Coraz szersze zastosowania hologramów
W czasie uroczystości z okazji 70. rocznicy panowania Elżbiety II w Zjednoczonym Królestwie, pojawił się jej wizerunek w formie… hologramu. Można było zobaczyć archiwalne zdjęcia królowej w złotej karecie z 1762 roku.
***
ABBA – popularna w latach 70 – tych i 80 – tych grupa muzyczna, wraca z koncertami. Będzie to jednak nietypowa trasa koncertowa. Na scenie pojawią się hologramy Agnethy, Björna, Benny’ego i Anni-Frid. Cyfrowym gwiazdom będzie towarzyszył 10-osobowy zespół. Rewolucyjne show wystartowało w hali na 3 tysiące osób specjalnie wybudowanej na tę okazję w Londynie.
***
21 maja The Notorious B.I.G. skończyłby pięćdziesiąt lat. W ramach uczczenia pamięci o legendzie Brooklynu przygotowano szereg wydarzeń. Jedno z nich, zorganizowane z inicjatywy Lil Kim i Diddy’ego, spotkało się z mieszanymi odczuciami. Choć trzeba przyznać z dużym zainteresowaniem mieszkańców Nowego Jorku. Przyjaciele zamordowanego ćwierć wieku temu rapera postanowili uhonorować go specjalnym hologramem stworzonym przez firmę Proto Inc. To firma zajmująca się holoportingiem, umożliwiająca ludziom pojawienie się w miejscach, w których nie mogą być fizycznie. W ramach współpracy artystów ze wspomnianą firmą na Brooklynie pojawił się autor Life After Death rzeczywistych rozmiarów. Wirtualnego Biggiego Smallsa ubrano w charakterystyczne okulary Versace, zielono-biało-czarny dres Sergio Tacchini oraz parę czarno-zielonych Air Jordanów 1. Fit został uzupełniony odpowiednim zegarkiem, kaszkietem i złotym naszyjnikiem.
***
Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski pojawił się jako niespodziewany gość na czterech europejskich konferencjach technologicznych, odbywających się jednocześnie 15 czerwca 2022 roku. Uczestnicy konferencji TNW w Amsterdamie, Vivatech w Paryżu, Brilliant Minds w Sztokholmie i Founders Forum w Londynie mieli okazję usłyszeć przemawiającego Zełenskiego i zadać mu pytania na żywo. Możliwe to było oczywiście za pomocą technologii, wykorzystującej hologram.
***
Te kilka informacji z ostatnich tygodni dotykają ważnych bądź popularnych światowych wydarzeń mają jedną wspólną cechę. Użyto w nich hologramy przedstawiające osoby, które z różnych powodów nie mogły być osobiście ze zgromadzoną publicznością. Hologramy umożliwiają wyświetlanie wysokiej jakości trójwymiarowej cyfrowej, dokładnie odwzorowanej wizualizacji osoby bez konieczności noszenia zestawu słuchawkowego przez widzów. Stan zaawansowania tej technologii jest bardziej realny niż mogłoby się wydawać. Na rynku dostępnych jest wiele systemów wyświetlaczy holograficznych, a jeszcze bardziej imponująca technologia kryje się w laboratoriach firm technologicznych.
Hologramy – jak to działa?
Hologramy, znane również jako wideo 3D lub wideo wolumetryczne, można rejestrować za pomocą szeregu kamer lub rejestrując pole światła obiektu. Obrazy można następnie odtworzyć za pomocą projektorów lub specjalnych wyświetlaczy holograficznych.
W przypadkach, o których mowa wyżej mieliśmy do czynienie z esencją show– biznesu: sławni ludzie, spektakularne wydarzenie i oczywiście odrobina magii, sprawiająca, że fakt, że to nie żywi ludzie wzięli udział w przedstawieniu przemawia tylko na korzyść całego spektaklu.
Wirtualna rzeczywistość (VR) miesza się z tą realną i póki co jest jeszcze łatwa do oddzielenia. Jak długo jeszcze?
Wraz z szybkim rozwojem technologii informatycznych i komputerowych, technologia rzeczywistości wirtualnej pojawiła się w historycznym momencie. Przełamała ograniczenia gier online i znacznie poszerzyła ich przestrzeń, aby zaspokoić potrzeby ogromnej liczby graczy.
Technologia rzeczywistości wirtualnej to rodzaj wysokiej i nowej technologii opracowanej w ostatnich latach. Technologii symulacji, elektronicznej, informacyjnej, komputerowej, przetwarzania grafiki, poprzez komputer do symulacji wirtualnej przestrzeni 3D oraz sztucznej inteligencji. To także technologia czujników, multimediów jako nośnika, aby symulować serię stymulacji sensorycznych użytkownika (słuchowej, dotykowej, wzrokowej itp.).
Hologramy idealne do gier online
Zastosowanie gier online w wirtualnej rzeczywistości do procesu rozpowszechniania informacji nieuchronnie poszerzy głębię eksploracji informacji i zakres jej rozpowszechniania. Treści trudne do zrealizowania w pierwotnym kanale komunikacji informacyjnej zostaną uzupełnione.
Na przykład technologia wirtualnej rzeczywistości może zapewnić graczom wirtualną scenę podobną do rzeczywistego środowiska, co może znacznie zwiększyć autentyczność rozgrywki. Pojawienie się gier online w wirtualnej rzeczywistości może pozwolić na lepsze wrażenia z gry. Każda akcja w grze może uzyskać bardziej realne kształty. Jednocześnie gry sieciowe w wirtualnej rzeczywistości można również łączyć z technologią big data, poprzez technologię przetwarzania dużych baz danych. A to już ocean informacji dla np. reklamodawców.
Kiedy gry sieciowe i technologia rzeczywistości wirtualnej występują razem, mogą lepiej działać wokół źródła transmisji informacji. Poprzez połączenie odczuć: wizualnego, dotykowego i słuchowego, sprawią, że transmisja informacji jest bardzo „autentyczna”.
Pokusa doskonałej manipulacji informacji
W procesie tradycyjnego rozpowszechniania informacji producenci treści (głównie informacji właśnie) mogą mieć problem z oparciem się pokusie sztucznego przetwarzania treści informacji lub złośliwego usuwania lub celowego ich przetwarzania. Mówiąc krótko – manipulacji – jeszcze bardziej doskonałej, naruszając prawo społeczeństwa do wiedzy. W przypadku połączenia technologii rzeczywistości wirtualnej i gier online, budowa modeli jest wykorzystywane jako nośnik, aby umożliwić graczom zobaczenie całej zawartości przygotowanej przez producenta gry. I poprawić dokładność jej rozpowszechniania.
Wraz z szybkim rozwojem technologii wirtualnej rzeczywistości zmienił się również trend zapotrzebowania ludzi na informacje. Od początkowego zapotrzebowania na tekst i obrazki, które stopniowo rozwijało się w wideo, do zmiany na informacje trójwymiarowe. Nadejście ery 5G sprawiło, że marzenie o doskonałym złudzeniu rzeczywistości, stało się rzeczywistością.
Odbiorca musi jedynie nosić odpowiedni sprzęt i może symulować atmosferę konferencji, co znacznie wzmacnia wpływ rozpowszechniania przekazu. To samo dotyczy połączenia technologii rzeczywistości wirtualnej i gier online, które, dzięki zaangażowaniu w grę mogą mieć lepsze przełożenie w metodach wizualizacji i szerokości informacji.
Niesamowite perspektywy rozwoju
W erze 5G pojawienie się gier online w wirtualnej rzeczywistości będzie dalej promować innowacyjny rozwój rozpowszechniania treści. Zapewni dobrą platformę do integracji technologii rzeczywistości wirtualnej, technologii gier online i komunikacji informacyjnej. Zwiększy także zdolność dopasowywania się do potrzeb osób i przekazywanych informacji. Integracja między grami online w wirtualnej rzeczywistości a komunikacją informacyjną nieuchronnie sprawi, że rozpowszechnianie informacji będzie „żywe”. Umożliwi graczom uzyskanie bardziej rzeczywistych odczuć i głębsze zanurzenie się w grze. Konieczna jest, oczywiście ciągła optymalizacja i ulepszanie gier online w wirtualnej rzeczywistości w połączeniu z trendem rozwojowym rozpowszechniania przekazu.
Tym celom mają służyć powoływane na całym świecie naukowe jednostki badawcze, m. in. taka jak założona w sierpniu 2020 roku chińska WIMI Hologram Academy, która jest poświęcona holograficznej eksploracji wizji AI i bada podstawowe nauki i innowacyjne technologie, napędzane ludzkim wzrokiem.
Holograficzne Centrum Innowacji Nauki, we współpracy z WIMI Hologram Academy, jest zaangażowane w odkrywanie nieznanej technologii holograficznej wizji sztucznej inteligencji, przyciąganie, gromadzenie i integrowanie odpowiednich globalnych zasobów i nadrzędnych sił, promowanie wszechstronnych innowacji z innowacjami naukowymi i technologicznymi jako rdzeniem, oraz prowadzenie podstawowych badań naukowych i innowacyjnych technologii.
Czytaj także: Dotykowe hologramy stają się rzeczywistością