NASA przygotowuje swój naddźwiękowy samolot do debiutu

Samolot naddźwiękowy o nazwie X-59 QueSST (czyli Quiet Supersonic Transport) jest obecnie przygotowywany do startu demonstracyjnego w zakładzie Skunk Works firmy Lockheed Martin w Kalifornii.

Prototyp samolotu naddźwiękowego X-59 QueSST został zaprezentowany podczas tegorocznych wakacji. Jak wyjaśniono obecnie w komunikacie maszyna rozpoczęła właśnie testy naziemne. Przede wszystkim mają one pokazać, że X-59 jest bezpieczny i gotowy do lotu w ramach debiutanckiej misji NASA Quesst. Celem jest między innymi zaprezentowanie zdolności technologicznych w zakresie obniżenia poziomu hałasu podczas przekraczania bariery dźwięku. Samolot przed startem zostanie jeszcze polakierowany w odpowiednie barwy (z zielonego na biały korpus z niebieskim spodem i czerwonymi akcentami na skrzydłach).   

Nowe i zarazem patriotyczne barwy to nie tylko kwestia estetyki. Farba pomoże chronić X-59 przed wilgocią i korozją, a dodatkowo projekt zawiera także oznaczenia bezpieczeństwa, które pomogą w różnego rodzaju operacjach – czytamy na portalu.

Po powrocie z lakierni inżynierowie ponownie zabiorą się za pomiary masy i kształtu, aby na sam koniec jeszcze ulepszyć modelowanie odrzutowca.

Realizowany przez Lockheed Martin wspólnie z NASA projekt ma przede wszystkim na celu rozwinięcie rozwiązań naddźwiękowych samolotów pasażerskich, tak, aby były one w stanie wypełnić rygorystyczne normy hałasu. Projekt z budżetem ponad 247 mln dolarów został podpisany przez strony w 2018 roku.

W planie testów znajdują się loty także nad miastami, aby sprawdzić reakcję ludzi na tzw. „sonic boom” generowany przez unikalną konstrukcję. To jednak miałoby się odbyć już w 2024 roku.

Planowane jest uzyskanie poziomu około 75 odbieranych decybeli (PLdB) podczas przekraczania bariery dźwięku, czyli niewiele więcej niż hałas zatrzaskiwanych drzwi samochodu czy ruchu ulicznego. Hałas powodowany przez samolot poruszający się z prędkością ponaddźwiękową jest jednym z czynników, z powodu których wycofane w 2003 roku maszyny Concorde nie doczekały się do tej pory następców – czytamy także.

Naddźwiękowy samolot X-59 QueSST to tzw. demonstrator technologii o długości kadłuba ponad 29 metrów oraz 9 metrów rozpiętości skrzydeł. Jest zbudowany na podwoziu samolotu F-16. Ma on osiągać prędkość przelotową (na wysokości 18 000 m) w granicach Mach 1,42 (1.512 km/h). Jego silnik to General Electric F414, stosowany do tej pory m.in. w myśliwcach F-18E/F Super Hornet oraz JAS 39 Gripen.

Źródło: Space.com, Space24.pl

Czytaj też: Planeta podobna do Ziemi. Naukowcom udało się ją zmierzyć!

Grafika tytułowa: NASA / Unsplash