Starożytne cywilizacje. Naukowcy zbadają dno Morza Bałtyckiego!

Eksploracji dna Morza Bałtyckiego oraz Północnego dokonają archeologowie z angielskiego Uniwersytetu Bradford.

Naukowcy chcą odkryć tajemnice starożytnych cywilizacji oraz krajobrazów, które istniały na zalanych obecnie terenach. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach projektu SUBNORDICA współfinansowanego ze środków Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych. Celem jest właśnie odkrycie tajemnic starożytnych krajobrazów i cywilizacji, które zostały zatopione przez podnoszący się poziom mórz pod koniec ostatniej epoki lodowcowej.

Około 15 000 lat temu poziom morza był około 130 metrów niższy niż obecnie, a na Morzu Północnym i Bałtyckim znajdowały się dodatkowe 3 miliony kilometrów kwadratowych (!) lądu, obejmujące równiny przybrzeżne, jeziora, doliny rzek i dużej wielkości wyspy – czytamy na portalu.

Zdaniem naukowców tereny te pozostają prawie całkowicie niezbadane, z drugiej strony działania poszukiwawcze surowców powodują, że są one coraz bardziej zagrożone.

Uniwersytet w Bradford w swojej pracy badawczej jest wspomagany przez Muzeum Moesgaard, Uniwersytet w Aarhus i Instytut Historyczny Badań Wybrzeża Dolnej Saksonii w Wilhelmshaven. Na rzecz projektu SUBNORDICA Unia Europejska przeznaczyła 13,2 mln euro. Wśród naukowców nie zabraknie więc specjalistów w dziedzinie paleoklimatu, zmian poziomu morza, geologii morza, geofizyki, informatyki i archeologii podwodnej. Będą zastosowane m.in. najnowsze technologie do mapowania dna morskiego.

Zanurzone krajobrazy szelfu kontynentalnego stanowią główną lukę w naszym rozumieniu życia człowieka, a i ich badanie stanowi wyzwanie na skalę światową – powiedział Geoff Bailey, emerytowany profesor archeologii na Uniwersytecie w Yorku, profesor archeologii na Flinders University Australia i członek zespołu SUBNORDICA.

Naukowcy planują rozpocząć swoje wyjątkowe badania na początku 2024 roku.

Źródło: wprost.pl

Czytaj też: Długotrwałe susze – narastający problem w Polsce?

Grafika tytułowa: Joseph Barrientos / Unsplash