Kolejna kary dla Mety za naruszanie danych osobowych
Meta została ukarana przez Komisję Ochrony Danych (DPC) dwoma grzywnami w łącznej wysokości ponad 400 milionów dolarów.
Irlandzki regulator prywatności stwierdził, że praktyki reklamowe i przetwarzanie danych firmy naruszają unijne przepisy dotyczące prywatności.
W dzisiejszym oświadczeniu irlandzka Komisja Ochrony Danych stwierdziła, że Meta zostanie ukarana dwiema grzywnami. Jedną, w wysokości 210 milionów euro za naruszenie ogólnego rozporządzenia Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych lub RODO. Drugą, 180 mln euro w związku z naruszeniem tego samego prawa przez Instagram.
Łącznie kary wynoszą 390 milionów euro (równowartość ponad 414 milionów dolarów).
Grzywny oznaczają zakończenie dwóch długich dochodzeń w sprawie Meta przez irlandzki organ regulacyjny, który był krytykowany za opóźnienia w procesie. DPC rozpoczął dochodzenie w sprawie firmy 25 maja 2018 r., w dniu wejścia w życie unijnego rozporządzenia RODO.
RODO nakłada na firmy surowe wymagania w zakresie przetwarzania danych osobowych.
Decyzja oznacza, że Meta musi zezwolić użytkownikom na posiadanie wersji wszystkich aplikacji, które nie wykorzystują danych osobowych do reklam. Meta w dalszym ciągu może wykorzystywać dane nieosobowe (takich jak treść historii) do personalizowania reklam. Może także prosić użytkowników o zgodę na reklamy za pomocą opcji „tak/nie”.
Użytkownicy muszą mieć możliwość wycofania zgody w dowolnym momencie. Meta nie może ograniczać usługi, jeśli użytkownicy zdecydują się to zrobić. Chociaż drastycznie ograniczy to zyski macierzystej firmy Facebooka w UE, nie zablokuje całkowicie reklam. Zamiast tego decyzja postawi Meta na tym samym poziomie, co inne strony internetowe lub aplikacje, które muszą zapewniać użytkownikom opcję „tak/nie”.
Czytaj także: Meta będzie zwalniać pracowników