Boeing z NASA stworzą energooszczędny samolot

Agencja kosmiczna NASA rozpocznie współpracę z Boeingiem nad nowym typem ekonomicznego samolotu wąskokadłubowego, oszczędnego pod względem zużycia paliwa.

„Większość z was myśli o NASA jako agencji kosmicznej i agencji lotniczej. To także agencja klimatyczna.” – powiedział na konferencji prasowej administrator NASA, Bill Nelson. NASA monitoruje Ziemię z kosmosu, używając narzędzi takich jak satelity do monitorowania globalnych warunków pogodowych i systemów wodnych. Opracowuje także technologie zmniejszające emisję dwutlenku węgla.

Ale agencja opracowuje również samoloty, takie jak samolot elektryczny X-57 Maxwell i samolot transportowy Super Guppy . Obejmuje to rozwój technologii lotniczych, które ostatecznie trafiają do typów samolotów komercyjnych.

„Kiedy lecisz jakimkolwiek samolotem, jesteś otoczony technologią NASA” – powiedział Nelson. Zmiany w konstrukcji samolotów, takie jak winglety, małe pionowe przedłużenia skrzydeł, zostały stworzone przez NASA w latach 70. XX wieku i są obecnie wszechobecne w samolotach pasażerskich.

Agencja ma nadzieję, że jej projekt Sustainable Flight Demonstrator może zapewnić podobny rodzaj innowacji w postaci nowej struktury skrzydła, zwanej transsonicznym skrzydłem z kratownicą. Będzie współpracować z Boeingiem w celu zaprojektowania i zbudowania nowego samolotu. Powinien być bardziej oszczędny i mógłby zużywać do 30 procent mniej paliwa niż obecne projekty samolotów.

W efekcie ma powstać samolot z bardziej wydajnymi silnikami i skrzydłami, które osadzone są wysoko na kadłubie samolotu. Są dłuższe i mniej szerokie, wspierane przez usztywnienie wychodzące z dolnej części kadłuba. To powoduje mniejszy opór, podczas gdy zarówno skrzydło, jak i klamra zapewniają siłę nośną.

„Aerodynamika tego rodzaju konfiguracji jest znana od dawna” — powiedział Bob Pearce, zastępca administratora Dyrektoriatu Misji Badawczych Aeronautyki NASA. „Jeśli zwiększysz współczynnik kształtu skrzydła, w naturalny sposób obniżysz indukowany opór tego samolotu. Finalnie uzyskasz lepszą aerodynamikę, mniejszy opór i spalisz mniej paliwa”.

NASA zamierza oblecieć pierwszy prototyp w 2028 roku i wprowadzić go do użytku komercyjnego do lat 30. XXI wieku.

Czytaj także: Technologia NASA pozwala ładować pojazdy w 5 minut