Gaia dostrzega potencjalne księżyce wokół setek asteroid

Misja Gaia, której celem jest obserwacja gwiazd, po raz kolejny udowodniła, że jest niezwykle skuteczna w badaniu asteroid. Udało się wykryć potencjalne księżyce wokół ponad 350 asteroid.

Wcześniej Gaia badała planetoidy, o których wiadomo, że mają księżyce – tzw. „planetoidy binarne” – i potwierdziła, że charakterystyczne oznaki tych maleńkich księżyców pojawiają się w ultradokładnych danych astrometrycznych teleskopu. Jednak to nowe odkrycie dowodzi, że Gaia może przeprowadzać „ślepe” poszukiwania, aby odkrywać również zupełnie nowych kandydatów, podaje w komunikacie Europejska Agencja Kosmiczna.

Asteroidy binarne są trudne do znalezienia, ponieważ są w większości tak małe i daleko od nas. Mimo że spodziewaliśmy się, że nieco mniej niż jedna szósta asteroid będzie miała towarzysza, do tej pory znaleźliśmy tylko 500 z miliona znanych asteroid w układach binarnych. Ale to odkrycie pokazuje, że istnieje wiele księżyców asteroid, które tylko czekają, aby je znaleźć – powiedziała Luana Liberato z Observatoire de la Côte d’Azur we Francji, główna autorka nowego badania, cytowana w komunikacie.

Jeśli odkrycie się potwierdzi, liczba potencjalnych ciał podwójnych wzrośnie o 352, co niemal podwoi znaną liczbę planetoid posiadających księżyce.

Według ESA asteroidy to fascynujące obiekty, które dają nam unikalne spojrzenie na powstawanie i ewolucję Układu Słonecznego. Układy podwójne są jeszcze bardziej ekscytujące, ponieważ pozwalają nam badać, jak różne ciała powstają, zderzają się i oddziałują na siebie w przestrzeni.

Dzięki unikalnym możliwościom skanowania całego nieba, od momentu wystrzelenia w 2013 r. sonda Gaia dokonała wielu ważnych odkryć dotyczących planetoid.

Gaia udowodniła, że jest wybitnym badaczem asteroid i ciężko pracuje, ujawniając sekrety kosmosu zarówno w Układzie Słonecznym, jak i poza nim. To odkrycie podkreśla, że każda publikacja danych Gaia jest dużym krokiem naprzód w jakości danych i pokazuje niesamowitą nową naukę, która stała się możliwa dzięki tej misji – powiedział Timo Prusti, naukowiec projektu Gaia w ESA.

Kosmiczny teleskop Gaia należący do Europejskiej Agencji Kosmicznej został wystrzelony 19 grudnia 2013 r. i od 2014 r. zajmuje się obserwacją nieba.

Źródło: ESA