Wybuch gwiazdy uchwycony przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba!

Dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Jamesa Webba astronomowie otrzymali unikalny obraz gwiazdy, która w spektakularny sposób zakończyła swój pierwotny żywot.

Gwiazdy we Wszechświecie kończą swój żywot spektakularnym wybuchem, a niektóre z nich zamieniają się w supernowe. Tak się stało w przypadku gwiazdy, którą uchwycił kosmiczny teleskop – Kasjopeja A.

Gwiazda ta eksplodowała kilkaset lat temu, ale znajduje się około 11 tys. lat świetlnych od nas. To właśnie na ten obiekt skierowano Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba, dzięki któremu uzyskano bardzo szczegółowe obrazy. Do badań naukowcy wykorzystali unikalne instrumenty, czyli NIRCam (Near Infrared Camera) oraz MIRI (Mid-Infrared Instrument), które pozwoliły im uchwycić Kasjopeję A na dwa różne sposoby.

Dzięki rozdzielczości NIRCam możemy teraz zobaczyć, jak umierająca gwiazda całkowicie się roztrzaskała podczas eksplozji, pozostawiając po sobie włókna przypominające maleńkie odłamki szkła. To naprawdę niewiarygodne, że po tylu latach studiowania Kasjopei A udało nam się teraz odkryć te szczegóły, które zapewniają nam transformacyjny wgląd w to, jak eksplodowała ta gwiazda – powiedział Danny Milisavljevic z Uniwersytetu Purdue, który kierował badaniami, cytowany na portalu.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba był budowany w latach 2007-2021. Został wystrzelony pod koniec grudnia 2021 r., czyli niebawem będzie obchodził swoje drugie urodziny. Pierwsze zdjęcia, którym zachwycił się cały świat zostały przesłane przez teleskop w lipcu 2022 roku.

Źródło: geekweek.pl