Oto najbardziej zaawansowany lotniskowiec świata
USS Gerald R. Ford jest jednym z najbardziej zaawansowanych i najdroższych elementów sprzętu wojskowego, jakie kiedykolwiek zbudowano. Po latach przygotowań i wielu opóźnieniach w końcu trafił na służbę, zaledwie kilka miesięcy temu.
Koszt budowy około 13,3 miliarda dolarów. Trudno się dziwić, że pojawiły się głosy, że takie pieniądze można było wydać inaczej.
USS Gerald R. Ford, oficjalnie oznaczony jako „Carrier, Volplane , Nuclear 78” (CVN 78), to najnowszy i najbardziej zaawansowany lotniskowiec Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.
Został zaprojektowany i zbudowany w celu zastąpienia wysłużonych jednostek klasy Enterprise i Nimitz. Nosi imię Geralda R. Forda, 38. prezydenta Stanów Zjednoczonych, który służył w marynarce wojennej podczas II wojny światowej i uczestniczył w walkach na pokładzie lekkiego lotniskowca USS Monterey na Pacyfiku.
USS Gerald R. Ford dotarł do Marynarki Wojennej 31 maja 2017 roku. Formalnie oddany do służby przez prezydenta Donalda Trumpa 22 lipca 2017 roku, kilka lat po planowanej dostawie.
W dużej operacji bojowej klasa Geralda R. Forda będzie głównym wysuniętym atutem do reagowania kryzysowego i wczesnego decydującego uderzenia.
Wyposażenie i cechy USS Ford
Statek jest wyposażony w dwa zmodernizowane reaktory jądrowe A1B, tak zwany elektromagnetyczny system startowy samolotów (EMALS), zaawansowane windy uzbrojenia, zaawansowane urządzenie zatrzymujące (AAG) i dwuzakresowy radar (DBR). Wszystkie te systemy zapewniają zwiększone możliwości przy jednoczesnym zmniejszeniu wymagań kadrowych dla statku.
Podczas planowanego 50-letniego okresu eksploatacji, konfiguracja jednostki jest zaprojektowana tak, aby akceptować przyszłe technologie, w tym broń, gdy zajdzie taka potrzeba.
Jedną z wyróżniających cech supernośników klasy USS Gerald R. Ford jest ich prędkość. Według oficjalnych statystyk jest on w stanie osiągnąć prędkość maksymalną około 30 węzłów (56 km na godzinę). Całkowita długość to 333 metry, szerokość pokładu 78 m i wysokość 76 metrów, wyporność to około 100 000 ton.
To czyni go jednym z, jeśli nie największym, okrętów wojennych, jakie kiedykolwiek zbudowano.
Według oficjalnych danych statek mieści około 75 samolotów (niektóre źródła podają 90). Jest to mieszanka myśliwców szturmowych, takich jak Boeing F/A-18E/F „Super Hornet”, wariant F-18 do prowadzenia wojny elektronicznej, EA-18G „Growler” i inne samoloty wsparcia, takie jak Grumman C-2. Greyhound, Northrop Grumman E-2 Hawk, śmigłowce Sikorsky SH-60 Seahawk oraz różne bezzałogowe statki powietrzne.
Istnieją również plany, aby zapewnić USS Gerald R. Ford uzupełnienie niektórych z najbardziej zaawansowanych samolotów w Ameryce, takich jak Lockheed Martin F-35C Lightning II.
Jednym z najciekawszych aspektów USS Gerald R. Ford jest fakt, że w jego projektowaniu dużą rolę odegrała wirtualna rzeczywistość. Do zaprojektowania i zaplanowania budowy lotniskowców klasy Gerald R. Ford firma Newport News Shipbuilding wykorzystała pełnowymiarowy, trójwymiarowy model produktu stworzony w Dassault Systèmes CATIA V5.
Czytaj także: Nowe technologie w wojsku – czego uczy nas wojna na Ukrainie?