłożenia pieniędzy, specjaliści od marketingu i PR zatrudnieni przez tego operatora pre-paid opracowali średnioterminową strategię komunikacji opartą o rywalizację w grach komputerowych. Był rok 2005 i polska scena oprócz kilku drużyn i pojedynczych zawodników odnoszących międzynarodowe sukcesy w grach takich jak Couner Strike, Need for Speed czy Starcraft była mało profesjonalna.

Heyah wespół z Logitechem i Komputronikiem sponsorując ligę o nazwie Heyah Logitech Cybersport powered by Komputronik wyniosła rozgrywki na poziom niedostępny wcześniej dla rodzimych graczy w tamtych czasach.

Logo Heyah Logitech Cybersport rok 2007

Pierwsze finały ligi rozgrywane w latach 2005 -2008 pokazały, że w tym nowym zjawisku drzemie potencjał komunikacyjny. Zupełnie inny od stosowanych dotychczas.

Od tych wydarzeń upłynęło sporo czasu. Dziś żadnemu marketerowi z szanującej się firmy nie trzeba tłumaczyć czym są rozgrywki esportowe. Także jakie przełożenie na sprzedaż produktów ma inwestycja w tę branżę.

Na świecie takie możliwości odkryto nieco wcześniej. Brandy, które zainwestowały na początku istnienia tego zjawiska w większości są z nim do dzisiaj,. To jednoznacznie dowodzi tego, że są zadowolone z tej współpracy.

Przyjrzyjmy się najważniejszym i najpotężniejszym markom obecnym w światowym (także polskim) sporcie elektronicznym.

Czytaj też: Esport. Pierwszy miliard dolarów pękł!

Red Bull

W czerwcu 2006 roku, Red Bull podpisał kontrakt ze swoim pierwszym esportowcem Halo Legend Davidem Walshem. Pięć lat później otworzyli także „Red Bull LAN”, wcześniej sponsorując także turnieje „Dota 2”, „Tempo Storm” i „Blizzard’s StarCraft 2”.

Ta firma produkująca napoje energetyczne ma wartość netto ponad 20 miliardów USD. W obecnym roku zainwestowała w esport ponad 578 milionów dolarów. To sprawia, że ​​Red Bull jest jak dotąd największym sponsorem esportu, obecnym na dużych imprezach wspierając wielu zawodników.

Intel

Ten światowej sławy gigant technologiczny o wartości netto ponad dwustu miliardów dolarów sponsoruje esport od 2002 roku, przekazując swoim partnerom sprzęt i środki finansowe.

Głównym wydarzeniem jest seria międzynarodowych turniejów odbywających się na całym świecie, pod nazwą Intel Extreme Masters.

Intel wspiera również od 2013 roku chińską ligę League of Legends LPL.

Inwestycje firmy w sport elektroniczny to kwota rzędu ponad stu milionów dolarów, głównie w ogólnoświatową organizację powstałą w roku 2000 ESL.

Intel zamierza również oferować stypendia studentom NSE (National Student Esports), zachęcając uczniów szkół średnich i wyższych do zainteresowania się tą branżą.

IEM 2019, Spodek, Katowice

Comcast Xfinity

To jedna z najmłodszych firm, która dołączyła do świata esportu.

Spółka internetowa i telekomunikacyjna o wartości netto ponad 85 miliardów dolarów dołączyła do grona wspierającego rozgrywki gamingowe w czerwcu 2016 roku, zapewniając usługi internetowe i obiekty szkoleniowe podczas rozgrywek ESL w tym w ESL CS:GO Pro League, ESL Arena na PAX Prime, IEM Oakland.

Xfinity sponsoruje północnoamerykańską organizację pro-gamingową Evil Geniuses, która wygrała w zeszłym roku Międzynarodowe Mistrzostwa Five Dota 2.

Comcast zainwestował kilkanaście milionów dolarów w uruchomienie Philadelphia Fusion Arena do treningu esportowego, zapewniając technologię i sprzęt. Dysponująca ponad trzema tysiącami miejsc, elektronicznymi gadżetami, ekskluzywnymi apartamentami, elastycznymi lożami Arena miała zostać otwarta w 2021 roku, prace wstrzymała pandemia COVID-19.

Honda

Japońska firma motoryzacyjna o wartości netto ponad 50 miliardów dolarów zaczęła interesować się esportem w zeszłym roku. Wtedy to nawiązała współpracę z organizacją Team Liquid. Jest jedynym producentem samochodów, który sponsoruje rozgrywki League of Legends. Firma samodzielnie zorganizowała duży turniej esportowy w Tajlandii.

Pepsi Mountain Dew

 Mountain Dew jest czwartą najlepiej sprzedawaną marką Pepsi, o wartości ponad 4 miliardów dolarów, obecną w cyberrozgrywkach już od siedemnastu lat. W zeszłym roku ESL uczynił Mountain Dew oficjalnym i rozpoznawalnym na całym świecie partnerem w zakresie napojów dla ESL 1 i IEM.

Mountain Dew w ciągu ostatnich dwóch lat na reklamę esportu, przekazując graczom 40% swojego budżetu marketingowego.

Coca-Cola

Warta ponad 70 miliardów dolarów Coca-Cola jest bardzo znana wśród graczy i fanów Leagues Of Legends.

Coca-Cola wspiera wydarzenia esportowe już od 2001 roku, kiedy to sponsorowała zawody o nazwie Coca-Cola Ongamenet StarLeague w Korei Południowej. Obecnie jest oficjalnym napojem ligi Overwatch po podpisaniu kontraktu o wartości 5 milionów dolarów.

Coca-Cola była także sponsorem serii eNASCAR iRacing w 2019 roku.

Grupa Kraft

Jest to firma, którą założył dwadzieścia dwa lata temu Robert Craft.

W 2017 roku zaczęła sponsorować sport elektroniczny, kiedy za dwadzieścia milionów dolarów kupiła drużynę esportową, Overwatch League Team.

Kraft Sports and Entertainment ogłosił wieloletnią umowę sponsorską z Esports Entertainment Group. Będzie oficjalnym dostawcą turniejów esportowych New England Patriots i New England Revolution.

W ramach umowy Esports Entertainment Group będzie wykorzystywać znaki Patriots and the Revolution do promowania odbywających się co dwa lata turniejów przeprowadzanych na swojej platformie Esports Gaming League (EGL).

Grupa Kraft zbudowała również arenę esportową w Patriot Palace posiadającą sto stanowisk z grami.

Marvel

Ta firma, warta ponad 130 miliardów dolarów, zawarła niedawno umowę partnerską z organizacją Team Liquid. Gracze noszą teraz koszulki inspirowane postaciami z filmów Marvel Avengers.

Marvel zawarł również dwuletnią umowę partnerską z klubem esportowym Chiefa.

Mercedes Benz

Ta marka jest warta siedemdziesiąt siedem miliardów dolarów i dołączyła do esportu zaledwie cztery lata temu.

W 2017 roku ta firma zawarła umowę partnerską z ESL, przyznając graczowi, zwycięzcy turnieju esportowego samochód o wartości 50 tysięcy dolarów.

Rok później Mercedes stał się partnerem ESL w rozgrywkach odbywających się na całym świecie.

ESL One, Hamburg 2017 rok

Producent samochodów ze Stuttgartu już od kilku lat wspiera esportowe wydarzenia. Odpowiada na rosnącą popularność esportu i zwraca się do nowych, młodych grup docelowych. W 2020 r. został wyłącznym partnerem motoryzacyjnym wszystkich globalnych wydarzeń esportowych League of Legends. W tym ekskluzywnym partnerem ceremonii wręczenia trofeum Mistrzostw Świata LoL. Teraz polski oddział firmy nawiązał współpracę z Illuminar Gaming – najstarszą i największą organizacją esportu w Polsce.

Czytaj też: Esport, puchar i pierścienie

Sport elektroniczny dynamicznie zyskuje na popularności – pandemiczne warunki tylko przyspieszyły jego rozwój. Esportowe wydarzenia śledzi wielu fanów, a ich zawodnicy wyrastają na prawdziwe gwiazdy i zawodowo utrzymują się z rywalizacji.

Zainteresowanie tym zjawiskiem marek z różnych dziedzin przemysłu wrasta wraz ze wzrostem popularności elektronicznej rywalizacji.   

Czytaj też: Crypto.com inwestuje w Fnatic