Wulkany na Wenus. Mają właśnie wybuchnąć?

Pojawiło się coraz więcej dowodów, które wskazują, że Wenus jest bardziej aktywna geologicznie, niż wcześniej sądzono.

Planetolodzy przeglądający dane nawet sprzed kilkudziesięciu lat z sondy Magellan należącej do NASA i odkryli oznaki wypływów lawy z dwóch wulkanów na Wenus, które wybuchły na początku lat 90. XX wieku. To było wtedy, gdy Magellan krążył po orbicie nad piekielnym światem.

To już drugi raz, kiedy naukowcy odkryli bezpośrednie dowody geologiczne na niedawną aktywność wulkaniczną na Wenus, co sugeruje, że planeta może być tak samo aktywna geologicznie jak Ziemia , a wulkany prawdopodobnie wypływają na jej powierzchnię nawet w tej chwili.

Wenus i Ziemia są prawie tej samej wielkości i miliardy lat temu zostały zalane równą ilością wody. Z tego powodu wielu naukowców zastanawia się, dlaczego Wenus zamieniła się w piekło, podczas gdy nasza planeta rozkwitła w nadającą się do zamieszkania kulę. Badanie aktywności wulkanicznej Wenus, która według naukowców jest spowodowana wewnętrznym ciepłem, może dać wgląd w ewolucję obu planet – czytamy na portalu.

Wydaje się, że nowo odkryte strumienie lawy wypłynęły z zachodnich zboczy Sif Mons, ogromnego wulkanu tarczowego, i Niobe Planitia, stosunkowo płaskiego regionu, w którym znajduje się wiele wulkanów. Odnosząc się do strumieni lawy na Ziemi, naukowcy szacują, że erupcja Sif Mons wyrzuciła około 30 kilometrów kwadratowych skał, co wystarczy do wypełnienia 36 000 basenów olimpijskich.

NASA w komunikacie podała, że erupcja Niobe Planitia wyrzuciła lawę, która mogłaby wypełnić 54 000 basenów olimpijskich. Jednak dla porównania: erupcja Mauna Loa na Hawajach w 2022 r. – największego aktywnego wulkanu na Ziemi – wyrzuciła wystarczającą ilość lawy, aby wypełnić 100 000 basenów olimpijskich.

Nowo zidentyfikowane strumienie lawy wydają się jasne na danych radarowych, co może oznaczać, że są młode i dlatego nie uległy jeszcze erozji. Alternatywnie wyniki te mogą również oznaczać, że lawa jest bardziej szorstka niż jej starsze, gładsze otoczenie – powiedział główny autor badania Davide Sulcanese z Università d’Annunzio w Pescara we Włoszech, cytowany przez portal.

Odkrycia opierają się na historycznym odkryciu zeszłorocznego zmienionego otworu wentylacyjnego wulkanu Maat Mons w pobliżu równika Wenus, który najwyraźniej zmienił kształt i zauważalnie urósł w ciągu ośmiu miesięcy, prawdopodobnie w wyniku zapadnięcia się wywołanego erupcją.

Wyniki badań opisano w czasopiśmie Nature Astronomy.

Źródło: space.com