Jest tlen na Wenus? Nowe ustalenia!

Naukowcom już wcześniej udało się wykryć obecność tlenu atomowego w atmosferze Wenus po jej ciemnej stronie. Teraz udało się potwierdzić jego obecność, ale po drugiej stronie planety.

Dzięki niemieckim astrofizykom wiemy, że tlen jest znacznie bardziej rozpowszechniony. Odkrycia mogą pomóc w ewentualnym lepszym zrozumieniu różnic pomiędzy naszą atmosferą, a atmosferą Wenus oraz wesprzeć przyszłe misje na „bliźniaczkę Ziemi”.

Do nowego odkrycia niemieckich naukowców przyczyniły się dane zebrane przez obserwatorium SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). Skupiając się na 17 punktach w górnych warstwach atmosfery planety znaleźli dowody na obecność tlenu atomowego we wszystkich tych miejscach. Jest to oczywiście pierwsze wykrycie tlenu w postaci atomowej po dziennej stronie Wenus. Badanie zostało opublikowane w „Nature Communications”.

Wenus jest naszą najbliższą sąsiadką i jednocześnie drugą planetą w naszym układzie od Słońca. Niestety warunki tam panujące są „piekielne”. Występują tam ogromne ciśnienie i temperatury, które są w stanie stopić nawet ołów. Jednak w chwili formowania się Układu Słonecznego zarówno Ziemia jak i Wenus miały te same możliwości, aby ostatecznie powstało na nich życie. Niestety tej drugiej planecie najwyraźniej się nie udało.

Zespół badawczy sugeruje również, że tlen atomowy występuje w wystarczająco dużych ilościach, aby odgrywać ważną rolę w atmosferze Wenus i prawdopodobnie ma działanie chłodzące na planetę. Jak wskazują naukowcy, kiedy pojedyncze atomy tlenu zderzają się z innymi cząsteczkami, takimi jak dwutlenek węgla, energia jest przenoszona do cząsteczki, a następnie wypromieniowywana. Rezultatem jest ochłodzenie górnych warstw atmosfery Wenus. Bez tego procesu najgorętsza planeta Układu Słonecznego byłaby jeszcze gorętsza – czytamy na portalu.

Tlen atomowy koncentruje się na wysokości około 100 kilometrów co w przypadku Ziemi oznacza granicę, od której zaczyna się przestrzeń kosmiczna.

Źródło: dzienniknaukowy.pl

Czytaj też: Sonda Parker Solar Probe i Wenus. Kolejna zagadka rozwiązana?

Grafika tytułowa: Frantisek Duris / Unsplash