Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 – niedźwiedź na sterydach

Całkiem niedawno miałem możliwość testowania Skody Kodiaq PHEV, którą się zachwycałem, ale na koniec stwierdziłem, że jedyne czego mi brakowało w nowym Kodiaku to napędu na dwie osie. Czekałem, czekałem i się doczekałem testu najlepszej wersji najnowszego Kodiaqa z silnikiem Diesla i napędem na cztery łapy.

Skoda Kodiaq, niegdyś średniej, a dziś dużej wielkości SUV, jest produkowany przez czeską markę Skoda od 2016 roku. Dla niewtajemniczonych zdradzimy, że jego nazwa nawiązuje do niedźwiedzia kodiackiego zamieszkującego wyspę Kodiak u wybrzeży Alaski. Auto jest zatem synonimem siły, wytrzymałości i niezawodności. Pierwsza generacja Kodiaqa była produkowana do 2024 roku i była dostępna w wersjach: Scout, Sportline i Laurin & Klement. W 2021 roku model przeszedł delikatny lifting, który obejmował zmiany w wyglądzie zewnętrznym, takie jak przeprojektowana maska i bardziej pionowa przednia krata. W 2024 roku wprowadzono drugą generację Kodiaqa, a obecnie mamy do czynienia z trzecią. Nowa wersja Kodiaqa jest nieco dłuższa i szersza, co widać z zewnątrz, ale też w środku. Równie poważne zmiany zaszły wewnątrz, gdzie zmienił się wygląd kokpitu, wyświetlacz, tunel i wersje wykończenia tapicerki.

Wielki, silny i postawny

Najnowsza Skoda Kodiaq to duży i komfortowy SUV, który prezentuje się nowocześnie i dostojnie. Jego masywna sylwetka podkreśla charakter miejskiej terenówki, chociaż auto równie dobrze radzi sobie poza miastem i na bezdrożach. Wizualnie trochę przypomina SUV-y BMW, ponieważ stylistyka delikatnie się miesza, łącząc elegancję z dynamicznymi liniami. Kodiaq wyróżnia się przestronnym wnętrzem, które zapewnia komfort zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Wysokiej jakości materiały wykończeniowe oraz nowoczesne technologie, takie jak zaawansowane systemy multimedialne i asystenci jazdy, sprawiają, że podróżowanie tym samochodem to czysta przyjemność. Pod względem technicznym, Kodiaq oferuje szeroką gamę jednostek napędowych, w tym silniki benzynowe, diesla oraz hybrydowe, co pozwala na dopasowanie samochodu do indywidualnych potrzeb i preferencji. Napęd na wszystkie koła oraz zaawansowane systemy kontroli trakcji zapewniają doskonałą przyczepność i stabilność na różnych nawierzchniach. Skoda Kodiaq to pięknie zaprojektowany samochód, który łączy w sobie elegancję, funkcjonalność i wszechstronność, co czyni go idealnym wyborem zarówno do codziennej jazdy po mieście, jak i na dłuższe wyprawy poza utarte szlaki.

Wnętrze samochodu

Wnętrze Kodiaqa jest przestronne i komfortowe, jest tu mnóstwo miejsca zarówno na przednich siedzeniach, tylnych ale i w bagażniku. Auto jest świetnym  wyborem dla dużych rodzin, albo dla osób o ponadprzeciętnym wzroście. Przestronna kabina to też gwarancja bezpieczeństwa, a wysoka pozycja kierowcy zapewnia doskonałą widoczność. Materiały użyte do wykończenia są wysokiej jakości, w zależności od wybranej wersji tapicerka może być materiałowa, ze skóry eko, ale też z elementami alkantary. Wnętrze wygląda bogato, nie znajdziemy to prostych, płaskich i plastikowych powierzchni, tylko mieszanki różnych materiałów dobrej jakości, często z przeszyciami grubą nicią. Fotele są duże i wygodne, są sterowane elektrycznie i mają podgrzewanie.

Przeczytaj też: Nowa Skoda Kodiaq PHEV – przemiana od SUVa do Minivana

Siedząc w fotelu kierowcy mamy przed sobą multimedialną kierownicę, wyposażoną w przyciski i typowe dla Skody wałeczki funkcyjne. Nie wszystko udało się tu zmieścić, dlatego po lewej stronie pod kierunkowskazem znajduje się drugi drążek na kolumnie kierownicy do sterowania tempomatem. Trzeci drążek jest po prawej stronie i służy do zmiany biegów. Kocham to rozwiązanie, jest wygodne i sprawia, że nie trzeba za bardzo odrywać dłoni od kierownicy. Dzięki temu zyskujemy więcej miejsca na tunelu miedzy siedzeniami, gdzie pojawiło się więcej schowków i skrytek. Cyfrowe zegary pozwalają na delikatną personalizacje wyglądu, a dodatkowym wsparciem jest wyświetlacz head-up (HUD) na szybie, który pokazuje prędkość i wskazówki nawigacji. System multimedialny z większym, dotykowym ekranem jest intuicyjny i oferuje wiele przydatnych funkcji, można w nim spersonalizować systemy wspomagania kierowcy, systemy bezpieczeństwa, oświetlenie w środku i na zewnątrz a także wiele innych przydatnych opcji.

Napęd na cztery koła

Skoda Kodiak z silnikiem 2.0 TDI to dosłownie niedźwiedź na sterydach, który łączy w sobie efektywny silnik wysokoprężny z zaawansowanym systemem napędu na cztery koła, zapewniając wszechstronność i pewność jazdy także w trudnych warunkach. Sercem tego modelu jest czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1968 cm³. Wyposażony w turbodoładowanie, silnik dostarcza moc 193 KM. Zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa common rail przyczynia się do efektywnego spalania, co z kolei przekłada się na niższą emisję spalin. Charakterystyczną cechą tego silnika jest wysoki moment obrotowy, co gwarantuje elastyczność i sprawność zarówno podczas jazdy miejskiej, jak i w trasie. Skoda Kodiaq 4×4 wykorzystuje system napędu na cztery koła, który automatycznie rozdziela moment obrotowy między osie, dostosowując się do aktualnych warunków drogowych. System ten opiera się na sprzęgle wielopłytkowym, które w normalnych warunkach przekazuje większość momentu obrotowego na przednią oś. W przypadku wykrycia poślizgu, system błyskawicznie przekierowuje część momentu obrotowego na tylną oś, co znacząco poprawia trakcję i stabilność jazdy.

Systemy bezpieczeństwa

Skoda Kodiaq jest wyposażona w szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, które chronią kierowcę i pasażerów. W standardzie znajdziemy m. in. system awaryjnego hamowania, asystenta pasa ruchu, tempomat adaptacyjny oraz system monitorowania martwego pola. Dodatkowo, samochód oferuje liczne poduszki powietrzne i systemy wspomagające jazdę, co przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa. Każdy z systemów możemy w dowolnym czasie włączyć lub wyłączyć z poziomu ekranu centralnego.

Przeczytaj też: Skoda Enyaq RS Maxx 80 iV Coupe – cały tydzień na jednym ładowaniu

Podsumowanie

Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 to wszechstronny SUV, który łączy w sobie przestronność, komfort i solidne właściwości jezdne. Jest to idealny samochód dla rodzin i osób, które potrzebują dużego i funkcjonalnego auta. Dzięki napędowi 4×4, Kodiaq radzi sobie dobrze w różnych warunkach drogowych, a zaawansowane systemy bezpieczeństwa zapewniają wysoki poziom ochrony. Jazda Kodiaqiem jest komfortowa i przyjemna. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności, a układ kierowniczy jest precyzyjny i responsywny. Silnik 2.0 TDI zapewnia wystarczającą moc, aby sprawnie poruszać się zarówno w mieście, jak i na trasie. Samochód jest stabilny i pewnie się prowadzi, co daje poczucie bezpieczeństwa. Spalanie w mieście jest szokująco niskie jak na tak wielki samochód i oscyluje w okolicy 7-8 l/100 km, przy normalnej jeździe. No i wisienką na tym torcie jest naturalnie parasolka, ukryta w drzwiach kierowcy, z którą do tej pory spotkałem się tylko w samochodach marki Rolls Royce.

Cena: od 215 150 zł