Polak pomógł odkryć nową kometę

Kometa, która po raz pierwszy została zauważona 5 listopada na zdjęciach wykonanych w obserwatorium w Namibii została oficjalnie potwierdzona i oznaczona jako C/2023 V4.

Grzegorz Duszanowicz wraz z Hiszpanem Jordi Camarasą zauważyli kometę, wykorzystując teleskopy w amatorskim obserwatorium Moonbase South Observatory w Namibii. W chwili odkrycia kometa wykazywała jasność na poziomie 18,6 mag z wyraźną aktywnością kometarną. Najbliżej Słońca przeleci 29 maja 2024 roku, ale najbliżej Ziemi będzie 2 lipca 2024 roku.

Wtedy też będzie się przemieszczać w okolicy gwiazdozbioru Wielkiej Niedźwiedzicy, jednak będzie bardzo trudna do obserwacji. W momencie jej największego zbliżenia będziemy znajdować się po niewłaściwej stronie naszej orbity, w związku z czym, będziemy musieli zadowolić się relacjami astronomów znajdujących się po „szczęśliwej” stronie – czytamy na portalu.

Moonbase South Observatory zostało uruchomione przez Duszanowicza w 2019 roku. Znajduje się na wysokości około 1830 metrów nad poziomem morza i jest w pełni zdalnie sterowane i w dużej mierze autonomiczne. Na początku 2023 roku Grzegorz Duszanowicz wraz z Jordi Camarasą odkryli potencjalnie niebezpieczną planetoidę o oznaczeniu 2022 AB1, która trafiła do oficjalnej bazy Minor Planetary Center.

Źródło: geekweek.pl

Czytaj też: Zaginiony kontynent odnaleziony? Najnowsze ustalenia!

Grafika tytułowa: Gerd Altmann / Pixabay