NASA sugeruje kolejne opóźnienie w lądowaniu załogowym na Księżycu?

NASA naciska na załogowe lądowanie na Księżycu w ramach misji Artemis III we wrześniu 2026 r. Analiza samej agencji szacuje jednak, że istnieje prawie jedna trzecia szansy na to, iż lądownik będzie miał co najmniej półtora roku opóźnienia.

Według portalu SpaceNews, ocena ta wynikała z przeglądu potwierdzającego projekt Human Landing System (HLS) Initial Capability, który wspiera rozwój lądownika księżycowego Starship firmy SpaceX, który ma zostać użyty w misji Artemis III. Przegląd potwierdzający, znany w żargonie agencji jako „Key Decision Point (KDP) C”, ustala zobowiązania dotyczące kosztów i harmonogramu projektów NASA.

Przegląd potwierdzający, który odbył się w grudniu 2023 r., ustalił harmonogram bazowy na luty 2028 r. dla tego projektu przy 70-procentowym wspólnym poziomie ufności. Oznacza to, że istnieje 70 proc. szans, że Starship będzie gotowy do lądowania na Księżycu – kamień milowy formalnie znany jako przegląd kontroli orbity księżycowej – do lutego 2028 r.

Łączny poziom pewności co do kosztów i harmonogramu to zintegrowana analiza kosztów, harmonogramu, ryzyka i niepewności projektu, która wskazuje prawdopodobieństwo, że projekt spełni dany zestaw celów dotyczących kosztów i harmonogramu – stwierdziło Biuro Odpowiedzialności Rządowej w raporcie z 20 czerwca oceniającym główne programy NASA.

To jednak opóźnienie misji Artemis III?

Data ta jest prawie półtora roku po obecnym harmonogramie NASA zakładającym wrzesień 2026 r. dla misji Artemis III. Łączny poziom pewności na poziomie 70 proc. oznacza również, że agencja uważa, iż istnieje 30 procentowe prawdopodobieństwo, że lądownik Starship nie będzie gotowy przed lutym 2028 r.

W oświadczeniu dla portalu SpaceNews, NASA potwierdziła jednak daty wymienione wcześniej, powtarzając jednocześnie, że Artemis III pozostaje zgodnie z harmonogramem na wrzesień 2026 r.

NASA nadal wierzy w SpaceX jako dostawcę, który pomoże w realizacji misji Artemis III – podano w komunikacie.

Źródło: spacenews.com

Grafika tytułowa: Bruno Scramgnon / PEXELS