Spray do nosa na chorobę Alzheimera? Nowy obiecujący lek!

Skręcone i splątane białka znajdują się w mózgach wielu osób umierających na chorobę Alzheimera. Nowy, obiecujący lek został opracowany przez międzynarodowy zespół kierowany przez naukowców z University of Texas.

Spray do nosa może ominąć barierę krew-mózg i zniszczyć splątki białek tau u żywych myszy. Lek działa również w usuwaniu splątków wewnątrz i między ludzkimi neuronami w laboratorium. Lek został specjalnie zaprojektowany, aby rozpoznawać i niszczyć najbardziej toksyczną formę białek tau, taką jak ta obserwowana w niektórych przypadkach choroby Alzheimera i demencji.

Naukowcy musieli nauczyć się wprowadzać lek przez barierę krew-mózg do komórek mózgu.

Udany eksperyment na myszach

Neurobiolog Sagar Gaikwad i jego zespół postanowili zapakować lek w maleńkie bąbelki, które mogą prześlizgnąć się przez błony komórkowe. Rozpylając lek do nosa myszy, udało im się ominąć barierę krew-mózg. U starszych myszy z chorobą mózgu związaną z tau, wystarczyło jedno rozpylenie, aby usunąć toksyczny tau z mózgu. Dwa tygodnie później myszy wykazały poprawę funkcji poznawczych.

Oczywiście nie oznacza to, że lek będzie miał taki sam wpływ na ludzi. W przeglądzie wyników dla Science Translational Medicine, neurobiolodzy z Uniwersytetu w Edynburgu, Soraya Meftah, Claire Durrant i Tara Spires-Jones, którzy nie byli zaangażowani w obecne badanie, zauważają, że chociaż wiele terapii opartych na tau jest obiecujących w modelach zwierzęcych, ich przełożenie na skuteczne leki dla ludzi „jak dotąd zawiodło”. Należy wykonać znacznie więcej pracy, ale wstępne wyniki Gaikwada i jego współpracowników są obiecujące.

Próba z ludzkimi komórkami

W eksperymentach przeprowadzonych na pośmiertnej tkance ludzkiego mózgu pobranej od pacjentów z chorobą Alzheimera, otępieniem z ciałami Lewy’ego i chorobą Picka (formą otępienia czołowo-skroniowego), nowy lek przeciwciałowy nie tylko usunął splątki tau, ale także zatrzymał uwalnianie „nasion tau”, które przemieszczają się przez połączone neurony, aby splątać białka w innych częściach mózgu.

Pozostaje wiele otwartych pytań, w tym, czy to leczenie dostarczane donosowo u ludzi pozwoli na penetrację przeciwciała w skutecznych dawkach w naszych znacznie większych mózgach i czy wystąpią jakiekolwiek potencjalnie niebezpieczne skutki uboczne, takie jak stan zapalny, który jest przedmiotem obaw we wszystkich próbach immunoterapii ukierunkowanej na amyloid – piszą Meftah, Durrant i Spires-Jones, cytowani przez portal.

Gaikwad i jego koledzy mają nadzieję, że ich technika zainspiruje dalsze badania nad leczeniem chorób związanych z tau.

Badanie zostało opublikowane w Science Translational Medicine.

Źródło: sciencealert.com