Lotniczy minibus z Korei
Nowa hybrydowo-elektryczna taksówka powietrzna dalekiego zasięgu koreańskiego startupu eVTOL Plana, może podróżować z prędkością do 350 km/h, przewożąc do siedmiu pasażerów w odległości 500 km.
Układ napędowy wykorzystuje spore, przechylane pięciołopatowe elektryczne śmigła i w pełni wektorowa konstrukcję ciągu. Ogólna konfiguracja w trybie zawisu przypomina heksakopter. Dwa śmigła są przymocowane do canardów, dwa znajdują się na zewnętrznych przednich marginesach głównego skrzydła, a trzecia para znajduje się bliżej kadłuba na krawędzi spływu głównego skrzydła.
W przypadku uruchomienia opcji pionowego startu i lądowania dwie tylne podpórki przechylają się w dół, podczas gdy reszta przechyla się w górę.
Samolot wydaje się doskonałą propozycją na regionalny minibus lotniczy. Zgodnie z harmonogramem Plana, całkowicie zatwierdzona maszyna miałaby wejść do produkcji do 2028 roku. Samolot demonstracyjny zostałby wyprodukowany do 2024 roku.
Oznacza to, że Plana będzie się starała utorować innym firmom drogę przez biurokrację certyfikacyjną.
Oprócz przyspieszenia rozwoju hybrydowego bezzałogowego pojazdu powietrznego klasy 700 kg w połowie 2023 roku, firma zamierza zakończyć opracowywanie w tym roku czystego testera redukcji VTOL opartego na bateriach.
Dzięki ostatniej rundzie finansowania Plana Aero dysponuje funduszami w wysokości około 10 mln dolarów.
Czytaj także: Ambitne plany branży eVTOL