Samolot naddźwiękowy NASA X-59 osiągnął kolejny kamień milowy

NASA podjęła kolejny krok w kierunku sprawdzenia zdatności do startu swojego cichego naddźwiękowego samolotu X-59. Właśnie skończyła tzw. „przegląd gotowości”, który umożliwi mu ostateczne przygotowanie się do lotu.

Amerykańska agencja tłumaczy, że komisja ds. przeglądu gotowości do lotu złożona z niezależnych ekspertów z całej NASA zakończyła badanie podejścia zespołu projektowego X-59 do bezpieczeństwa społeczeństwa i personelu podczas testów naziemnych i w locie. Komisja szczegółowo zapoznała się z analizą potencjalnych zagrożeń przeprowadzoną przez zespół projektowy, koncentrując się na bezpieczeństwie i identyfikacji ryzyka.

Przegląd gotowości lotu jest pierwszym krokiem w procesie zatwierdzania samego lotu. Praca komisji zapewni zespołowi X-59 uwagi i zalecenia dotyczące kontroli systemów na ziemi i podczas pierwszego lotu.

To nie jest przypadek pozytywnego wyniku. Będziemy otrzymywać informacje od zarządu i będziemy z nim współpracować, aby rozwiązać te problemy i pracować nad przeglądem zdatności do lotu i bezpieczeństwa takiego lotu – powiedziała Cathy Bahm, kierownik projektu demonstratora lotu w NASA.

NASA i główny wykonawca, czyli firma Lockheed Martin opracowują X-59 tak, aby przełamać barierę dźwięku bez tworzenia bardzo głośnego huku (sonic boom). Samolot znajduje się obecnie w centrum misji NASA Quesst, która wykorzysta go do gromadzenia danych, które mogą zrewolucjonizować podróże powietrzne, potencjalnie torując drogę nowej generacji komercyjnych samolotów, które mogą podróżować szybciej niż prędkość dźwięku.

Komercyjne loty naddźwiękowe nad lądem są zakazane od ponad 50 lat ze względu na hałas wytwarzany przez tzw. „sonic boom”.

Kolejne kamienie i testy przed X-59

Projekt zostanie jeszcze poddany pracy kolejnym komisjom z NASA, a tymczasem, zespół X-59 przygotowuje się do nadchodzących głównych testów naziemnych, koncentrujących się na pracy silnika integracji systemów i zakłóceniach elektromagnetycznych.

Samolot X-59 to odważny, nowy projekt, ale wiele jego komponentów pochodzi z samolotów o ugruntowanej pozycji, w tym podwozie z myśliwca F-16 Sił Powietrznych, osłona kokpitu z samolotu szkoleniowego NASA T-38 oraz panel sterowania. wśród tych części znajduje się kij z myśliwca Stealth Sił Powietrznych F-117. 

Żaden z tych systemów nigdy wcześniej ze sobą nie współpracował. To zupełnie nowa rzecz, którą opracowujemy, mimo że są to komponenty, które były montowane w różnych starszych samolotach. Gdy zaczniemy zajmować się testowaniem integracyjnym, będzie to świetna okazja do nauki – powiedział Brad Neal, przewodniczący komisji ds. przeglądu zdatności do lotu i bezpieczeństwa lotów X-59.

Realizowany przez Lockheed Martin wspólnie z NASA projekt ma przede wszystkim na celu rozwinięcie rozwiązań naddźwiękowych samolotów pasażerskich, tak, aby były one w stanie wypełnić rygorystyczne normy hałasu. Projekt z budżetem ponad 247 mln dolarów został podpisany przez strony w 2018 roku.

Źródło: NASA

Grafika tytułowa: Richard Sagredo / Unsplash