CARFAX wskazuje – już połowa używanych samochodów w Polsce została sprowadzona z zagranicy!
W pierwszym kwartale 2025 roku aż 80 proc. samochodów używanych sprzedawanych w Polsce miało w historii udokumentowane uszkodzenia – wynika z najnowszej analizy danych CARFAX. To wzrost o 6 punktów procentowych względem analogicznego okresu ubiegłego roku, co pokazuje, że rynek wtórny wciąż boryka się z problemem jakości oferowanych pojazdów. Dla konsumentów oznacza to konieczność jeszcze dokładniejszej weryfikacji historii przed zakupem auta.
W zestawieniu najpopularniejszych marek używanych samochodów niezmiennie dominują producenci z Niemiec – BMW, Audi, Volkswagen i Mercedes – a także amerykański Ford. Co ciekawe, już co drugi pojazd oferowany na rynku wtórnym pochodzi z zagranicy, co świadczy o utrzymującej się popularności importu aut, mimo że często są to pojazdy po wypadkach, kolizjach lub z niejasną historią serwisową.
Niepokojący jest również wzrost liczby samochodów z tzw. ryzykowną przeszłością. Aż 58 proc. pojazdów miało w pierwszym kwartale tego roku zdarzenia budzące wątpliwości – mowa m.in. o manipulacjach przebiegu, poważnych awariach czy niezgodnościach w dokumentacji. W 2024 roku ten odsetek wynosił 50 proc., co potwierdza rosnącą skalę problemu.
CARFAX zwraca też uwagę na zmiany preferencji napędowych. Chociaż samochody benzynowe nadal dominują, widać powolny, ale systematyczny wzrost zainteresowania hybrydami. To efekt rosnącej świadomości ekologicznej oraz kosztów eksploatacyjnych – hybrydy coraz częściej postrzegane są jako kompromis między osiągami a oszczędnością paliwa.
– Warto pamiętać, że samochody premium szybciej tracą na wartości nominalnej niż modele z segmentu ekonomicznego – zaznacza Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska. – Dla wielu nabywców to okazja, by kupić prestiżowe auto w atrakcyjnej cenie. Niestety, nie zawsze kalkulują koszty późniejszego utrzymania, które w przypadku marek premium potrafią być znacznie wyższe, nawet jeśli technologia w nich zastosowana jest zbliżona do tej, z której korzystają tańsze modele koncernu.
Czytaj też: Volvo XC40 B4 Mild Hybrid – stylowy Skandynaw z nutą elektryfikacji
Grafika tytułowa: Ivan Kazlouskij / Unsplash