Wyjątkowa zabudowa Forda T powstała w Warszawie prawie 100 lat temu!

W 1926 roku Jerzy Jeliński wraz z trójką towarzyszy-harcerzy zapisał swoje imię w historii motoryzacji, wyruszając w podróż dookoła świata za kierownicą Forda T. Ich samochód, wyposażony w innowacyjne rozwiązania i wyjątkowe nadwozie zbudowane w Warszawie, stał się symbolem odwagi i determinacji. Dzisiaj, po latach, jego replikę można podziwiać w Muzeum i Centrum Ruchu Harcerskiego w Krakowie.

Niesamowity projekt z Polski

Ford T, ponadczasowy symbol motoryzacji, wyznaczył nowe standardy w świecie samochodów. Od momentu debiutu w 1908 roku do zakończenia produkcji w 1927 roku, ponad 15 milionów egzemplarzy tego modelu wyjechało z fabryk. Sukces Forda T był efektem nie tylko doskonałej jakości wykonania i trwałości, ale także innowacyjnej koncepcji montażu, która sprawiła, że samochody te były dostępne dla szerokiej rzeszy klientów.

Podczas niezwykłej podróży dookoła świata, Ford T stał się domem dla polskich podróżników przez wiele miesięcy. Ich historia została uwieczniona w książce „Ekspedycja pierwszego Polaka automobilem dookoła świata” autorstwa Doroty i Dariusza Grochalów. Pomysł na wyprawę narodził się z ogłoszenia w Kurierze Warszawskim, które zgromadziło ekipę składającą się z Eugeniusza Smosarskiego, Jerzego Jelińskiego, Jana Łady i Bruno Bredsznajdera.

Ewolucja pomysłu doprowadziła do wyboru samochodu jako środka transportu, zastępując pierwotny plan podróży rowerem. Decyzja o wykorzystaniu Forda T była odważna, biorąc pod uwagę koszt podwozia w wysokości 1000 zł, co w tamtych czasach stanowiło znaczną sumę. Podwozie zostało zamówione w warszawskiej firmie Elibor SA, która miała doświadczenie w montażu modeli T w Polsce.

Nadwozie auta, ręcznie zbudowane, posiadało unikalny design nawiązujący do ówczesnych samolotów. Projektant nie jest znany, ale za budowę odpowiadał m.in. inżynier Tadeusz Tański. Wyprawowy Ford T-CWS został zaopatrzony w liczne ulepszenia, zapewniając podróżnikom komfort i funkcjonalność.

Czytaj też: Model Puma odświeżony przez Forda

Grafika tytułowa: Ford