Powrót samolotów ponaddźwiękowych
Producenci samolotów i linie lotnicze wkładają miliony, aby zbudować lepsze, czystsze i bardziej opłacalne odrzutowce, które mogą latać z prędkością ponaddźwiękową.
Mają nadzieję, że odniosą sukces. Do 2029 roku, podróżni będą mogli latać klasą biznesową między Nowym Jorkiem a Londynem w nieco ponad trzy godziny. Za cenę pomiędzy 5 tysięcy do 10 tysięcy dolarów w obie strony.
Kiedy British Airways po raz ostatni latało ponaddźwiękowym odrzutowcem Concorde prawie 20 lat temu, era kursowania między Nowym Jorkiem a Londynem w niecałe cztery godziny, w ekskluzywnych warunkach wydawała się przeminąć na zawsze.
Teraz, kiedy przychody linii lotniczych zostały zdziesiątkowane przez pandemię koronawirusa, firmy szukają innych źródeł przychodów, powoli się odbudowując. Szaleństwo związane z zaraźliwym wirusem zastępuje zmiana klimatu. Przewoźnicy są pod presją, aby rozszerzać swoją działalność, jednocześnie utrzymując emisje dwutlenku węgla na minimalnym poziomie.
Technologia silników odrzutowych, przepisy dotyczące hałasu oraz brak czystego i alternatywnego paliwa lotniczego utrudnią liniom lotniczym uzyskanie zezwoleń rządowych. A także utrzymanie niskich cen biletów.
Ambitne plany na przyszłość
Stworzony przez Concorde w 1976 roku samolot był tak głośny, że mógł latać przekraczając prędkość dźwięku tylko nad oceanem. Odrzutowiec zużywał ogromne ilości paliwa, zmuszając do wzrostu cen biletów; przelot w obie strony między Nowym Jorkiem a Londynem na początku lat 90. kosztował 12 000 dolarów.
Od czasu ostatniego lotu pasażerskiego Concorde w 2003 roku do niedawna niewiele było prób reanimacji tej usługi.
W ostatnich latach pojawiły się liczne start-upy obiecujące lepsze, bardziej opłacalne odrzutowce naddźwiękowe do komercyjnych podróży lotniczych. Na początku tego tygodnia kanadyjski producent odrzutowców biznesowych, Bombardier, ogłosił, że z powodzeniem przetestował mniejszy prywatny odrzutowiec ponaddźwiękowy, Global 8000. Jego koszt: 78 milionów dolarów.
Blake Scholl, dyrektor naczelny Boom Supersonic, powiedział, że ma nadzieję, że do 2029 roku pojawi się naddźwiękowy odrzutowiec Overture.
Scholl dodał, że taki samolot, który może pomieścić od 65 do 88 pasażerów i latać z prędkością prawie dwukrotnie większą niż prędkość dźwięku, będzie kosztować linie lotnicze 200 milionów dolarów za sztukę. Dotychczas United Airlines zamówił 15 takich samolotów, Zamówienie może wzrosnąć o kolejne 35 sztuk.
Czytaj także: Polski odrzutowiec Flaris Lar 1 wkrótce odbędzie swój pierwszy lot