Naukowcy odkryli ciekawą planetę – niczym z filmu science-fiction!

Teleskop Kosmiczny Jamesa Webba dzięki zainstalowanemu instrumentowi MIRI w atmosferze gazowej planety WASP-107b odkrył ślady pary wodnej, dwutlenku siarki i chmury piasku.

Naukowcy swoje najnowsze odkrycie opublikowali w czasopiśmie „Nature”. Okazuje się, że pod kierunkiem naukowców z Katholieke Universiteit Leuven w Belgii badacze aż z 12 krajów po raz pierwszy potwierdzili na takiej planecie obecność chmur z silną zawartością krzemianów. Analogia do Arrakis z uniwersum Diuny? Całkiem możliwe!

Planeta WASP-107b krąży wokół gwiazdy znajdującej się w gwiazdozbiorze Panny i odległej od Ziemi o ok. 212 lat świetlnych. Odkryto ją w 2017 roku i od razu wzbudziła zainteresowanie, jest bowiem niezwykle… puszysta. Ma masę porównywalną do Neptuna, ale rozmiary bliskie Jowiszowi. Do niedawna wydawało się, że takie planety w ogóle nie miałyby prawa powstać. Dodatkowo jest względnie blisko swojej gwiazdy, aż 16 razy bliżej niż Ziemia od Słońca – czytamy na portalu.

Zdaniem naukowców na gorące wnętrze planety może wskazywać skład atmosfery. Udało się bowiem ustalić obecność pary wodnej, dwutlenku siarki i krzemianowych chmur, ale nie ma śladów metanu. Z kolei obecność SO2 jest pewnym zaskoczeniem.

Zarówno para wodna, jak i dwutlenek siarki mogłyby być obserwowane jeszcze lepiej, gdyby nie pokrywa chmur. Choć obecność chmur potwierdzano i na innych planetach, po raz pierwszy udało się określić ich skład. Tworzą je drobne cząsteczki krzemianów, które są podstawowym składnikiem piasku – czytamy także.

Zdaniem prof. Leen Decin z Katholieke Universiteit Leuven, Teleskop Kosmiczny Jamesa Webba ze względu na szybkość dostarczanych informacji rewolucjonizuje badania planet pozasłonecznych.

Odkrycie pary wodnej, dwutlenku siarki i chmur piasku z pomocą instrumentu MIRI, to prawdziwy kamień milowy. To zmienia naszą wiedzę na temat procesów formowanie się i ewolucji planet, rzucając nowe światło także na losy naszego Układu Słonecznego – powiedział autor publikacji, prof. Leen Decin, cytowany na portalu.

Źródło: rmf24.pl

Czytaj też: NASA kończy składać nowy teleskop kosmiczny!

Grafika tytułowa: NEOM / Unsplash