Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba próbuje odkryć historię Neptuna

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba wykonał zbliżenie na Mors-Somnus, podwójną parę lodowych asteroid, która powstała w Pasie Kuipera. Po raz pierwszy ujawniono ich skład chemiczny.

Badając parę lodowych asteroid na skraju Układu Słonecznego, Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba pomaga naukowcom zrozumieć ewolucję lodowego olbrzyma: Neptuna. Odkrycia te mogą również pomóc w w znalezieniu odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób Ziemia została nasycona wodą, składnikiem, który ostatecznie doprowadził do pojawienia się życia.

Niedawno odkryto, że podwójny układ planetoid Mors-Somnus powstał w lodowym pasie obiektów tworzących tak zwany „Pas Kuipera ”. Region ten znajduje się poza orbitą Neptuna , ósmej i najdalszej planety od Słońca. Można zatem wykorzystać Morsa-Somnusa jako wskaźnik zastępczy do badania dynamicznej historii Neptuna, a także innych ciał lodowych w Pasie Kuipera, znanych również jako obiekty transneptunowe (TNO) – czytamy na portalu.

Niektóre większe TNO były już wcześniej szczegółowo badane. Jednak obecne badania, przeprowadzone w ramach programu Surface Compositions of Trans-Neptunian Objects (Disco-TNO) Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba , po raz pierwszy przedstawiają skład powierzchni dwóch części małego, zbadano binarną parę TNO. Dlatego też po raz pierwszy ujawniono ich skład chemiczny.

Badamy, jak rzeczywista chemia i fizyka TNO odzwierciedlają rozkład cząsteczek opartych na węglu, tlenie, azocie i wodorze w chmurze, która dała początek planetom, ich księżycom i małym ciałom. Te cząsteczki były także źródłem życia i wody na Ziemi – powiedziała Ana Carolina de Souza Feliciano, kierownik badań i naukowiec programu Disco-TNOs w Florida Space Institute.

Układy podwójne takie jak Mors-Somnus są rzadkimi znaleziskami poza Pasem Kuipera

Ana Carolina de Souza Feliciano i jej współpracownicy wykorzystali JWST do porównania powierzchni Mors-Somnusa z powierzchniami sześciu innych TNO, aby określić, że mają wiele podobieństw. To ujawniło, że te zimne, klasyczne ciała, a także asteroidy Mors i Somnus powstały w odległości około 4,7 miliarda mil od nas, w tym samym regionie Pasa Kuipera. Uważa się, że w tym regionie powstały również inne TNO.

Chociaż JWST został zaprojektowany do obserwacji obiektów takich jak galaktyki i kwazary we wczesnym Wszechświecie, a zatem miliardy lat świetlnych od Ziemi, de Souza Feliciano uważa, że ​​te badania podkreślają, że JWST jest prawdziwym pionierem.

Przed JWST nie było żadnego instrumentu, który byłby w stanie uzyskać informacje z tych obiektów w tym zakresie długości fal. Czuję się szczęśliwa, że mogę uczestniczyć w epoce zainaugurowanej przez JWST – powiedziała de Souza Feliciano.

Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Astronomy & Astrophysics.

Źródło: space.com