Samolot kosmiczny Dawn Mk-II ma zgodę na testowe loty

Dawn Aerospace jest gotowe rozpocząć naddźwiękowe testy swojego samolotu kosmicznego Mk-II Aurora.

Nowozelandzki Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA) przyznał firmie Dawn certyfikat umożliwiający latanie samolotem Mk-II Aurora z nieograniczoną prędkością i na maksymalnej wysokości 80 000 stóp (ok. 24 km). Certyfikat ten zezwala na wykonywanie operacji poza zasięgiem wzroku (BVLOS) bez konieczności korzystania z ograniczonej przestrzeni powietrznej.

To otwiera kolejny ważny kamień milowy dla pojazdu Mk-II, a mianowicie lot naddźwiękowy. Według naszej wiedzy byłby to pierwszy prywatnie finansowany samolot tego typu, który przełamałby barierę dźwięku – powiedział dyrektor generalny Stefan Powell, cytowany w komunikacie.

Mk-II Aurora to samolot napędzany rakietowo i zaprojektowany jako pierwszy pojazd, który w ciągu jednego dnia może polecieć na wysokość 100 km, na skraj kosmosu. Może być szybko ponownie używany i jest niedrogi, co czyni go idealnym do różnych zastosowań w mikrograwitacji, badaniach lotów z dużą prędkością, obserwacji Ziemi, a także innych zastosowaniach obronnych i cywilnych.

Wahadłowiec przeszedł już dziesiątki testów

Od pierwszego lotu Mk-II Aurora w lipcu 2021 r. samolot Dawn ukończył 50 testów w locie, zarówno z napędem odrzutowym, jak i rakietowym, działając na podstawie bardziej restrykcyjnych licencji.

Otrzymanie tego certyfikatu jest potwierdzeniem ciężkiej pracy i poświęcenia naszego zespołu oraz ich umiejętności obsługi tak wydajnego pojazdu zgodnie ze standardami, jakich CAA oczekuje od każdego operatora statku powietrznego – dodał Powell.

Pojazd Mk-II jest teraz gotowy, aby wykonać znaczący krok w kierunku ostatecznego celu, jakim jest latanie na wysokość 100 km kilka razy dziennie. Osiągnięcie tego celu ustanowiłoby również rekordy prędkości, wysokości i prędkości wznoszenia dla samolotu z własnym napędem.

Przy pełnej wydajności Mk-II będzie latał szybciej i 2,5 razy wyżej niż jakikolwiek poprzedni samolot startujący z pasa startowego, w tym obecny rekordzista, SR-71 Blackbird. Taka jest moc przenoszenia wydajności rakiety na platformę samolotu – powiedział Powell.

Od ostatnich lotów w 2023 r., podczas których osiągnął prędkość 200 węzłów i wysokość 9000 stóp, pojazd Mk-II przeszedł rozległe modernizacje i testy. Ostatni test przed lotem, test wszystkich systemów, obejmował 60-sekundowe odpalenie i ponowne uruchomienie silnika w celu zademonstrowania możliwości odejścia na drugi krąg.

Nadchodząca kampania testów lotniczych, zaplanowana jest na okres od lipca do września i będzie obejmować do kilkunastu lotów. Głównym celem jest rozszerzenie obwiedni pojazdu do Mach 1,1 (naddźwiękowy) i 70 000 stóp. Drugim celem jest zademonstrowanie dwóch lotów dziennie, aby pokazać szybką możliwość ponownego użycia.

Źródło: dawnaerospace.com

Czytaj też: Gdzie jest środek Ziemi? Siły Kosmiczne chcą to dokładnie sprawdzić

Grafika tytułowa: Dawn Aerospace