ESA i Polska testują silnik rakietowy o zmiennym ciągu
Polskie konsorcjum zakończyło fazę A statycznych testów ogniowych nowego silnika rakietowego o zmiennym ciągu. Jest to część programu przygotowawczego Future Launchers Europejskiej Agencji Kosmicznej.
Projekt silnika Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator (TLPD) jest częścią programu przygotowawczego Future Launchers firmy ESA. Polskie konsorcjum opracowujące silnik jest kierowane przez Instytut Lotnictwa (Łukasiewicz-ILOT) Sieci Badawczej Łukasiewicz, który jest również odpowiedzialny za opracowanie rakiety ILR-33 AMBER 2K, która została wystrzelona w zeszłym miesiącu.
Dzięki konstrukcji, która umożliwia jego dławienie do 20% i do 110% optymalnego poziomu ciągu, silnik TLPD może być wykorzystywany w wielu zastosowaniach, w tym jako silnik lądowania dla rakiet wielokrotnego użytku lub statków kosmicznych lądujących na powierzchni Księżyca i innych ciał planetarnych – czytamy na portalu.
Jednak głównym celem projektu TLPD jest przetestowanie zaworów paliwowych i wtryskiwaczy, które mogą zmieniać ciąg silników rakietowych zasilanych paliwem magazynowanym.
Silnik TLPD jest w stanie wytworzyć 5 kN ciągu i jest zasilany nadtlenkiem wodoru i etanolem, materiałami pędnymi, które można przechowywać, nie muszą być aktywnie chłodzone i zapalają się po zetknięciu ze sobą. Powstały w ten sposób układ napędowy jest prosty i niezawodny.
Testy silnika
Podczas testowej fazy silnik był odpalany 17 razy na okres 10 sekund. W tej pierwszej fazie testów silnik utrzymywał stały ciąg. Oczekiwano, że kolejna kampania testowa rozpocznie badanie możliwości silnika w zakresie zmiennego ciągu. Jednak po obiecujących początkowych wynikach pierwszej kampanii testowej zespół przeszedł od razu do pary 15-sekundowych testów z gorącym ogniem, w których wytwarzany ciąg wahał się od 20% do 80% optymalnego poziomu.
Według portalu TLPD jest obecnie demontowany i analizowany przez zespoły z Lukasiewicz-ILOT i jego partnerów Astronika i Jakusz SpaceTech. Następna faza testów, której rozpoczęcie jest spodziewane w październiku, w pełni zbada zmienną zdolność ciągu silnika.
Źródło: europeanspaceflight.com
Czytaj też: Gaia dostrzega potencjalne księżyce wokół setek asteroid
Grafika tytułowa: David Torres / Unsplash