Droga ładuje pojazdy EV podczas jazdy po niej
Korporacja motoryzacyjna Stellantis stworzyła i przetestowała technologię Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT) do bezprzewodowego ładowania pojazdów elektrycznych poruszających się po specjalnie wyposażonych, dedykowanych pasach drogowych.
Technologia ta wykorzystuje bezprzewodowe cewki ładujące EV osadzone pod powierzchnią drogi. Dzięki czemu pojazdy elektryczne mogą ładować się podczas jazdy, co daje kierowcy komfort związany z zasięgiem.
Test został przeprowadzony na torze „Arena del Futuro” w Chiari we Włoszech. Użyto Fiata New 500, auta elektrycznego z zasilaniem akumulatorowym.
Pojazd z powodzeniem poruszał się z prędkością typową dla autostrad, nie zużywając energii zgromadzonej w akumulatorze. Wyniki pokazały, że wydajność przepływu energii z asfaltu do samochodu jest porównywalna z typową wydajnością stacji szybkiego ładowania. Technologia DWPT wyeliminowała postoje niezbędne do naładowania pojazdu. Co ważne, pomiary natężenia pola magnetycznego DWPT wykazały brak wpływu na kierowcę i pasażerów.
„Nasz długoterminowy plan strategiczny, o nazwie Dare Forward 2030, opiera się na założeniu zapewnienia wszystkim nowoczesnej swobody mobilności. Ten projekt jest esencją kierunku, do którego zmierzamy jako firma”. Powiedziała Anne -Lise Richard, szefowa Global e-Mobility Business Unit, Stellantis.
Stellantis jest fuzją Fiat Chrysler Automobiles (FCA) z francuską grupą PSA. Konglomerat jest odpowiedzialny za projektowanie, produkcję i sprzedaż samochodów 16 marek: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram i Opel. Zatrudnia około 300 000 pracowników i jest obecny w ponad 130 krajach, z zakładami produkcyjnymi w 30 krajach.
Jest w tej chwili piąty co do wielkości producent samochodów na świecie za Toyotą, Volkswagenem, Hyundaiem i General Motors.
Czytaj także: Elektromobilność – ekologia czy ideologia?