Konkurs łazików w Australii. Polscy studenci na podium

To był udany debiut nowego łazika Projektu Scorpio – Scorpio Infinity. Reprezentanci Politechniki Wrocławskiej wrócą z pięcioma złotymi medali i zwycięstwem w całym konkursie – Australian Rover Challenge.

W Australian Rover Challenge konkurowały łaziki zaprojektowane i zbudowane przez studenckie zespoły z Australii, Indii, Bangladeszu i Polski. Poszczególne zadania w konkursie symulowały misje, z jakimi mierzą się łaziki na powierzchni Księżyca. Studenckie zespoły stawały więc przed wyzwaniami związanymi z nawigacją, pozyskiwaniem surowców i konstruowaniem.

Jak podano w komunikacie pierwsze miejsce z ponad 350 punktami zajęli właśnie reprezentanci z Projektu Scorpio, a na kolejnych pozycjach uplasowały się ekipy z Australii – Monash Nova Rover z Monash University (281 punktów) i UQ Space z University of Queensland (258,3 pkt).

Jesteśmy niesamowicie szczęśliwi, że już podczas swoich pierwszych zawodów nasz łazik spisał się tak dobrze – powiedziała Zofia Stypułkowska, lider zespołu Koła Naukowego Pojazdów Niekonwencjonalnych Off-Road (Projekt Scorpio), cytowana w komunikacie.

Studentom i studentkom z Politechniki Wrocławskiej najlepiej poszło w konkurencji Space Resources Task (92 punkty na 100). Misja polegała na zbadaniu i wydobyciu wody z próbek regolitu.

Jak podkreślają członkowie Projektu Scorpio, jako pierwszej drużynie w historii australijskich zawodów udało im się pozyskać czystą wodę z regolitu, a do tego uzyskali jej najwięcej spośród wszystkich zespołów.

Scorpio Infinity dokonywał też inspekcji bazy księżycowej i wykonał podstawowe zadania, takie jak tankowanie czy wpisanie sekwencji na panelu (Post-Landing Task – 85 pkt na 100). Oczyszczał pole z kamieni (ważących nawet 10 kg) i transportował regolit, czyli księżycową glebę (Excavation & Construction Task – 60/100 pkt). A także mapował teren i udowadniał, że potrafi poruszać się po nim autonomicznie (The Boeing Mapping and Autonomous – 39/100).

Łazik Scorpio Infinity

Scorpio Infinity jest już ósmą konstrukcją reprezentantów z Politechniki Wrocławskiej. Waży około 40 kg. Powstał głównie z aluminium, włókna węglowego i tworzyw sztucznych wykonanych metodą druku 3D.

Przed Scorpio Infinity jeszcze kolejne starty w tym sezonie – m.in. w USA i Turcji.

Koło Naukowe Off-Road jest kołem strategicznym Politechniki Wrocławskiej.

Źródło: Politechnika Wrocławska

Czytaj też: Kosmiczny Teleskop Hubble’a i setki gwiazd do badania

Grafika tytułowa: Pixabay / Pexels