Nie jest kometą ani planetoidą. To czym jest Obiekt 2009 DQ118?

Obiekt 2009 DQ118 wymyka się astronomom z prostej klasyfikacji. Profesjonalistom ruszyli na pomoc tzw. naukowcy obywatelscy.

Naukowcy obywatelscy stanowią bardzo duże wsparcie dla astronomów. Zdarza się, że wyręczają ich z podstawowych zadań związanych z obserwacją nieba. Tak było właśnie w przypadku obiektu, który nie jest ani kometą, ani planetoidą. Badania w tej sprawie zostały opublikowane w The Astrophysical Journal Letters.

Obserwacje te odbywały się w ramach projektu Active Asteroids. Jego uczestnicy analizowali dane dotyczące 2009 DQ118, szukając oznak wskazujących na zachowania przypominające kometę. Takie dowody były widoczne na obrazach z marca 2016 roku, gdzie można było dostrzec oznaki istnienia ogona charakterystycznego dla komety – czytamy na portalu.

W tym roku obserwacje wykazały wzrost aktywności tego obiektu wraz z bliskim jego przelotem wokół Słońca. Co ciekawe potrafi wyrzucać materię i przypomina wtedy kometę. To by oznaczało, że 2009 DQ118 to obiekt, który porusza się po orbitach podobnych do planetoid, ale jednocześnie wykazuje cechy charakterystyczne dla komet. Naukowcy nie mogą jednak wykluczyć, że istnieje jakiś nieznany proces odpowiedzialny za “aktywację” planetoid. Na razie wstępnie ustalili, że jest to jedna z komet pasa głównego. A co to właściwie oznacza?

Astronomowie definiują je jako obiekty, które poruszają się po orbitach podobnych do planetoid, zarazem wykazując cechy wizualne podobne do komet. Jak do tej pory udało się zidentyfikować tak niewiele komet pasa głównego, że każda kolejna detekcja jest na wagę złota i stanowi cenny odkrycie dla zajmujących się nimi badaczy – podsumowano w materiale.

Źródło: chip.pl