Technologia NASA pozwala ładować pojazdy w 5 minut

Eksperymentalna technologia NASA zaprojektowana do chłodzenia sprzętu w kosmosie może znacznie skrócić czas ładowania pojazdów elektrycznych (EV) do pięciu minut lub mniej, ujawnia NASA w poście na blogu.

Technika ta poprawia transfer ciepła i może radykalnie zwiększyć ilość prądu elektrycznego, który ładowarki EV mogą dostarczać do pojazdów. To z kolei znacznie skróciłoby czas ładowania. Pozwalając nawet na pełne naładowanie w ciągu zaledwie pięciu minut lub nawet krócej, jak podaje NASA.

Amerykańska agencja kosmiczna twierdzi, że prąd około 1 400 amperów powinien wystarczyć do naładowania przeciętnego samochodu w ciągu pięciu minut. Jako punkt odniesienia NASA wyjaśnia, że zaawansowane ładowarki dostarczają prąd 520 amperów. Standardowe ładowarki zapewniają mniej niż 150 amperów.

Problem z przejściem znacznie powyżej 520 amperów polega na tym, że ładowarka zacznie generować znacznie więcej ciepła. To oznacza, że może być niebezpieczna dla użytkowników.

Na szczęście NASA pomogła przetestować technologię, która może bezpiecznie chłodzić przenoszące niezwykle wysokie ładunki. Zespół z Purdue University opracował technikę Flow Boiling and Condensation Experiment (FBCE). Przeprowadzał dwufazowe eksperymenty z przepływem płynu i wymianą ciepła w długotrwałym środowisku mikrograwitacji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

 Korzystając z technologii FBCE, zespół Purdue University, sponsorowany przez Wydział Nauk Biologicznych i Fizycznych NASA osiągnął 2 400 amperów. W swoim eksperymencie NASA wyjaśnia, że „dielektryczny (nieprzewodzący elektryczności) płyn chłodzący jest pompowany przez ładowarkę. Tam wychwytuje ciepło wytwarzane przez przewodnik przenoszący prąd”.

Warto zauważyć, że chociaż jest to znacznie więcej niż 1 400 amperów wymaganych do naładowania samochodu w ciągu pięciu minut, odbyło się to w ramach kontrolowanego eksperymentu laboratoryjnego – to nie to samo, co test na prawdziwym samochodzie w rzeczywistych warunkach.

Czytaj także: Tesla Model S z ładowaniem bezprzewodowym dzięki Plugless