Skoda Elroq – elektryczny SUV, który łączy nowoczesność z ekologiczną przyszłością

Skoda to jeden z moich ulubionych producentów samochodów elektrycznych. Po bardzo udanej serii Skody Enyaq, które dostępne są nie tylko w różnych wersjach silnikowych, ale i z różnym wyposażeniem i wnętrzem, teraz przyszedł czas na coś bardziej przystępnego cenowo. Seria Enyaq to potrafila kosztować nawet grupo powyżej 300 tyś złotych, natomiast Elroq zaczyna się od 149 tys zł.

Skoda Elroq wjeżdża na rynek,  nie tylko jako powiew świeżości, ale też jako praktyczny elektryk w rozsądnej cenie. Tesla już dawno ogłosiła, ze planuje wprowadzić „tanie elektryki w przystępnej cenie”, Chińscy producenci coraz śmielej pojawiają się na ulicach, dlatego dla Skody jest to z całą pewnością bardzo ważny i dobry krok. Ten samochód to nie tylko odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na tanie, elektryczne pojazdy, ale także dowód na to, że praktyczność i nowoczesna technologia mogą iść w parze z wyjątkowo niskimi kosztami eksploatacji. Kluczowym atutem Elroqa jest jego imponująca efektywność energetyczna, przekładająca się na niski pobór prądu i realny zasięg w codziennym użytkowaniu wahający się między 300 a 350 kilometrów na jednym ładowaniu.

Nowy look

Skoda Elroq prezentuje nowy język stylistyczny marki, nazwany „Modern Solid”. Z przodu dominuje charakterystyczny, w dużej mierze zabudowany grill, typowy dla aut elektrycznych, otoczony smukłymi reflektorami LED, które mogą posiadać zaawansowaną technologię matrycową. Wyraziste przetłoczenia na masce i zderzaku nadają autu dynamicznego charakteru. Z tyłu uwagę przyciągają szerokie lampy LED, często połączone listwą świetlną, oraz duży napis „SKODA” na klapie bagażnika, zastępujący tradycyjne logo. Czyste linie i mocno zarysowane nadkola podkreślają solidną sylwetkę SUV-a. Bryła jest tak charakterystyczne, że z daleka widać, że to nowy gracz. Patrząc na Elroqa z boku, dostrzegamy harmonijne proporcje, z wyraźnie zaznaczoną linią dachu, która delikatnie opada ku tyłowi, nie ograniczając przy tym przestrzeni nad głowami pasażerów. Relingi dachowe dodają praktyczności, a aerodynamicznie zaprojektowane felgi aluminiowe podkreślają nowoczesny i ekologiczny charakter pojazdu. Dbałość o detale widoczna jest w ukrytych klamkach czy subtelnych akcentach stylistycznych, które razem tworzą spójny i atrakcyjny obraz. Pod względem wymiarów, Skoda Elroq plasuje się w segmencie kompaktowych SUV-ów, oferując jednak przestronność znaną z większych modeli. Przybliżone wymiary to: długość około 4500 mm, szerokość około 1850 mm i wysokość około 1600 mm.

Cyfrowa przestrzeń

Wnętrze Skody Elroq to połączenie nowoczesności, ergonomii i wysokiej jakości materiałów. Deska rozdzielcza została zaprojektowana w minimalistycznym stylu, zdominowana przez dwa ekrany. Tuż przed kierowcą znajduje się mały cyfrowy zestaw wskaźników (Virtual Cockpit), wyświetlający kluczowe informacje dotyczące jazdy, nawigacji i stanu pojazdu w czytelny i konfigurowalny sposób. Centralnym punktem kokpitu jest duży, dotykowy ekran systemu infotainment, o przekątnej sięgającej nawet 13 cali, który służy do obsługi większości funkcji samochodu – od nawigacji i multimediów, po ustawienia klimatyzacji i pojazdu. Szczególną uwagę zwraca tapicerka, która częściowo wykonana jest z szarej tkaniny. To nie tylko estetyczny zabieg, ale również ukłon w stronę zrównoważonego rozwoju i ekologii, gdyż Skoda coraz częściej stosuje materiały pochodzące z recyklingu lub naturalne. Fotele są starannie wyprofilowane, zapewniając doskonałe podparcie boczne i komfort nawet podczas długich podróży. Ergonomia miejsca kierowcy stoi na najwyższym poziomie – wszystkie przełączniki i elementy sterujące są łatwo dostępne i intuicyjne w obsłudze.

Przeczytaj też: Nowa Skoda Enyaq 85x Laurin & Klement – elektryczny SUV w klasie premium | CoNowego.pl Nowa Skoda Enyaq 85x Laurin & Klement Nowa Skoda Enyaq 85x Laurin & Klement – Elektryczny SUV w klasie premium

Przestronność

Dzięki zastosowaniu platformy MEB, która pozwala na optymalne rozmieszczenie komponentów napędu elektrycznego i akumulatora w podłodze, kabina Skody Elroq jest przestronna. Płaska podłoga i duży rozstaw osi gwarantują mnóstwo miejsca zarówno dla kierowcy i pasażera z przodu, jak i dla osób podróżujących na tylnej kanapie. Z przodu fotele oferują szeroki zakres regulacji, pozwalając znaleźć wygodną pozycję kierowcy. Bagażnik również imponuje pojemnością, oferując ponad 550 litrów przestrzeni ładunkowej, co jest dobrym wynikiem w tej klasie. Praktyczny kształt, niski próg załadunku oraz możliwość złożenia tylnej kanapy czynią Elroqa samochodem funkcjonalnym.

Wydajność i zasięg

Sercem Skody Elroq jest nowoczesny silnik elektryczny, zapewniający płynne i dynamiczne przyspieszenie dzięki natychmiast dostępnemu momentowi obrotowemu. Kluczowym elementem jest wydajny akumulator, którego pojemność netto (użytkowa), w wariancie zapewniającym wspomniany realny zasięg, wynosi około 50 kWh. Dzięki niskiemu zużyciu energii, oficjalny zasięg WLTP może przekraczać nawet 400 km, a wspomniany realny zasięg 300-350 km jest jak najbardziej osiągalny w zróżnicowanych warunkach drogowych. Ładowanie baterii jest proste i elastyczne. Korzystając z szybkiej ładowarki DC (prądu stałego) o mocy powyżej 100 kW, naładowanie akumulatora od 10% do 80% może zająć około 30 minut. W warunkach domowych, używając ładowarki typu Wallbox o mocy 7 kW lub 11 kW (prąd zmienny AC), pełne naładowanie baterii od 0 do 100% zajmie odpowiednio około 8-10 godzin lub 5-7 godzin, co pozwala na tańsze uzupełnienie energii przez noc.

Przeczytaj też: Skoda Enyaq RS Maxx 80 iV Coupe – cały tydzień na jednym ładowaniu

Asystenci kierowcy

Skoda Elroq wyposażona jest w bogaty pakiet zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), które znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Na pokładzie znajdziemy między innymi aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control – ACC), który automatycznie utrzymuje zadaną prędkość i bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. Standardowo System Lane Assist pomaga utrzymać pojazd na pasie ruchu, a Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście potrafi zapobiec kolizji lub zminimalizować jej skutki. Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest asystent hamowania podczas cofania (Rear Traffic Alert with Braking), który ostrzega przed nadjeżdżającymi pojazdami i w razie potrzeby potrafi automatycznie zahamować.

Podsumowanie

Skoda Elroq za kierownicą robi naprawdę świetną robotę. Odczuwalny komfort podróży to nie tylko kwestia dużej przestrzeni, ale przede wszystkim zasługa genialnie zestrojonego zawieszenia, które pochłania nierówności tak skutecznie, że ma się wrażenie unoszenia nad drogą. Dodajmy do tego precyzyjny układ kierowniczy dający pełną kontrolę i poczucie pewności, a otrzymamy przepis na przyjemność z jazdy. Prawdziwą wisienką na torcie jest jednak fenomenalne wyciszenie kabiny – cisza płynąca z elektrycznego napędu, wzmocniona dobrą izolacją, tworzy niezwykle relaksujące środowisko. Bez dwóch zdań, Elroq to wszechstronny i nowoczesny elektryczny SUV, który w udany sposób łączy praktyczność, wygodę, technologię i ekonomię użytkowania, co czyni go bardzo mocnym zawodnikiem w swojej lidze. A czy ma parasolkę w drzwiach? Tak parasolka jest 😊

Cena: od 149 900 zł