Najstarsza czarna dziura we Wszechświecie? Teleskop Webba właśnie ją znalazł!

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba czarną dziurę, która powstała prawdopodobnie ponad 13 mld lat temu. Jest, więc obecnie najstarszym tego typu obiektem odkrytym przez człowieka.

Według danych dostarczonych przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST), czarna dziura zaobserwowana w galaktyce GN-z11 ma masę 1,6 mln Słońc. Teleskop wykorzystał swoje możliwości poprzez skanowanie nieba kamerami w podczerwieni. Odkrycie zostało opisane w arXiv.

Badacze uważają, że to jedna z wielu czarnych dziur, które rozrosły się do olbrzymich rozmiarów podczas tzw. kosmicznego świtu – ok. 100 mln lat po Wielkim Wybuchu. Nie jest jasne, w jaki sposób te obszary czasoprzestrzeni tak szybko się powiększyły. Astronomowie szukają na to odpowiedzi także po to, by wyjaśnić, co sprawiło, że dzisiejsze supermasywne czarne dziury w centrach galaktyk takich jak Droga Mleczna zyskały masę miliony razy większą od masy Słońca – czytamy na portalu.

Zdaniem naukowców czarne dziury w przeciwieństwie do innych obiektów we Wszechświecie musiały powstawać w osobliwy sposób. Jak na razie więcej jest jednak hipotez niż samych przekonywujących odpowiedzi.

Obserwowane ciało niebieskie znajduje się w gwiazdozbiorze Wielkiej Niedźwiedzicy, w galaktyce powstałej 440 mln lat temu, a odkrytej w 2016 r. GN-z11 jest 25 razy mniejsza i 100 razy lżejsza od Drogi Mlecznej, ale tworzy się w niej 20 razy więcej gwiazd niż w naszym „sąsiedztwie” – czytamy także.

Naukowcy mają nadzieję, że uruchomienie Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba w znaczący sposób przyspieszy ich badania nad czarnymi dziurami. Już teraz dane jakie przesyła ten teleskop w wielu aspektach mocno zaskakuje naukowców.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba był budowany w latach 2007-2021. Został wystrzelony pod koniec grudnia 2021 r., czyli niebawem będzie obchodził swoje drugie urodziny. Pierwsze zdjęcia, którym zachwycił się cały świat zostały przesłane przez teleskop w lipcu 2022 roku.

Źródło: pap, polskieradio24.pl

Czytaj też: Laserowa komunikacja w kosmosie. Udany eksperyment NASA!

Grafika tytułowa: NASA / Unsplash