Volvo XC40 B4 Mild Hybrid – stylowy Skandynaw z nutą elektryfikacji
XC40 B4 kontynuuje udaną formułę kompaktowego SUV-a premium. Łączy charakterystyczny design, wysoki poziom bezpieczeństwa i nowoczesne technologie z delikatnie zelektryfikowanym napędem.
Volvo XC40 zadebiutowało na rynku w 2017 roku, szybko zdobywając uznanie zarówno klientów, jak i krytyków, czego dowodem był prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2018. Był to odważny krok szwedzkiej marki w stronę niezwykle popularnego segmentu kompaktowych SUV-ów, który okazał się strzałem w dziesiątkę. XC40 wyróżniało się świeżym designem, odbiegającym nieco od bardziej stonowanych linii większych braci (XC60 i XC90), nie tracąc przy tym nic z typowych dla Volvo cech. Model ten od początku oferował innowacyjne rozwiązania w kabinie i szeroką gamę jednostek napędowych, w tym później wersje hybrydowe plug-in oraz w pełni elektryczne (Recharge). Wersja B4 Mild Hybrid stanowi ewolucję spalinowego wariantu, wprowadzając technologię miękkiej hybrydy dla poprawy kultury pracy i efektywności.





Znajoma sylwetka
XC 40 zachowuje charakterystyczną, pełną stylu sylwetkę, która od początku stanowiła o jego sukcesie. Masywny przód z pionowym grillem i reflektorami LED w kształcie „Młota Thora” nadal przyciąga wzrok. Linia boczna z wyraźnie zaznaczonymi nadkolami i charakterystycznym, wznoszącym się ku tyłowi przetłoczeniem przy słupku C nadaje autu dynamiki. W porównaniu do wcześniejszych roczników, model 2025 może oferować subtelne zmiany, takie jak nowe kolory, w tym wypadku piasek pustyni, wzory felg aluminiowych, czy delikatnie przeprojektowane detale zderzaków, choć Volvo często stawia na ewolucję zamiast rewolucji w designie swoich sprawdzonych modeli. B4 został dodatkowo wyposażony w srebrną podest boczny (side step), schodek, po obu stronach, ułatwiający wsiadanie i wysiadanie z tego dość wysokiego auta. Tył z pionowymi lampami wcinającymi się w słupki D pozostaje znakiem rozpoznawczym Volvo. Całość prezentuje się nowocześnie, solidnie i bez wątpienia premium.





Skandynawski minimalizm i jakość
Kabina Volvo XC40 B4 to kwintesencja skandynawskiego designu – jest minimalistyczna, funkcjonalna i wykonana z materiałów wysokiej jakości. Deska rozdzielcza jest przejrzysta, zdominowana przez pionowy ekran centralny. Volvo konsekwentnie stosuje materiały przyjazne dla środowiska, dlatego można spodziewać się opcji tapicerki wykonanej częściowo z materiałów pochodzących z recyklingu lub naturalnej wełny, obok tradycyjnej skóry. Tworzywa sztuczne są w większości miękkie i przyjemne w dotyku, a spasowanie elementów stoi na wysokim poziomie. Fotele, typowo dla Volvo, są wzorem ergonomii – obszerne, wygodne, z dobrym trzymaniem bocznym i szerokim zakresem regulacji, zapewniając komfort nawet podczas długich podróży. Praktyczne schowki, w tym te w boczkach drzwi wyłożone wykładziną, czy opcjonalny, wyjmowany kosz na śmieci, podkreślają dbałość o funkcjonalność i detale.
Przeczytaj też: VOLVO EX 30 – elektryczny crossover z przyszłości






Cyfrowa era Volvo
Kierowca ma przed sobą dobrze leżącą w dłoniach, trójramienną kierownicę, obszytą skórą, z przyciskami do obsługi tempomatu, systemów audio i komputera pokładowego. Za nią znajduje się w pełni cyfrowy wyświetlacz wskaźników kierowcy (standardowo 12,3 cala), który oferuje kilka widoków i czytelnie prezentuje kluczowe informacje, w tym mapę nawigacji. Centralnym punktem deski rozdzielczej jest pionowo umieszczony, 9-calowy ekran dotykowy systemu inforozrywki. System ten bazuje już na platformie Google Android Automotive OS. Oznacza to natywną integrację z Usługami Google, takimi jak Mapy Google, Asystent Google (reagujący na komendy głosowe „Hej Google”) oraz dostęp do aplikacji ze sklepu Google Play. System działa płynnie, jest responsywny, choć jego obsługa, oparta niemal wyłącznie na dotyku (fizyczne przyciski ograniczono do minimum), może wymagać przyzwyczajenia. Oferuje oczywiście łączność Apple CarPlay i Android Auto (choć przy natywnym systemie Google, ten drugi może być mniej potrzebny).






Optymalna równowaga
Sercem wersji B4 Mild Hybrid jest dwulitrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, generujący standardowo około 197 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Wspomagany jest on przez układ miękkiej hybrydy (MHEV) pracujący pod napięciem 48V. Składa się on z niewielkiego akumulatora litowo-jonowego oraz zintegrowanego rozrusznika-generatora (ISG). System ten odzyskuje energię podczas hamowania, magazynuje ją, a następnie wykorzystuje do wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania (dodając chwilowo ok. 14 KM) oraz do zapewnienia płynniejszego działania systemu Start/Stop. Nie pozwala on na jazdę wyłącznie na prądzie, ale poprawia kulturę pracy jednostki napędowej i nieznacznie obniża zużycie paliwa. Napęd przekazywany jest na przednią oś za pośrednictwem 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów, która działa płynnie i sprawnie.
Przeczytaj też: Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid – Szwed pełną gębą






Zużycie paliwa
W cyklu miejskim Volvo XC40 B4 Mild Hybrid zużywa orientacyjnie od 8,5 do 10 litrów na 100 km, w zależności od stylu jazdy i natężenia ruchu. W trasie, przy spokojnej jeździe z prędkościami autostradowymi, spalanie może spaść do około 7,5 litra na 100 km. Są to wartości typowe dla SUV-a tej klasy z silnikiem benzynowym i automatem, a system mild hybrid przyczynia się do ich utrzymania na rozsądnym poziomie. Należy pamiętać, że zużycie paliwa zależy od wielu czynników.






Twierdza na kołach
Volvo od lat jest synonimem bezpieczeństwa i XC40 nie jest wyjątkiem. B4 jest naszpikowany najnowszymi systemami wsparcia kierowcy i bezpieczeństwa aktywnego oraz pasywnego. Na pokładzie znajdziemy standardowo lub w opcji m.in.: system unikania kolizji z innymi pojazdami, pieszymi, rowerzystami i dużymi zwierzętami, działający w dzień i w nocy, zaawansowany system utrzymania pasa ruchu i adaptacyjnego tempomatu, umożliwiający półautonomiczną jazdę na drogach szybkiego ruchu, monitorowanie martwego pola, ostrzeganie o ruchu poprzecznym podczas cofania (z funkcją automatycznego hamowania) i wiele wiele innych. Systemy te działają dyskretnie, ale skutecznie, znacząco podnosząc poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy.







Koncert na życzenie
Opcjonalny system audio premium firmy Harman Kardon to gratka dla melomanów. Składa się on z kilkunastu głośników rozmieszczonych w kabinie, wzmacniacza o dużej mocy i zaawansowanego procesora dźwięku. Wrażenia odsłuchowe są bardzo pozytywne. Dźwięk jest czysty, klarowny, z dobrze zdefiniowanymi tonami wysokimi i średnimi oraz głębokim, kontrolowanym basem. System potrafi stworzyć szeroką scenę dźwiękową i zapewnić wciągające doznania muzyczne, niezależnie od gatunku. Głośność maksymalna jest więcej niż wystarczająca, a jakość dźwięku pozostaje wysoka nawet przy głośnym słuchaniu. To zdecydowanie warty rozważenia dodatek.



















Wrażenia z jazdy
Volvo XC40 B4 Mild Hybrid to dojrzały i dopracowany kompaktowy SUV premium. Wrażenia z jazdy mam bardzo pozytywne – samochód prowadzi się pewnie i stabilnie, oferując wysoki komfort resorowania, nawet na większych felgach. Układ kierowniczy jest precyzyjny, choć nie dostarcza sportowych emocji – tu liczy się raczej relaks i łatwość prowadzenia. Silnik B4 wspomagany przez układ mild hybrid zapewnia wystarczającą dynamikę do sprawnego poruszania się zarówno w mieście, jak i na trasie. Przyspieszenie jest płynne, a automatyczna skrzynia biegów dobrze współpracuje z jednostką napędową. System MHEV działa niezauważalnie, poprawiając kulturę pracy przy ruszaniu i gaszeniu silnika na postoju. Wnętrze jest ciche, dobrze wyizolowane od hałasów zewnętrznych.
Cena od: 176 900 ZŁ