Rozpoczną prace na nowym ponaddźwiękowym samolotem
Inżynierowie lotnictwa chcą przy pomocy misji NASA QueSST ponownie przełamać barierę dźwięku, po to by znów latać samolotami naddźwiękowymi. Tym razem w zupełnie inny sposób. Jeśli próby powiodą się, będzie to historyczny moment.
NASA zamierza wykorzystać QueSST do zademonstrowania samolotu X-59. Może on latać szybciej niż dźwięk bez wywoływania hałasu, który doprowadził do zakazu naddźwiękowego latania nad lądem w 1973 roku.
X-59 będzie testował przeloty nad zamieszkanymi terenami. Sprawdzi, jak mieszkańcy reagują na łagodniejsze „uderzenie” i czy w ogóle coś zauważą. Organy regulacyjne zostaną poinformowane o wynikach eksperymentu, a następnie będą mogły stworzyć nowe przepisy w celu zniesienia ograniczenia.
„A kiedy to się stanie, będzie to kolejny historyczny kamień milowy w locie, potencjalnie otwierający nową erę w podróżach lotniczych. Pasażerowie linii lotniczych mogą wskoczyć na naddźwiękowy odrzutowiec w porze śniadania w Los Angeles, aby dokonać rezerwacji w porze lunchu w Nowym Jorku”. Podaje NASA w komunikacie.
14 października 1947 roku wspólny zespół naukowców z National Advisory Committee for Aeronautics (NACA), Sił Powietrznych, oraz inżynierowie i piloci Bell dzięki samolotowi rakietowemu X-1 przełamali barierę dźwięku, która, jak twierdzili niektórzy, była niemożliwa do przełamania.
„Przez ostatnie prawie 50 lat utknęliśmy z naszymi samolotami pasażerskimi na poziomie około 8 Macha, więc zwiększenie możliwości jest nadal niespełnionym marzeniem” – powiedział Peter Coen, kierownik ds. Integracji misji NASA w QueSST.
„Z X-59 lecącym w misji QueSST jesteśmy gotowi ponownie przełamać barierę dźwięku” – dodał Coen.
Czytaj także: Powrót samolotów ponaddźwiękowych