Alfa Romeo Tonale – włoska robota
Samochody koncernu Alfa Romeo zawsze słynęły z pięknego designu i oryginalnej stylistyki, które przyciągają wzrok i budzą emocje. Marka ta od lat łączy w swoich pojazdach elegancję z dynamicznymi liniami, tworząc samochody, które nie tylko świetnie wyglądają, ale również oferują wyjątkowe wrażenia z jazdy.
Alfa Romeo nie jest dla wszystkich, to samochód dla wybrańców, którzy cenią sobie nie tylko osiągi, ale również unikalny styl i emocje związane z jazdą. To marka, która przyciąga osoby o wyrafinowanym guście, poszukujące czegoś więcej niż tylko środka transportu. Właściciele Alfa Romeo często podkreślają, że ich samochody mają duszę i charakter, co sprawia, że każda podróż staje się wyjątkowym doświadczeniem. Dla tych, którzy cenią sobie indywidualizm i chcą wyróżniać się na drodze, włoski koncern oferuje pojazdy, które łączą w sobie sportowy temperament z elegancją. To samochody dla pasjonatów motoryzacji, którzy doceniają precyzję wykonania, innowacyjne technologie oraz dbałość o detale. Wybierając Alfę, kierowcy wybierają nie tylko samochód, ale również styl życia pełen pasji i emocji. Charakterystyczne elementy, takie jak trójkątny grill, smukłe reflektory i wyraziste przetłoczenia karoserii, sprawiają, że auta te są łatwo rozpoznawalne na drodze. Dodatkowo, dbałość o detale i wysokiej jakości materiały używane w wykończeniu wnętrz podkreślają luksusowy charakter tych pojazdów. Dzięki temu marka zdobyła sobie wiernych fanów na całym świecie, którzy cenią nie tylko osiągi, ale również niepowtarzalny styl i elegancję.
Rasowa Alfa
Z jednej strony o Alfa Romeo mówi się, że jest to marka leniwa i każe nam bardzo długo czekać na kolejne, nowe modele aut. Rozumiem, że dziś każdy oczekuje premiery nowego samochodu, podobnie jak telefonu, co roku, ale to szaleństwo musi się kiedyś skończyć. Nowy model samochodu to wyjątkowe święto, a zaprojektowanie go w wprowadzenie do produkcji także wymaga czasu. Szczególnie, że Alfa robi samochody wyjątkowe, jedyne w swoim rodzaju, które różnią się wizualnie od każdej innej marki, a jej auta nie wyglądają jak Renault Captur i Mitsubishi ASX, które różnią się tylko znaczkiem na masce. Tonale pierwszy raz pokazano w roku 2018 na targach samochodowych w Genewie jako koncept, wzbudzając ogromne zainteresowanie i entuzjazm wśród miłośników motoryzacji. Ten kompaktowy SUV od Alfa Romeo zaprezentował nowoczesne podejście do designu, łącząc elegancję z dynamicznymi liniami, które są charakterystyczne dla marki. Koncept Tonale wyróżniał się nie tylko wyglądem, ale również zaawansowanymi technologiami, które miały na celu zapewnienie wyjątkowych wrażeń z jazdy. Wnętrze pojazdu zaprojektowano z myślą o komforcie i luksusie, wykorzystując wysokiej jakości materiały i nowoczesne rozwiązania. Prezentacja Tonale w Genewie była zapowiedzią nowego kierunku, w którym zmierza Alfa Romeo, łącząc tradycję z innowacyjnością. Model ten miał na celu przyciągnięcie nowych klientów, którzy poszukują stylowego i wszechstronnego SUV-a, nie rezygnując przy tym z emocji i pasji, które są nieodłącznym elementem marki. Jednak produkcja Tonale rozpoczęła się w maju 2022 roku no i jak się można było domyślić, różniła się od wczesnego konceptu. Na szczęście nie wykastrowano jej do końca i w wersji finalnej Tonale nadal wygląda wspaniale, choć nie tak, jak pierwotnie.
Przeczytaj też: Peugeot 308 GT Hatchback Blue HDI 130 KM – Niemal 1000 km na pełnym baku
Wygląd ma znaczenie
Tonale to samochód, który przyciąga wzrok. Przód ma charakterystyczny dla Alfa Romeo trójkątny grill, znanym jako “Scudetto”, który jest centralnym punktem całego przodu. Po bokach grilla znajdują się smukłe, agresywnie wyglądające reflektory LED, które nadają samochodowi sportowy wygląd. Dolna część zderzaka jest wyposażona w duże wloty powietrza, które nie tylko dodają dynamiki, ale również poprawiają aerodynamikę i chłodzenie silnika. Boki Tonale wyróżniają się płynnymi, eleganckimi liniami, które podkreślają sportowy charakter samochodu. Wyraźne przetłoczenia na drzwiach i nadkolach dodają mu muskularnego wyglądu. Samochód stoi na dużych, stylowych felgach o tradycyjnym wzorze Teledial, które dodatkowo podkreślają jego dynamiczny wygląd. Te charakterystyczne wzory felg są łatwo rozpoznawalne dzięki unikalnemu układowi ramion, które tworzą efekt przypominający turbinę lub zestaw okręgów. Lusterka boczne są smukłe i aerodynamiczne, a linia dachu delikatnie opada ku tyłowi, nadając sylwetce coupe-like wygląd. Tył jest równie imponujący jak przód. Smukłe, poziome światła LED łączą się w centralnym punkcie, tworząc efektowną linię świetlną, która jest widoczna zarówno w dzień, jak i w nocy. Na środku tylnej klapy znajduje się logo Alfa Romeo. Dolna część zderzaka jest wyposażona w dyfuzor oraz podwójne końcówki wydechu, które podkreślają sportowy charakter samochodu. W Tonale możemy znaleźć sporo nawiązań do poprzednich modeli, czyli do Brery i do Stelvio. Widać to min. po tylnym spojlerze na opadającej szybie, na lusterkach, klamkach, a także w samym wnętrzu.
Prawie jak Ferrari
Wnętrze podobnie jak Peugeot i w DS zdecydowanie nudne nie jest, z tą różnicą, że w Alfa Romeo Tonale mamy nawiązania do supersamaochodów. Super akcentem rodem z Ferrari jest przycisk Start umieszczony bezpośrednio na kierownicy, albo wielkie, zimne i stalowe łopatki do zmiany biegów, które są umieszczone na kolumnie kierownicy. Choć szczerze mówiąc łopatki te są zbędne, bo osobiście zmieniałem nimi biegi w automacie tylko z ciekawości, a generalnie mocniejsze wciśnięcie gazu zawsze uruchamia natychmiastową redukcję biegu. Dodatkowo łopatki zasłaniają manetki od wycieraczek i od kierunkowskazów i na początku bardzo to przeszkadza. Materiały wykończeniowe są świetne, dobrej jakości i dobrze wykończone. Siedzenia komfortowe, wyprofilowane z dużymi boczkami, które trzymają kierowcę nawet na mocnych zakrętach. Mówiąc krótko, wszystko jest na swoim miejscu. Jest pięknie.
Przeczytaj też: DS 7 E-TENSE 4X4 360 – SUV klasy premium w wersji Antoine de Saint-Exupéry
Rozsądny wybór
Alfa Romeo Tonale to najmniejszy SUV w ofercie producenta o wymiarach – 4 528 mm długości, 1 841 (2082) mm szerokości i 1 693 mm wysokości. Dostępny jest z felgami aluminiowymi w rozmiarach: 17″, 18”, 19” i 20”. Testowa Tonale została wyposażona w silnik Diesel 1.6 JTD o mocy 130 KM i automatyczną, sześciostopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów. Co do samego silnika, to jest to zdecydowanie za słaba jednostka jak na auto ważące ponad półtorej tony. W wersji hybrydowej występuje w opcjach 130 KM, 160 KM i 280 KM. Co ciekawe w wersji 1.6 JTD spalanie jest na identycznym poziomie jak w hybrydzie 1.5 (130 KM), ale tylko dwie mocniejsze jednostki oferują odpowiedni zapas mocy do przyjemnej jazdy. W testowym 1.6 JTD brakowało mocy, żeby czerpać pełnię przyjemności z dynamicznej jazdy. Jednak rozumiem takie rozwiązanie, bo w końcu w ofercie są też mocniejsze silniki, natomiast w tym konkretnym ważne jest nie to jak dynamicznie się auto prowadzi, ale jak bardzo jest „rozsądny” czyli oszczędny. Jak się możecie domyślić w 1.6 JTD na pełnym baku mamy imponujące zasięgi nawet grupo ponad 700 km. Tego właśnie oczekujemy dziś od Diesla, który jest coraz rzadszym zjawiskiem. To silniki, których nikt nie chce, ale prawda jest taka, że oferują największy zasięg.
Mieszane uczucia
O ile nad designem zewnętrznym i nad wspaniałym wnętrzem można rozpływać się komplementując Tonale bez końca, to do samej jazdy i prowadzenia możne mieć zastrzeżenia. Wszystko to jest oczywiście indywidualne odczucie, bo każdy kierowca ma inne preferencje. Jedni lubią twardsze zawieszenie inni, miększe itd. Z kolei dla mnie układ kierowniczy Tonale jest zbyt czuły, zbyt bardzo i szybko reaguje na, nawet najmniejsze milimetrowe ruchy kierownicą. Wiem, że z jednej strony łatwiej się auto prowadzi, ale przy większych prędkościach staje się to mniej komfortowe. Zapewne kojarzycie, w niektórych samochodach jest dodatkowy przycisk w okolicy kierownicy, który po wciśnięciu sprawia, że auto łatwiej jest zaparkować, bo wspomaganie kierownicy staje się tak bardzo delikatne, że manewr parkowania można wykonać przy pomocy najmniejszego palca u dłoni. Właśnie tak czuły jest układ kierowniczy Tonale. Dynamika jazdy jest nieco ograniczona silnikiem 1.6 JTD o mocy 130 KM ale to już sobie wyjaśniliśmy, że dzięki temu dalej zajedziemy. W kwestii zawieszenia nie mogę powiedzieć ani jednego, złego słowa. Jest dobrze zbalansowane, świetnie wybiera nierówności jezdni, bardzo dobrze tłumi, jest ciche i przyjemne.
Podsumowanie
Nigdy nie byłem fanem Alfa Romeo, ale dzisiejszych czasach, w których samochody różnych producentów wyglądają do siebie bliźniaczo podobne, zrewidowałem swoje uczucia. Alfa Romeo Tonale po prostu wygląda świetnie, a ja osobiście jestem zakochany w tym aucie. Za wygląd zewnętrzny, jak zwykle inżynierom z Włoch należą się gromkie brawa i nagroda Nobla. Jest to tak charakterystyczna marka, że każdy z daleka rozpozna, że to Alfa Romeo. W środku jest komfortowo, bezpiecznie i designersko, jak na Alfę przystało. Tonale zostało wyposażone w pełen pakiet wsparcia kierowcy, w systemy bezpieczeństwa, kamery 360 stopni i wszystkie inne nowinki technologiczne. Jazda Alfa Romeo Tonale to wspaniałe uczucie.
Cena: od 170 000 zł