Kosmiczny Teleskop Webba dokonał ciekawej obserwacji sąsiadującego układu!

Niedaleko od Ziemi znajduje się gwiazda TRAPPIST-1 wokół której krąży siedem planet. Niektóre z nich mogą posiadać warunki sprzyjające powstaniu i utrzymaniu życia.

TRAPPIST-1 to czerwony karzeł, który posiada kilka krążących wokół niego planet. Znajduje się około 40 lat świetlnych od Ziemi. Astronomowie postanowili przebadać planetę najbliżej niej krążącą – TRAPPIST-1 b. Zespól badawczy swoje badania i wnioski opublikowali w The Astrophysical Journal Letters.

Szefową zespołu była Olivia Lim z Uniwersytetu w Montrealu, która wraz ze współpracownikami stwierdziła, że TRAPPIST-1 b wydaje się nie posiadać atmosfery. Sytuacja nie jest jednak do końca oczywista także dla pozostałych planet, ponieważ czerwony karzeł w tym układzie jest na tyle duży, że może fałszować wyniki prowadzonych obserwacji.

Warto podkreślić, że w całym układzie najprawdopodobniej znajdują się trzy egzoplanety pozostające w strefie zamieszkiwalnej swojej gwiazdy. Sytuacja TRAPPIST-1b jest o tyle skomplikowana, że otrzymuje ona czterokrotnie więcej promieniowania niż Ziemia ze strony Słońca. Z tego względu temperatury panujące na powierzchni tego obiektu wynoszą od 120 do 220 stopni Celsjusza – czytamy na portalu.

Zespół badawczy próbował usunąć zakłócenia wywoływane przez gwiazdę i dokonali dodatkowych obliczeń. Niestety nie udało się udowodnić istnienia wyraźnej atmosfery wokół TRAPPIST-1b.

Jednocześnie autorzy nie wykluczają scenariusza, w którym obiekt ten posiada atmosferę składającą się z wody, dwutlenku węgla czy metanu. Zdecydowanie bardziej kuszące w kontekście poszukiwania życia pozaziemskiego powinny okazać się planety nieco bardziej oddalone od TRAPPIST-1 – podsumowano w materiale.

Źródło: chip.pl

Czytaj też: Jest woda na Księżycu. Dokładniejsze badania trochę jednak rozczarowują!

Grafika tytułowa: Bryan Goff / Unsplash