Xiaomi Mi Electric Scooter 3 – hulajnoga elektryczna z pazurem
Najnowsza wersja, najbardziej popularnej hulajnogi z napędem elektrycznym wjechała z impetem do naszej redakcji. Czym różni się od poprzedniej edycji, co nam się spodobało, a co nie zdało egzaminu?
Hulajnogi elektryczne wciąż są jednym z najbardziej popularnych środków transportu miejskiego, nie licząc rowerów. Xiaomi od wielu lat dopracowuje swoje jednoślady i unowocześnia je dodając coraz więcej opcji i praktycznych rozwiązań. Konkurencja jednak nie śpi i depcze im po piętach. W sklepach można kupić hulajnogi Fiata, Sharpa, Segway, Lenovo i wiele, wiele innych modeli. Która jest najlepsza, to źle postawione pytanie. Wiele zależy od naszych potrzeb i przedziału cenowego, bowiem ceny elektryków zaczynają się od 1399 a kończą na 9000 zł. Trochę uśredniając, żeby mieć dobry sprzęt w rozsądnej cenie, trzeba zapłacić w okolicach 2200 zł minimum.
Ponadczasowy design
Xiaomi zdążyło nas przyzwyczaić do tego, że jak już raz zaprojektują jakieś urządzenie, to przez kolejne kilka lat raczej niewiele się zmieni w kwestii wyglądu. Dotyczy to hulajnóg, smart opasek i wielu innych rzeczy. Faktem jest, że ich projekty są ponadczasowe i ulegają tylko delikatnym liftingom. Natomiast główny projekt nadal pozostaje ten sam i nadal jest nowoczesny, aktualny i futurystyczny.
Przeczytaj też: Hulajnoga elektryczna a bezpieczeństwo | CoNowego.pl
Wszystko na swoim miejscu
Mi Electric Scooter 3 to najnowsza wersja hulajnogi elektrycznej od Xiaomi. Na pierwszy rzut oka trudno dopatrzeć się zmian w wyglądzie czy osprzęcie, bo faktycznie niewiele się zmieniło. Dopiero stawiając dwie generacje hulajek obok siebie, pozwala dostrzec te subtelne, ale bardzo ważne zmiany. Hulajnoga została wykonana z lotniczego aluminium, które jest bardzo lekkie, ale i wytrzymałe. Na kierownicy znajduje się wyświetlacz, który wskazuje prędkość, jeden z trzech trybów jazdy i poziom naładowania akumulatora. Jeden, jedyny przycisk uruchamia system. Jedno wciśnięcie zapala oba światła (z przodu LED i z tyłu stopu), a dwukrotne wciśnięcie zmienia tryby jazdy. Przytrzymanie go dłużej wyłącza system. Na lewej części drążka kierownicy jest hamulec i dzwonek. Na prawej stronie pod kciukiem jest manetka do przyspieszania. Kolumna kierownicy jest wysoka na 1140 cm i składana u podstawy. Podest jest duży i podgumowany, na jego prawej stronie znajduje się rozkładana nóżka do parkowania, a po prawej gniazdo ładowania baterii.
Małe, ważne zmiany
W trzeciej generacji hulajnogi są trzy główne zmiany w porównaniu z poprzednią wersją. Z jednej strony można powiedzieć, że zmiany są kosmetyczne, ale z drugiej nie pozostają bez znaczenia dla użytkownika. Pierwsza z nich to nowy, trzystopniowy zatrzask do składania kierownicy. Żeby zapobiec wypadkom, zamek jest tak zabezpieczony, że wymaga każdorazowo użycia obu rąk do zdjęcia blokady. Siła nie jest wymagana przy tej czynności, ale dwie wolne ręce. Wielu użytkowników narzekało na poprzednie zawiasy, dlatego doczekaliśmy się solidnego rozwiązania. Drugą zmianą jest zastosowanie mocniejszego silnika. Teraz Xiaomi Mi Electric Scooter 3 dysponuje większą mocą 300 W, co przekłada się na bardziej dynamiczną i szybszą jazdę i większy zasięg do 30 km. Ostatnią ważną zmianą jest udoskonalony, tylny hamulec, który został wyposażony w dwa klocki hamulcowe ściskające tarczę. W poprzedniej wersji był to tylko jeden. Nowe rozwiązanie pozwala dużo skuteczniej zatrzymać jednoślad.
Szybciej, wolniej, powoli
W Xiaomi Mi Electric Scooter 3 mamy dostępne trzy tryby prędkości, które przełączamy przyciskiem na kierownicy. Pierwszy z nich, najwolniejszy to spacerowy, który zasadniczo został stworzony chyba tylko do prowadzenia hulajnogi, bo rozwija prędkość 5 km/h. Drugi to D jak Drive jest łagodny i rozpędza nas powoli do 20 km/h. Ostatni to tryb Sport, jest dynamiczny, nieco szarpie i osiąga 20 km/h w krótszym czasie. Co do zasięgu, to Xiaomi deklaruje 30 km, ale pamiętajmy, że te wartości testowane są w najlepszych warunkach, czyli płaskich nawierzchniach, jeździe bez hamowania i przyspieszania oraz uwzględniając średnią wagę użytkownika na poziomie 70 kg. Mi udało się wyjeździć maksymalnie połowę tego dystansu, czyli 15 km. Nie jest to żadne zaskoczenie, ponieważ zasięgi wszystkich producentów elektryków należy podzielić na połowę.
Ładowanie przez hamowanie
Pojemność baterii możemy nieco zwiększyć dzięki systemowi odzyskiwania energii kinetycznej KERS. Może on odzyskiwać energię z hamowania oraz przekształcać ją w użyteczną energię elektryczną. Nie są to duże wartości, ale czasem mogą zaważyć na tym czy dojedziemy do celu. Ładowanie baterii do pełna trwa 5,5 h i posiada zabezpieczenie, które dba o żywotność akumulatorów. Gdy poziom naładowania baterii spadnie poniżej 30%, a hulajnoga nie będzie włączona przez kilka kolejnych dni, wtedy bateria przejdzie w tryb uśpienia.
Przeczytaj też: Off-roadowa hulajnoga od Jeep i Razor już wkrótce! | CoNowego.pl
Wrażenia z jazdy
Komfort jazdy na Xiaomi Mi Electric Scooter 3 oceniam na dobry. 8,5-calowe opony pneumatyczne są jedyną amortyzacją hulajnogi i nadal daleko im do wygody 10 calowych. O ile jazda po gładkich ścieżkach rowerowych nie stanowi problemów, to na nierównych płytach chodnikowych brakuje dodatkowej amortyzacji. Zasięg do 15 kilometrów to dla mnie trochę mało, do redakcji mam 13 km i dojeżdżałem już na oparach. Myślę, że przy 20 km byłoby dużo bezpieczniej i bardziej komfortowo dla głowy. Stopień wodoodporności (IP54) Xiaomi Mi Electric Scooter 3 nie pozwala na jazdę w deszczu. Generalnie odradzam jazdę po mokrej nawierzchni całkowicie, bo to skrajnie niebezpieczne, ale zakładając scenariusz, że ulewa złapie nas gdzieś w drodze, to nie pozostaje nam nic tylko szukać dachu nad głową. Na szczęście hulajnogę składa się w 3 sekundy, a że waży 13 kg, to łatwo ją chwycić w dłoń i wskoczyć do autobusu. Wielką zaletą Xiaomi jest atrakcyjna cena 2199 zł, ww. parametry w tej cenie do bardzo dobry wybór.
Zalety | Wady |
---|---|
Ponadczasowy design | Niska wodoodporność IP54 |
Duża dynamika jazdy i elastyczny silnik | Twarde zawieszenie |
Bardzo dobre hamulce | |
System ładowania KERS | |
Nowy, 3-stopniowy zawias, który pozwala na szybkie złożenie | |
Aplikacja mobilna, w której można analizować trasy i dane z jazdy |