Turnieje gamingowe z największą oglądalnością w 2021 roku

To, że miniony rok 2021 był bardzo udany dla całej elektronicznej rozrywki, to już ustaliliśmy.

Pora przyjrzeć się oglądalności największych imprez, które z racji obowiązujących przepisów pandemicznych rzadko były dostępne dla publiczności „na żywo”. Ponieważ jednak w przyrodzie równowaga musi być zachowana braki na widowni wielkich hal zostały zrekompensowane frekwencją w domowych zaciszach. Tam przegryzając i popijając na co tylko mieliśmy ochotę mogliśmy śledzić rozgrywki na ekranach monitorów.

Jedno jest pewne, w 2021 roku zostały pobite dotychczasowe rekordy oglądalności turniejów esportowych. Aż 22 wydarzenia zgromadziły ponad 1 mln widzów.

Poniżej, opierając się na statystykach Esports Chats i analizie Esports Insaider przedstawiamy kilka największych wydarzeń minionego roku wraz z danymi dotyczącymi frekwencji. W statystykach nie uwzględniono wyników chińskich ze względu na niepublikowanie liczb przez tamtejsze platformy.

League of Legends Mid-Season Invitational 2021

Drugie co do wielkości międzynarodowe wydarzenie LoL zgromadziło szczytową oglądalność 1,83 mln i średnią oglądalność ponad 711 tys.

O niesłabnącej popularności tytułu MOBA, świadczy fakt, że w czołówce naszego zestawienia League of Legends jest jedną z dwóch gier, które mają więcej niż jedną pozycję. Szczytowa oglądalność została odnotowana podczas spotkania pomiędzy DWG KIA a RNG. DWG KIA jest również zespołem o najwyższej średniej oglądalności na poziomie 924 130.

Drużyną o drugiej najwyższej średniej oglądalności był paiN Gaming (879 770). Szczytowe osiągnięcie w trakcie imprezy brazylijska organizacja ustanowiła podczas starcia z MAD Lions w fazie grupowej – 1,15 mln widzów.

Puchar Azji Południowo-Wschodniej MLBB 2021

Mobile Legends: Bang Bang’s Southeast Asia Cup 2021 notuje imponującą liczbę 2,28 mln widzów. Turniej, który ostatecznie wygrała filipińska organizacja esportowa Execration, zebrał średnią oglądalność 514 617. Ponad 29,42 mln godzin oglądania w ciągu 57 godzin nadawania.

Sukces wydarzenia dodatkowo podkreśla imponujący rozwój sceny. Puchar Azji Południowo-Wschodniej MLBB 2019, który był poprzednią edycją wydarzenia, zgromadził „zaledwie” 276 579 obserwatorów.

DOTA 2, The International

Dziesiąta edycja imprezy była najbardziej udanym wydarzeniem esportowym DOTA 2 w historii. Szczytowa oglądalność to 2,74 mln widzów, którzy spędzili ponad 107 mln godzin oglądając transmisje z turniejów. Ta ostatnia statystyka jest czwartą najwyższą w historii esportu. Tylko Mistrzostwa Świata League of Legends odnotowują lepszy wynik w ubiegłym roku.

Team Spirit był najczęściej oglądaną drużyną (pod względem średniej oglądalności). Rosjanie odnotowali średnią oglądalność 805 216osób. Następne było PSG. LGD (767 762), Team Secret (561 481) i OG (517 908).

Te rozgrywki pomimo tego, że są jednym z tytułów „starej gwardii” esportu, wydają się zyskiwać coraz większą popularność pomimo upływu lat.

 PGL Major Sztokholm 2021

PGL Major 2021

Ten turniej również był sukcesem, z oglądalnością na poziomie 2,74 mln. Pierwszy od ponad dwóch lat Turniej Wielkoszlemowy CS:GO nie zawiódł, stając się najchętniej oglądanym turniejem w tej dyscyplinie.

Według Esports Charts poprzedni rekord należący do ELEAGUE Major 2017 wynosił 1,33 mln, czyli o 52 proc. mniej niż zeszłoroczny Major. Ponadto cztery z siedmiu meczów play-off PGL Major Stockholm 2021 zapewniły wyższą oglądalność niż ELEAGUE Major 2017.

Ci, którzy zastanawiali się jaka będzie przyszłość CS: GO, w dobie VALORANTA otrzymali jasną i precyzyjna odpowiedź. Pogłoski o śmierci CS:GO okazały się przesadzone i przedwczesne.

Mistrzostwa Świata M2

Partnerzy M2 World Championship 2021

Wracając do świata mobilnego esportu, Mobile Legends: Bang Bang’s M2 World Championship zajmuje piąte miejsce z najwyższą oglądalnością 3,08 mln.

Będąc pierwszym z dwóch mistrzostw świata MLBB w 2021 roku, wydarzenie było najwyżej oglądanym turniejem w historii tytułu i obecnie zajmuje siódme miejsce w wydarzeniach esportowych wszechczasów. Według Esports Charts, ostateczni zwycięzcy turnieju, BREN Esports, zanotowali 21,43 mln godzin oglądania samych meczów drużyny. Mimo to to drużyna z trzeciego miejsca M2, RRQ Hoshi, zdobyła najlepszą średnią oglądalność na imprezie (1,10 m).

Mistrzostwa Świata M3

Mistrzostwa Świata M2 2021

Na pierwszym miejscu najczęściej oglądanego wydarzenia MLBB w historii są Mistrzostwa Świata M3, które odbyły się na początku grudnia. Turniej, wygrany przez Tier One’s Blacklist International, zapewnił najwyższą oglądalność 3,19 mln, a fani obejrzeli łącznie 62,61 mln godzin transmisji.

Pomimo tego, że ogólna oglądalność była wyższa niż Mistrzostwa M2, średnia była niższa – M2 zanotował 689 737, podczas gdy M3 – 602 588. Może to jednak wynikać ze znacznie dłuższego czasu antenowego M3 wynoszącego 104 godziny w porównaniu do 62 godzin M2.

PUBG Mobile Global Championship

Pomimo rozpoczęcia w listopadzie 2020 r., Sezon 0 Mistrzostw Globalnych PUBG Mobile znajduje się w naszym zestawieniu ze względu na jego zakończenie – i największą szczytową oglądalność – przypadającą na styczeń 2021 r. Odnotowując imponującą oglądalność na poziomie 3,80 mln, turniej zdołał utrzymać względną siłę przez cały 2021 rok. Odnotował średnią oglądalność około 528 000 w ciągu 122 godzin czasu antenowego, a najpopularniejszym okresem wydarzenia były finały rundy 1.

Pod względem największej oglądalności turniej osiągnął najlepsze wyniki w transmisjach indonezyjskich (2,12 mln), arabskich (494 393) i rosyjskich (415 412).

Mistrzostwa Świata League of Legends 2021

Mistrzostwa zgromadziły oszałamiającą szczytową oglądalność na poziomie 4,01 mln (przypomnijmy, z wyłączeniem chińskich statystyk). Jest to obecnie najczęściej oglądany turniej kultowego tytułu i pierwsze konkurencyjne wydarzenie esportowe na PC, które przyciągnęło ponad 4 miliony widzów.

League of Legends jest wysoko ceniony jako najpopularniejszy obecnie tytuł w elektronicznych rozgrywkach, co potwierdzają wyniki oglądalności. Biorąc pod uwagę, że chińskie dane dotyczące oglądalności są wyłączone z listy, liczby te są niewątpliwie znacznie wyższe.

Riot Games podało, że Grand Final pomiędzy EDward Gaming i DWG KIA oglądało ponad 73 milionów widzów. Podczas gdy te dane dotyczące oglądalności wyglądają imponująco, chińskie statystyki oglądalności są trudne do potwierdzenia.

Czytaj także: Worlds 2021 wchodzi w decydującą fazę

 Free Fire World Series 2021 Singapur

darmowa seria fire world

Najczęściej oglądanym wydarzeniem esportowym 2021 roku pod względem szczytowej oglądalności jest Free Fire World Series 2021 Singapore. Tytuł mobilny osiągnął szczytową oglądalność 5,41 mln i średnią oglądalność 2,08 mln. Podczas gdy szczytowe wyniki oglądalności w języku hindi (1,95 mln) i indonezyjskim (1,03 mln) były wysokie, tym, co szczególnie pomogło zapewnić sobie ten rekord, była popularność transmisji w Brazylii. Portugalskie emisje w pewnym momencie osiągnęły pik 1,06 mln, przebijając hiszpańskie, które zarejestrowały ok. 890 tys. widzów.

Free Fire World Series 2021 Singapur jest w tej chwili nie tylko najwyżej oglądanym wydarzeniem esportowym w 2021 roku, ale także najwyżej oglądanym w historii transmisji online.

Powyższe twarde dane pokazują, jak wiele turniejów rozwinęło się w poprzednim roku, który pod względem bicia rekordów oglądalności był niewiarygodny dla esportu.

 Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, czy trend wzrostu mobilnego esportu się utrzyma i czy też nowe tytuły, takie jak VALORANT, a nawet Halo, podejmą wyzwanie w 2022 roku.

Czytaj także: Mobilem jestem, czyli co u graczy mobilnych?