Nowy Hyundai Kona EV – miejski elektryk w przystępnej cenie
Druga generacja Hyundaia Kona Electric wjeżdża na polskie drogi, oferując futurystyczny design, znacznie przestronniejsze wnętrze i bogaty pakiet zaawansowanych technologii. Ten elektryczny crossover odważnie zrywa z wyglądem poprzednika, stawiając na indywidualizm i nowoczesność.
Hyundai Kona zadebiutował na rynku w 2017 roku i wyróżniał się ciekawą stylistyką i szeroką gamą dostępnych napędów, w tym pionierską jak na tamte czasy, w pełni elektryczną wersją, która okazała się dużym sukcesem. Druga generacja Kony, która pojawiła się na rynku niedawno, stanowi znaczący krok naprzód pod każdym względem. Urosła, zyskała zupełnie nowy, futurystyczny wygląd i jeszcze bardziej zaawansowane technologie. Co ważne, Hyundai nadal oferuje Konę w różnych wariantach napędowych. Obok testowanej wersji elektrycznej (EV), dostępna jest również nowoczesna hybryda (HEV), łącząca silnik benzynowy ze wsparciem elektrycznym dla obniżenia zużycia paliwa, a także tradycyjne wersje benzynowe, często wspomagane technologią mild hybrid (MHEV). Wersja elektryczna jest jednak technologicznym okrętem flagowym tego modelu, prezentując najnowsze osiągnięcia marki w dziedzinie elektromobilności.






Futurystyczny design
Nowa Kona EV zrywa z designem poprzednika, prezentując odważną i futurystyczną estetykę. Najbardziej charakterystycznym elementem przodu jest cienki, rozciągnięty na całą szerokość pas świetlny LED do jazdy dziennej, nazwany przez producenta „Seamless Horizon Lamp”. Główne reflektory zostały przeniesione niżej, wkomponowane w zderzak, co nadaje autu unikalny i nowoczesny wygląd. Wersja elektryczna wyróżnia się gładkim frontem bez tradycyjnej atrapy chłodnicy, z subtelnymi, pikselowymi akcentami nawiązującymi do innych modeli elektrycznych marki, jak IONIQ 5. Z boku uwagę przyciągają ostre, dynamiczne przetłoczenia i muskularne nadkola, które mogą być lakierowane w kolorze nadwozia lub kontrastowym. Linia dachu płynnie opada ku tyłowi, nadając sylwetce dynamicznego kształtu. Z tyłu powtórzono motyw świetlny z przodu – cienki pas LED rozciągnięty na szerokość klapy bagażnika, uzupełniony przez główne lampy umieszczone niżej w narożnikach. Całość tworzy spójną, nowoczesną i bardzo wyróżniającą się na drodze bryłę. Samochód jest wyraźnie większy od poprzednika, co przekłada się na bardziej dojrzałą i proporcjonalną sylwetkę.
Przeczytaj też: MG4 Comfort – elektryk na każdą kieszeń?






Oryginalne wnętrze
Wnętrze nowej Kony EV przeszło równie rewolucyjną zmianę co nadwozie. Kokpit jest minimalistyczny, zorientowany na kierowcę i zdominowany przez technologię. Kierownica ma nowoczesny kształt, jest wielofunkcyjna i dobrze leży w dłoniach. Tuż za nią znajduje się w pełni cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cala, oferujący czytelny obraz i możliwość personalizacji wyświetlanych informacji. Płynnie łączy się on z centralnym ekranem dotykowym systemu multimedialnego, również o przekątnej 12,3 cala. Ten panoramiczny panel tworzy centrum dowodzenia pojazdem, obsługując nawigację, media, ustawienia pojazdu oraz funkcje związane z napędem elektrycznym. System działa płynnie, jest intuicyjny i oferuje bezprzewodową łączność Apple CarPlay i Android Auto. Poniżej ekranu centralnego umieszczono fizyczne przyciski i pokrętła do obsługi klimatyzacji oraz skróty do najważniejszych funkcji multimedialnych, co jest ergonomicznym i bezpiecznym rozwiązaniem. Przeniesienie selektora kierunku jazdy na kolumnę kierownicy pozwoliło wygospodarować dużo miejsca na tunelu środkowym. Znajdziemy tam obszerne schowki, uchwyty na kubki, panel do ładowania bezprzewodowego smartfona oraz porty USB-C. Fotele są wygodne i zapewniają dobre trzymanie boczne, nawet podczas dłuższych podróży. W wyższych wersjach wyposażenia dostępne są z elektryczną regulacją, podgrzewaniem i wentylacją. Jakość materiałów wykończeniowych jest na dobrym poziomie; zastosowano mieszankę twardych i miękkich tworzyw, a także ekologiczne materiały. Tapicerka, w zależności od wersji, może być materiałowa lub wykonana z ekologicznej skóry. Obicia drzwi są estetycznie zaprojektowane i zawierają praktyczne kieszenie. Dzięki większym wymiarom nadwozia, przestrzeń w kabinie, zwłaszcza na tylnej kanapie i w bagażniku, jest odczuwalnie większa niż w poprzedniej generacji.






Nasze wrażenia
Jazda Hyundaiem Kona EV to przyjemne doświadczenie, zarówno w mieście, jak i na trasie. W warunkach miejskich samochód zachwyca zwinnością i natychmiastową reakcją na wciśnięcie pedału przyspieszenia, co jest charakterystyczne dla napędu elektrycznego. Manewrowanie ułatwia precyzyjny układ kierowniczy oraz dobra widoczność, wspomagana przez system kamer 360 stopni. Zawieszenie skutecznie tłumi większość nierówności miejskich dróg, zapewniając wysoki komfort podróżowania. Na trasie Kona EV pozostaje stabilna i przewidywalna, nawet przy wyższych prędkościach. Układ kierowniczy staje się nieco cięższy, dając poczucie pewności prowadzenia. Kabina jest dobrze wyciszona – do wnętrza dociera niewiele szumów opływającego powietrza czy odgłosów toczenia opon, a brak wibracji i hałasu silnika spalinowego potęguje wrażenie spokoju. Średnia konsumpcja energii w mieście oscyluje w granicach 12-17 kWh/100 km, w zależności od stylu jazdy i warunków. Na trasie, przy prędkościach autostradowych, zużycie wzrasta do około 19-22 kWh/100 km. Hyundai oferuje Konę EV z dwoma rozmiarami baterii. Wersja z baterią o pojemności około 65 kWh (Long Range) ma deklarowany przez producenta zasięg WLTP wynoszący nawet ponad 500 km. Realny zasięg w cyklu mieszanym wynosi około 400-450 km, a przy spokojnej jeździe miejskiej można zbliżyć się do deklarowanych wartości. Wersja z mniejszą baterią (około 48 kWh, Standard Range) oferuje zasięg WLTP w okolicach 370-380 km, co w praktyce przekłada się na około 300-330 km realnego zasięgu. Ładowanie w domu za pomocą Wallboxa (np. 11 kW AC) do pełna zajmuje około 6-7 godzin dla większej baterii. Korzystanie z publicznych ładowarek AC o podobnej mocy da zbliżone czasy. Szybkie ładowarki DC pozwalają na uzupełnienie energii znacznie szybciej – ładowanie od 10% do 80% na stacji o odpowiedniej mocy (Kona obsługuje moc do ok. 100 kW) zajmuje około 40-45 minut.
Przeczytaj też: Hyundai Nexo – czy samochód wodorowy wymiecie z ulic elektryki?






Napęd EV
Sercem Hyundaia Kona EV jest wydajny silnik elektryczny napędzający przednią oś. Dostępny jest w dwóch wariantach mocy, powiązanych z pojemnością baterii. Wersja Standard Range dysponuje mocą około 156 KM, natomiast Long Range oferuje około 218 KM i wyższy moment obrotowy. Obie wersje zapewniają dynamiczne przyspieszenie i płynną jazdę. Mamy do dyspozycji cztery tryby jazdy: Eco, Normal, Sport oraz Individual. Tryb Eco maksymalizuje efektywność energetyczną, ograniczając nieco moc i reakcję na pedał przyspieszenia oraz optymalizując działanie klimatyzacji w celu zwiększenia zasięgu. Tryb Normal oferuje zrównoważone ustawienia, idealne do codziennej jazdy. Tryb Sport wyostrza reakcję na przyspieszenie, zwiększa siłę wspomagania kierownicy i pozwala na pełne wykorzystanie potencjału silnika elektrycznego. Tryb Individual umożliwia skonfigurowanie poszczególnych parametrów (reakcja napędu, siła wspomagania kierownicy) według własnych preferencji.






Systemy wsparcia
Nowa Kona Electric jest wyposażona w bogaty pakiet zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy i bezpieczeństwa. Na pokładzie znajdziemy między innymi: system autonomicznego hamowania awaryjnego z wykrywaniem pieszych i rowerzystów (Forward Collision-Avoidance Assist – FCA), asystenta utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Assist – LKA), asystenta podążania pasem ruchu (Lane Following Assist – LFA), monitorowanie martwego pola z funkcją aktywnego unikania kolizji (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist – BCA), inteligentny tempomat adaptacyjny z funkcją Stop & Go (Smart Cruise Control – SCC), asystenta jazdy autostradowej (Highway Driving Assist – HDA), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu z funkcją automatycznego hamowania (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist – RCCA) oraz system monitorowania uwagi kierowcy (Driver Attention Warning – DAW). W praktyce systemy te działają bardzo sprawnie i nienachalnie. Na przykład, LFA subtelnie utrzymuje samochód na środku pasa ruchu na autostradzie, a adaptacyjny tempomat płynnie dostosowuje prędkość do poprzedzających pojazdów. System kamer 360 stopni (Surround View Monitor – SVM) znacząco ułatwia parkowanie w ciasnych miejscach.

















Podsumowanie
Hyundai Kona Electric to bardzo udana ewolucja popularnego modelu i mocny gracz w segmencie elektrycznych crossoverów. Do jego największych zalet należy zaliczyć odważny, futurystyczny design, który z pewnością wyróżnia go na drodze. Przestronne, nowoczesne i dobrze wyposażone wnętrze z dużymi ekranami i ergonomiczną obsługą zapewnia wysoki komfort podróżowania. Samochód oferuje dobre osiągi, przyjemne właściwości jezdne i w wersji Long Range, bardzo przyzwoity realny zasięg na jednym ładowaniu. Chociaż jakość materiałów jest dobra, niektóre twarde plastiki w mniej eksponowanych miejscach mogą nie każdemu przypaść do gustu. Realny zasięg, jak w każdym aucie elektrycznym, jest mocno uzależniony od stylu jazdy, prędkości i warunków pogodowych, a infrastruktura ładowania, choć dynamicznie się rozwija, wciąż może stanowić wyzwanie w niektórych regionach Polski. Mimo to, nowa Hyundai Kona EV jest atrakcyjnym elektrykiem.















Cena: od 135 900 zł