Moda z drukarki 3D
Druk 3D, czyli drukowanie przestrzenne to, jak podaje definicja, proces wytwarzania trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu.
Samą technikę opracowano już w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, ale pierwszy prototyp drukarki 3D z przeznaczeniem dla użytkowników domowych zbudował w roku 2006 Adrian Bowyer. W ramach zainicjowanego przez niego projektu RepRap stworzone zostały kolejne modele drukarek 3. Można było je złożyć i częściowo wytworzyć w domu.
Druk 3D podbija świat
Na początku XXI wieku rozpoczęły się prace nad zastosowaniem technik podobnych do wydruku 3D w medycynie. Z powodzeniem można już wytwarzać ściśle dopasowane protezy (w tym te wszczepiane w organizm), a nawet tkanki. Dużym wyzwaniem pozostaje jeszcze drukowanie całych organów.
Technologia druku 3D jest stopniowo wykorzystywana w przemyśle lotniczym, motoryzacyjnym, dóbr konsumpcyjnych, kulturalnym i kreatywnym, medycznym, budowlanym i edukacyjnym.
Druk 3D wkroczył także do świata odzieży. Projektanci mody cały czas eksperymentują z wydrukowanymi w ten sposób strojami bikini, butami i sukienkami. W produkcji komercyjnej Nike wykorzystuje druk 3D do prototypowania i produkcji butów piłkarskich Vapor Laser Talon 2012 dla graczy futbolu amerykańskiego. New Balance w taki sposób produkuje niestandardowe buty dla sportowców.
Druk 3D doszedł do punktu, w którym firmy drukują okulary konsumenckie z niestandardowym dopasowaniem i stylizacją na żądanie. Z pominięciem druku samych soczewek. Personalizacja okularów na żądanie jest możliwa dzięki szybkiemu prototypowaniu.
Z punktu widzenia konsumentów jest wyraźny trend dążenia do indywidualności. Dzisiejsza szeroka gama produkcji małych partii i krótkich cykli produkcyjnych wymaga ciągłej pogoni za przemysłem wytwórczym. Spełnia to nie tylko indywidualne potrzeby naszych klientów, ale także zapewnia wysoką wydajność produkcji w ciągłym procesie.
Moda idealnym środowiskiem
Branża modowa jest jedną z największych branż na świecie, jej wartość ma do 2030 roku osiągnąć 3,3 biliona dolarów. Sposób działania nie zmieniał się na przestrzeni lat tak bardzo, ze względu na wykorzystywanie taniej siły roboczej.
Z różnych względów ten model pomału odchodzi w przeszłość. Rozwój technologii powoduje, że jest to łatwiejsze i szybsze niż kiedykolwiek.
W epoce technologicznej to media społecznościowe zmieniają sposób, w jaki moda jest konsumowana. To one nauczyły klientów, że chcą mieć natychmiastowy dostęp do najnowszych trendów, gdy tylko trafią na wybiegi. Jednocześnie młodsze pokolenia, które chcą wyróżnić się z tłumu, poszukują produktów, które można dopasować do ich potrzeb i preferencji. W związku z tym ubrania szyte na masową modę wydają się stopniowo tracić na atrakcyjności.
Ponieważ trend utrzymuje się, firmy i marki odchodzą od produkcji „długich” kolekcji z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Te marki, które przyspieszą i będą lepiej reagować na potrzeby rynku, będą prawdopodobnymi zwycięzcami w tym szybko zmieniającym się nowoczesnym środowisku.
Ze względu na fakt, że prawdziwe życie klientów staje się coraz bardziej powiązane ze światem cyfrowym, wielu projektantów i marek musi korzystać z najnowszych technologii. Przekraczają dotychczasowe granice produkcji i marketingu. Świat mody nie ucieknie od najnowszych osiągnięć sztucznej inteligencji, boomu w handlu mobilnym, druku 3D, czy blockchain.
AI w świecie mody
W ostatnich latach marki modowe wykorzystywały sztuczną inteligencję, w celu poprawy wrażeń zakupowych klientów. Ale także aby analizować dane, zwiększać sprzedaż, prognozować trendy i otrzymywać wskazówki dotyczące zapasów.
Chatboty i ekrany dotykowe są używane w sklepach w celu poprawy obsługi klienta i spersonalizowanych sugestii produktów.
Obowiązującym standardem jest po wejściu na stronę marki modowej, skorzystanie z jakiejś formy technologii czatu AI. Jest ona używana do poprawy jakości obsługi klienta. Technologia stojąca za sztuczną inteligencją obejmuje algorytmy, które śledzą podróże klientów, aby dopasować je do właściwych produktów.
Używanie sztucznej inteligencji do prognozowania trendów, śledzenie łańcuchów dostaw i zapasów w czasie rzeczywistym stało się kluczowe dla marek. Oszczędza to czas i umożliwia wydajne zarządzanie i prowadzenie operacji magazynowych.
Przykłady zastosowań sztucznej inteligencji
Weźmy na przykład. Brytyjska marka modowa Finery opracowała zautomatyzowane narzędzie do planowania garderoby, które za pomocą analityki rejestruje zakupy swoich klientek i wprowadza je do wirtualnej garderoby. Platforma pozwala również kobietom tworzyć stylizacje ze swojej garderoby, a nawet wybierać spośród ponad 10 000 sklepów.
Platforma personalizacyjna Truefit wykorzystuje mechanizm dopasowania online, który pomaga użytkownikom znaleźć odpowiednie dopasowanie do marek i nowych stylów na rynku.
Inne, mniejsze detaliczne firmy technologiczne również wypełniają tę lukę dla marek. Edited, firma z siedzibą w Londynie, dostarcza oprogramowanie do analizy danych na żywo. W ten sposób zapewnia swoim klientom detalicznym natychmiastowy dostęp do pełnych danych rynkowych. Pozwoliło to markom takim jak Boohoo, Tommy Hilfiger i Marni w kilka sekund zsyntetyzować światowy rynek.
Innym ciekawym przykładem jest Intelligence Node, który pozwala użytkownikom śledzić trendy w czasie rzeczywistym. Klienci mogą wprowadzać określone słowa kluczowe, wzorce nawigacji użytkownika, punkty cenowe i nie tylko. Platforma oparta na sztucznej inteligencji pozwala użytkownikom śledzić dokładne lub najbliższe dopasowania do szukanego produktu. Może w ten sposób dostarczyć bezcennych informacji na temat konkurencyjnych wyróżników.
Technologia 5G umożliwia nowe formaty strumieniowego przesyłania multimediów z grafiką w wysokiej rozdzielczości. Teraz klienci mogą „przymierzyć projekty” przed dokonaniem zakupu. Niektóre marki, takie jak Tommy Hilfiger i Gucci, oferują cyfrowe showroomy, aby ocenić apetyt rynku. Niektóre, takie jak Taylor Stitch , umożliwiają klientom zamawianie projektów cyfrowych przed ich wprowadzeniem do produkcji.
Google przeprowadziło ciekawy eksperyment we współpracy z niemiecką marką modową Zalando. Sieć neuronowa została przeszkolona, aby zrozumieć preferencje stylu, kolory i tekstury. Następnie algorytm został wykorzystany do stworzenia projektów w oparciu o preferencje stylistyczne użytkowników.
Technologie te podkreślają, że sztuczna inteligencja jest bastionem przyszłych zmian w branży modowej, kształtując wszystko, od prognozowania trendów po to, jak konsumenci mogą faktycznie oglądać i kupować produkty.
Nowatorskie tkaniny i druk 3D
Nowatorskie tkaniny są prawdopodobnie przyszłością mody jako kolejny sposób, w jaki projektanci mogą się wyróżniać i przyciągać jako zrównoważona opcja.
Wykorzystanie druku 3D do tworzenia ubrań cały czas ewoluuje. Było sposobem na przesunięcie granic świata mody, aby stworzyć projekty wyróżniające się, robiące wrażenie wizualnie.
Teraz niektórzy projektanci są bardziej zainteresowani wykorzystaniem druku 3D do tworzenia kolekcji zwykłych ubrań, wykorzystując wytwarzanie addytywne jako tradycyjną metodę produkcji. Wykorzystują druk 3D nie tylko dla korzyści projektowych, ale jako korzystną metodę produkcji do tworzenia wygodnych ubrań, które można dostosować do indywidualnych potrzeb. Wykorzystanie tej technologii pozwala im pracować nad prototypami szybszymi i tańszymi metodami, ale także ostatecznie wytwarzać produkty, które można dostosować do indywidualnych potrzeb. Te dwa elementy są kluczowe w odniesieniu sukcesu w branży modowej.
Korzystając z druku 3D możemy zauważyć większą swobodę po stronie personalizacji, która często jest kosztownym procesem w branży modowej. Produkcja odzieży i akcesoriów szytych na miarę jest możliwa dzięki drukowi 3D.
Druk 3D może również całkowicie pomóc w tworzeniu ubrań dostosowanych do ruchu wszystkich ciał! Druk 3D to już nie tylko metoda produkcji kreacji haute couture.
Najnowsze interakcje w drukowanych obiektach, które zmieniają kolory, obejmują system stworzony przez naukowców z MIT o nazwie ColorFab 3D. Ta technologia drukuje obiekty 3D za pomocą „atramentów fotochromowych”, które zmieniają kolor pod wpływem określonych długości fal światła UV. Jednym z pierwszych wyprodukowanych przez nich przedmiotów był pierścień, który można zaprogramować na wiele dostosowywanych kolorów.
Fani Google mogą już wkrótce nosić ubrania stworzone przez giganta technologii cyfrowych. Projekt Jacquard z laboratorium ATAP firmy Google (Advanced Technology and Projects) to zbiór przewodzących nici do tkania tekstyliów reagujących na dotyk, takich jak odzież, obrusy, dywaniki lub cokolwiek innego wykonanego z tkaniny.
Zespół odpowiedzialny za Project Jacquard umożliwia również zmianę kolorów dzięki technologii Ebb. Jest to technologia tkaniny zmieniająca kolor, którą można zaprogramować, aby odzwierciedlała nasz nastrój lub wpływała kolorami na otoczenie. Materiały Ebb mogą nawet pomóc nam w wykonywaniu wielu czynności, które obecnie wykonujemy na naszych telefonach, używając zamiast tego sygnałów kolorowych. Na przykład po otrzymaniu połączenia przychodzącego zmienia się kolor mankietu.
Na koniec biżuteria, dodatki i…
Jeśli dodamy do ego możliwości druku biżuterii, i to nie tylko pierścionków, bransoletek i naszyjników, ale także zegarków oraz toreb i torebek z nadrukami 3D to mamy już komplet garderoby przyszłości.
Ten trend technologiczny wydaje się nie zwalniać.