Merkury skrywa solne lodowce, a pod nimi…

Życie mikrobiologiczne może być obecne na Merkurym. Sęk w tym, że może ona znajdować się głębiej niż nam się wcześniej wydawało.

Merkury jest najmniejszą planetą w naszym Układzie Słonecznym. Jego średnica wynosi około 4 880 kilometrów, co oznacza, że jest nieznacznie większy od księżyca Ziemi. Jest planetą krążącą najbliżej Słońca. To powoduje, że temperatura na jego powierzchni – z licznymi kraterami uderzeniowymi – oscyluje między minus 183 st. Celsjusza a 427 st. Celsjusza. Merkury nie posiada także naturalnych satelitów.

Badacze z Planetary Science Institute odkryli, że na powierzchni Merkurego mogą występować lodowce solne. To z kolei – przynajmniej teoretycznie – oznacza, że mogą tam istnieć warunki środowiskowe sprzyjające podtrzymywaniu życia. Badania naukowców zostały opublikowane w Planetary Science Journal.

Zdaniem naukowców Planetary Science Institute te solne lodowce są w stanie tworzyć środowisko podobne do ekstremalnych warunków ziemskich, w których kwitnie życie mikrobiologiczne.

Odkrycie to w interesujący sposób łączy się również z niedawnymi rewelacjami naukowców, że na powierzchni Plutona (który to z kolei jest najbardziej oddaloną od Słońca planetą naszego systemu) znajdują się lodowce azotowe. Oznacza to, że zlodowacenie rozciąga się od najgorętszych po najmroźniejsze granice Układu Słonecznego – czytamy na portalu.

Co ciekawe badania naukowców podważają między innymi teorię głosząca, że Merkury jest planetą pozbawioną substancji lotnych, pierwiastków chemicznych i związków zdolnych do parowania. One mogą być zlokalizowane po prostu pod jego powierzchnią.

Zespół z PSI uważa także, że lodowce Merkurego mają złożoną strukturę z zagłębieniami tworzonymi przez „jamy sublimacyjne” (w których ciało stałe natychmiast przekształca się w gaz, z pominięciem fazy ciekłej) – podano także.

Merkury był obiektem kilku misji kosmicznych mających na celu zbadanie tej planety. Jedną z najbardziej znanych jest przelot sondy MESSENGER (MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry and Ranging), która rozpoczęła swoją misję w 2004 roku i zakończyła w 2015 roku.

Naukowcy maja nadzieję, że niebawem poznamy więcej tajemnic Merkurego. Sonda BepiColombo wejdzie na orbitę tej planety w 2025 roku i ma przeprowadzać badania przez co najmniej rok.

Źródło: wp.pl

Czytaj też: Nieznana rakieta rozbiła się na Księżycu!

Grafika tytułowa: NASA / Unsplash