Citroën C4 X – nowoczesny, hybrydowy crossover

Oto jeden z najnowszych modeli francuskiej marki, który łączy cechy sedana i crossovera, co sprawia, że wyraźnie wyróżnia się na tle konkurencji.

Historia Citroëna C4 X jest ściśle związana z modelem C4, który od lat cieszy się popularnością w segmencie kompaktowych samochodów. Pierwsza generacja C4 pojawiła się na rynku w 2004 roku i szybko zdobyła popularność. Kolejne generacje kontynuowały ten sukces, a w 2020 roku producent wprowadził trzecią generację, która przekształciła się w crossovera. Citroën C4 X w wersji hybrydowej to odpowiedź na potrzeby rynku, który coraz bardziej skłania się ku pojazdom o niskiej emisji spalin, ale to też ukłon w kierunku zwolenników crossoverów.

Duże zmiany

Citroën C4 X bardzo pozytywnie zaskoczył mnie wizualnie. Co prawda tylko jego przód pozostał niemal identyczny jak w modelu C4, ale wszystko inne wygląda zupełnie inaczej. Gdy zobaczyłem go po raz pierwszy, to pomyślałem, że wygląda jak mniejszy brat Mercedesa GLE Coupe. Przód ma charakterystyczne dla marki podwójne chevrony, które płynnie przechodzą w smukłe reflektory LED, które nadają samochodowi wyrazisty wygląd. Przedni zderzak jest masywny, z dużym wlotem powietrza. Dodatkowo, osłona podwozia w kolorze czarnym dodaje elegancji. Linia boczna nadwozia jest płynna i harmonijna, co nadaje samochodowi nowoczesny wygląd i to właśnie tu widzę największe podobieństwo do GLE Coupe. Wyraźnie zarysowane nadkola oraz duże, aluminiowe obręcze kół podkreślają jego crossoverowy charakter. Z tyłu smukłe, poziome światła LED tworzą nowoczesny i spójny wygląd. Tylna osłona podwozia w kolorze czarnym harmonizuje z przednią częścią samochodu, tworząc spójną kompozycję. Całość dopełnia elegancka linia dachu, która płynnie przechodzi w tylną część nadwozia.

Przeczytaj też: Citroën C5 Aircross Hybrid – rodzinny SUV który, łączy wydajność z komfortem

Bogate wnętrze

Środek Citroena C4X jest zaprojektowany bez fajerwerków. Jest prosty i funkcjonalny. Kokpit wykonany jest z dobrej jakości materiałów, które łączą miękkie tworzywa z wstawkami z różnych tworzyw. Drzwi wykończone są miękkimi panelami, które dodają wnętrzu przytulności, a jednocześnie są trwałe i dobrze wytłumiają hałasy dochodzące z zewnątrz. Fotele pokryte są materiałami skóropodobnymi w połączeniu z tekstyliami, które zapewniają wygodę podczas długich podróży i są oddychające. Cyfrowe zegary w Citroenie C4X są czytelne i nowoczesne, oferując różne tryby wyświetlania, które można dostosować do preferencji kierowcy. Kierownica jest podgrzewama, wielofunkcyjna, obszyta skórą syntetyczną, co zapewnia pewny chwyt i komfort użytkowania. Centralny ekran do inforozrywki jest duży i intuicyjny w obsłudze, umożliwiając łatwy dostęp do nawigacji, multimediów oraz ustawień pojazdu. Komfort przednich siedzeń w Citroenie C4X jest na wysokim poziomie. Fotele są podgrzewane, dobrze wyprofilowane, z możliwością regulacji w wielu płaszczyznach, co pozwala na znalezienie odpowiedniej pozycji do jazdy, ale niestety regulowane są ręcznie. Tylne siedzenia oferują dużo przestrzeni na nogi, co jest szczególnie ważne podczas dłuższych podróży i osób wysokich. Tunel środkowy w Citroenie C4X jest funkcjonalny i estetyczny. Znajdują się na nim uchwyty na napoje, schowki na drobiazgi oraz wygodny podłokietnik. Liczne schowki w całym wnętrzu samochodu, w tym w drzwiach, pod siedzeniami i w desce rozdzielczej, pozwalają na przechowywanie wielu przedmiotów. Szczególnie te przednie przed fotelem pasażera zaskakują, bo jest ich aż trzy. Pierwszy od góry to mała rozkładana półka na smartfon, druga pod nią to wysuwana szuflada z mniejszą kieszenią, a na samym dole jest tradycyjny schowek uchylany do dołu.

Oszczędna hybryda

Hybrydowa jednostka napędowa Citroena C4X łączy w sobie nowoczesny silnik spalinowy z wydajnym silnikiem elektrycznym, co zapewnia zarówno oszczędność paliwa, jak i dynamiczne osiągi. Trzycylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1,2 litra generuje moc 108 KM przy 5500 obr./min oraz moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min. Silnik ten wyróżnia się zastosowaniem turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz pracą w cyklu Millera, co zwiększa jego efektywność i wydajność.

Gdyby ktoś nie wiedział to cykl Millera jest to proces pracy silnika spalinowego, który ma na celu zwiększenie jego efektywności i oszczędności paliwa. W klasycznym silniku czterosuwowym mamy cztery fazy pracy: ssanie, sprężanie, praca i wydech. Cykl Millera modyfikuje te fazy, szczególnie fazę sprężania, aby zmniejszyć straty energii. Główna różnica polega na tym, że zawór dolotowy pozostaje otwarty dłużej niż w tradycyjnym silniku. W efekcie, podczas początkowej fazy suwu sprężania, część mieszanki powietrzno-paliwowej jest wypychana z powrotem do kolektora dolotowego. Dopiero po zamknięciu zaworu dolotowego następuje właściwe sprężanie mieszanki. Dzięki temu rzeczywisty stopień sprężania jest niższy niż geometryczny, co zmniejsza straty energii związane ze sprężaniem. Aby zrekompensować utratę mocy wynikającą z niższego stopnia sprężania, silniki pracujące w cyklu Millera często są wyposażone w turbosprężarkę lub kompresor. Te urządzenia zwiększają ciśnienie powietrza w dolocie, co pozwala na uzyskanie odpowiedniego ciśnienia sprężania i mocy silnika. Cykl Millera jest szczególnie efektywny w silnikach hybrydowych, gdzie może współpracować z silnikiem elektrycznym, zapewniając oszczędność paliwa i zmniejszenie emisji spalin. Dzięki temu rozwiązaniu, silniki pracujące w cyklu Millera są bardziej ekologiczne i ekonomiczne w eksploatacji.

Natomiast silnik elektryczny, który wspomaga jednostkę spalinową, ma moc 28 KM i moment obrotowy 55 Nm. Dzięki niemu samochód może ruszać cicho i bez emisji CO2, a także wspomagać silnik spalinowy podczas przyspieszania. Łączna moc hybrydowej jednostki napędowej wynosi 136 KM, co pozwala na płynną i dynamiczną jazdę. Pod względem zużycia paliwa, Citroen C4X w trybie hybrydowym jest oszczędny, ale bez szału. W warunkach miejskich, dzięki możliwości poruszania się na napędzie elektrycznym przez około 50% czasu, zużycie paliwa jest znacznie zredukowane. Katalogowo powinno to być od 4,5-5,0 litra na 100 km, ale mi wyszło ok. 6-7 litrów. Na trasie, gdzie silnik spalinowy pracuje bardziej intensywnie, zużycie paliwa jest nieco wyższe, ale nadal pozostaje na konkurencyjnym poziomie dzięki efektywnej pracy obu jednostek napędowych. Natomiast są to nadal wyniki daleko za Hondą, która paliła mi w mieście poniżej 5 litrów swoim silnikiem e:HEV i to beż żadnego wysiłku.

Przeczytaj też: Opel Astra GS 1.2 Turbo – ultraoszczędny hachback z charakterem

Na bogato

Citroen C4X w wersji MAX oferuje bogate wyposażenie. Samochód wyposażony jest w przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamerę 180 stopni, co ułatwia manewrowanie w ciasnych przestrzeniach. Dostęp bezkluczykowy pozwala na wygodne otwieranie i zamykanie pojazdu bez konieczności wyciągania kluczyka z kieszeni. Warto podkreślić, że auto samo się zamyka, gdy od niego się oddalimy. Wersja MAX posiada również aktywny tempomat, który automatycznie dostosowuje prędkość do pojazdu jadącego przed nami, co zwiększa komfort podczas długich podróży, ale też ułatwia jazdę w korkach. Monitorowanie martwego pola to kolejna funkcja, która zwiększa bezpieczeństwo, informując kierowcę o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia. Wnętrze Citroena C4X w wersji MAX jest wyposażone w wyświetlacz head-up, który wyświetla najważniejsze informacje na wysuwanej, małej szybce, dzięki czemu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi. Co ciekawe system ten jest domyślnie schowany w desce rozdzielczej, a żeby go uruchomić należy włączyć go przyciskiem za kierownicą. Systemy Apple CarPlay i Android Auto umożliwiają łatwe podłączenie smartfona i korzystanie z jego funkcji na centralnym ekranie dotykowym. Dodatkowo, samochód posiada zaawansowane zawieszenie Citroen Advanced Comfort, które zapewnia wyjątkowy komfort jazdy, niezależnie od warunków na drodze.

Podsumowanie

Citroen C4X w wersji MAX to nowoczesny i funkcjonalny Crossover do miasta, oferuje wyjątkowy komfort i bezpieczeństwo. Wnętrze pojazdu jest przestronne i dobrze zaprojektowane, z wysokiej jakości materiałami wykończeniowymi, które podkreślają jego elegancję. Bogate wyposażenie obejmuje m.in. systemy wspomagające kierowcę, takie jak aktywny tempomat, monitorowanie martwego pola oraz czujniki parkowania z kamerą 180 stopni, co znacznie ułatwia codzienną eksploatację. Cyfrowe zegary i centralny ekran dotykowy z systemami Apple CarPlay i Android Auto zapewniają łatwy dostęp do najważniejszych funkcji i informacji, co zwiększa komfort użytkowania. Hybrydowa jednostka napędowa łączy oszczędność paliwa z dynamicznymi osiągami, co czyni Citroena C4X dobrym wyborem zarówno do jazdy miejskiej.

Cena: od 162 000 zł (Wersja wyposażenia MAX)