Naukowcy odkryli układ gwiezdny „podróżujący” wokół naszej galaktyki

Zespół astronomów wykrył układ gwiezdny, który do tej pory umykał uwadze naukowców ze względu na swoją wyjątkowo niską jasność.

Układ ten uważany jest za malutki, bo składa się zaledwie z około 60 gwiazd. Układ nazwano UMa3/U1 i uznaje się za starożytny układ gwiezdny. Zlokalizowany jest w kierunku konstelacji Wielkiej Niedźwiedzicy (domu Wielkiego Wozu). Znajduje się w odległości około 30 000 lat świetlnych od Słońca.

Naukowcy do badania wykorzystali dwa ośrodki z Hawajów korzystając z obu obserwatoriów Maunakea, a także University of Hawaiʻi Institute for Astronomy Pan-STARRS (Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System) na Haleakala, Maui. Badania zostały opublikowane w The Astrophysical Journal.

UMa3/U1 wykryto po raz pierwszy przy użyciu danych z Ultraviolet Near Infrared Optical Northern Survey (UNIONS) na CFHT i Pan-STARRS.

Obserwacje wykazały, że układ gwiazdowy jest malutki i składa się zaledwie z około 60 gwiazd w wieku ponad 10 miliardów lat rozciągających się na przestrzeni zaledwie 10 lat świetlnych. UMa3/U1 ma wyjątkowo małą masę – mniej niż 16 mas Słońca, a więc 15 razy mniejszą od najsłabszej znanej galaktyki karłowatej – czytamy na portalu.

Układ UMa3/U1 został również przebadany bardziej szczegółowo za pomocą Deep Imaging Multi-Object Spectrograph (DEIMOS) Obserwatorium Kecka. Z analizy wyniknęło m.in., że wszystkie gwiazdy poruszają się w przestrzeni kosmicznej z bardzo podobnymi prędkościami i być może jest galaktyką zdominowaną przez ciemną materię. To właśnie ona może wpływać na to, że gwiazdy utrzymują się w zwartej grupie.

Zdaniem jednego z autorów badania obiekt ten jest tak mały, że jego długotrwałe przetrwanie jest bardzo zaskakujące.

Niezależnie od tego, czy przyszłe obserwacje potwierdzą, czy odrzucą, że układ ten zawiera dużą ilość ciemnej materii, jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością, że obiekt ten może być wierzchołkiem góry lodowej – że może być pierwszym przykładem nowej klasy niezwykle słabych układów gwiazdowych, które do tej pory wymykały się wykryciu – powiedział Will Cerny, jeden z autorów badania, absolwent Uniwersytetu Yale, cytowany przez portal.

Nasza galaktyka, znana jako Droga Mleczna, zawiera szacunkowo od 100 miliardów do 400 miliardów gwiazd. Średnica Drogi Mlecznej wynosi około 100 000 lat świetlnych,