Znaleziono żywe mikroby zamknięte w skałach na dwa miliardy lat

Głęboko pod ziemią, w ciemnościach znacznie poniżej poziomu tętniącej życiem aktywności na powierzchni, społeczność mikrobów wiedzie najlepsze życie w izolacji. To odkrycie żywych mikrobów w 2-miliardowej skale całkowicie rozbija poprzedni rekord 100 milionów lat.

To, co czyni te organizmy niezwykle wyjątkowymi, to fakt, że były odcięte przez miliardy lat – znacznie dłużej niż jakakolwiek inna społeczność podziemnych mikrobów, jaką kiedykolwiek widzieliśmy.

Według naukowców jest to bardzo istotne, że mikroby żyjące w odizolowanych, podziemnych kieszeniach, takich jak te w których je odkryto, z reguły ewoluują wolniej, ponieważ są odizolowane od wielu czynników napędzających ewolucję w bardziej zaludnionych siedliskach.

Na Marsie mogą być podobne skały

Oznacza to, że społeczność mikrobów może nam powiedzieć rzeczy, o których moglibyśmy nie wiedzieć na temat ewolucji mikrobów tutaj na Ziemi. Ale sugeruje to również, że mogą istnieć podziemne społeczności mikrobów nadal żywe na Marsie , które przetrwały długo po wyschnięciu wody na powierzchni .

– Nie wiedzieliśmy, czy skały liczące 2 miliardy lat nadają się do zamieszkania. Badając DNA i genomy mikrobów takich jak te, możemy być w stanie zrozumieć ewolucję bardzo wczesnego życia na Ziemi. To naprawdę ekscytujące odkrycie – powiedział geomikrobiolog Yohey Suzuki z Uniwersytetu Tokijskiego.

Próbka skały została wywiercona z głębokości 15 metrów pod ziemią z formacji znanej jako Bushveld Igneous Complex w północno-wschodniej Afryce Południowej. Ta formacja jest ogromna, to intruzja o powierzchni 66 000 kilometrów kwadratowych w skorupie ziemskiej, która powstała około 2 miliardy lat temu z roztopionej magmy stygnącej pod powierzchnią.

Suzuki i jego współpracownicy uważali, że formowanie się i ewolucja skały w czasie prawdopodobnie sprzyjały długoterminowej zdolności do zamieszkania przez mikroby. Zwrócili się o pomoc do International Continental Scientific Drilling Program, aby wydobyć 30-centymetrową (1-stopową) próbkę rdzenia z kompleksu Bushveld Igneous Complex i rozpoczęli poszukiwania oznak życia mikrobiologicznego.

Badania będą kontynuowane

Zespół zamierza pobrać więcej próbek z kompleksu magmowego Bushveld, aby pomóc scharakteryzować mikroby tam występujące i dopasować je do ewolucyjnej historii Ziemi. I oczywiście istnieją implikacje dla tego, co możemy znaleźć poza Ziemią.

– Bardzo interesuje mnie istnienie mikrobów podziemnych nie tylko na Ziemi, ale także możliwość ich znalezienia na innych planetach – dodał Suzuki.

Łazik marsjański Perseverance NASA ma obecnie dostarczyć skały o podobnym wieku do tych, których naukowcy użyli w tym badaniu.

Badania opublikowano w czasopiśmie Microbial Ecology.

Źródło: sciencealert.com