NASA zaprezentuje nowy, „cichy” naddźwiękowy odrzutowiec X-59

Zaawansowany technologicznie samolot X-59 został tak zaprojektowany, aby przełamać barierę dźwięku bez tworzenia bardzo głośnego huku (sonic boom).

Już 12 stycznia NASA planuje przeprowadzić bezpłatną transmisję na żywo podczas, której nastąpi pełna prezentacja pomalowanego w odpowiednie barwy samolotu X-59.

Odrzutowiec X-59 Quiet SuperSonic Technology (Quesst) jest budowany w zakładzie Lockheed Martin „Skunk Works” w Palmdale w Kalifornii od 2019 r.  Jak tłumaczyli producenci eksperymentalny X-59  został zaprojektowany do latania z prędkością ponaddźwiękową i redukowania typowego dźwięku „bum” zmniejszając głośność do „uderzenia” podobnego do dźwięku trzaskania drzwiami samochodu.

Naddźwiękowy samolot X-59 QueSST to tzw. demonstrator technologii o długości kadłuba ponad 29 metrów oraz 9 metrów rozpiętości skrzydeł. Jest zbudowany na podwoziu samolotu F-16. Ma on osiągać prędkość przelotową (na wysokości 18 000 m) w granicach Mach 1,42 (1.512 km/h). Jego silnik to General Electric Aviation F414, stosowany do tej pory m.in. w myśliwcach F-18E/F Super Hornet oraz JAS 39 Gripen.

Samolot z długim nosem

Samolot ma ostrą, wydłużoną część przednią przypominającą dziób co ma pomóc kształtować fale uderzeniowe wytwarzane przez odrzutowiec podczas lotu. Jednak ten „nos” oznacza również, że piloci latający X-59 nie widzą przez przednią szybę, której właściwie nie ma. 

Zamiast tego piloci używają tego, co NASA nazywa zewnętrznym systemem wizyjnym (XVS), aby mogli oni widzieć przestrzeń przed samolotem. System ten wykorzystuje kamerę skierowaną do przodu, ekran montowany w kokpicie i niestandardowe oprogramowanie do przetwarzania obrazu, aby „tworzyć widok w rzeczywistości rozszerzonej wraz z graficznymi nakładkami danych lotu – czytamy na portalu.

W planie testów znajdują się loty także nad miastami, aby sprawdzić reakcję ludzi na tzw. „sonic boom” generowany przez unikalną konstrukcję. NASA wykorzysta następnie te dane do uzyskania zgody na komercyjne loty naddźwiękowe od agencji regulacyjnych, takich jak Federal Aviation Administration.

X-59 został już raz zaprezentowany przed kamerami, w sierpniu 2023 r., ale potem odrzutowiec trafił do lakierni w celu ostatecznego pomalowania go w kolorze czerwono-biało -niebieskim.

Realizowany przez Lockheed Martin wspólnie z NASA projekt ma przede wszystkim na celu rozwinięcie rozwiązań naddźwiękowych samolotów pasażerskich, tak, aby były one w stanie wypełnić rygorystyczne normy hałasu. Projekt z budżetem ponad 247 mln dolarów został podpisany przez strony w 2018 roku.

Źródło: space.com

Czytaj też: Helikopter Ingenuity ustanowił nowy rekord na Marsie

Grafika tytułowa: Richard Sagredo / Unsplash