Witaj szkoło AD 2021
Zapraszamy do cyklu naszych artykułów, w których przedstawiamy produkty i rozwiązania ułatwiające powrót do szkoły. Polecamy zarówno sprzęty bez których współczesna edukacja obejść się nie może oraz inne – sprzętowe jak i programowe. Dziś nowości, które za kilka lat mogą się stać standardami. Niewątpliwie czarnym koniem w tym segmencie rynku mogą się stać gogle VR.
Powrót do szkoły w tym roku z pewnością wygląda zupełnie wyjątkowo. Wprawdzie miał on miejsce, ale wcale nie jest pewne, czy cały rok szkolny odbędzie się zgodnie z planem. Niezależnie jednak od tego, czy będzie zrealizowany w szkolnych ławkach jak zwykle (oczywiście z wyjątkiem zeszłego roku), czy przy biurkach w domu – potrzebne są narzędzia ułatwiające proces edukacji.
Back to school to swoiste słowo wytrych którym posługują się producenci, by uatrakcyjnić swoje oferty. Przeglądając je można odnieść wrażenie, że liczy się nie to, co się właśnie oferuje, ale data – jeśli jest to przełom lata i jesieni, wszystko może być podpięte pod hasło powrotu do szkoły.
Z czym do szkoły
Redakcja conowego.pl ma swoje typy i ma odpowiedzi na pytania związane z tym, w jakiego typu sprzęt i rozwiązania należy się zaopatrzyć, by nauka szkolna była zarówno efektywna, jak i możliwie przyjemna. Nasze propozycje można podzielić na dwie kategorie. Pierwsza, to pewniaki, czyli sprzęt bez którego praktycznie nie ma dziś mowy o nauce. Są to komputery i drukarki. W pierwszym przypadku nasze typy dotyczą zarówno konstrukcji przenośnych jak i stacjonarnych. W drugim przedstawiamy drukarki zarówno atramentowe, jak i laserowe.
Mamy też dyscyplinę dodatkową, sprzęt, o którym jest jeszcze całkiem cicho, ale według wszelkich znaków na niebie i ziemi jest tylko kwestią czasu, gdy będzie całkiem oczywisty – czyli gogle. Tak jak w przypadku komputerów – czy ktoś 20 lat temu przypuszczał, że uczeń obok książek będzie miał w tornistrze laptopa?
Hardware
Biorąc pod uwagę objętość artykułów niewątpliwie najwięcej miejsca poświęciliśmy komputerom. Ale też nic w tym dziwnego, w końcu chyba na każdym biurku ucznia – tak szkoły podstawowej jak i średniej, o studentach nie wspominając – jest komputer. Najczęściej jest to maszyna przenośna, dlatego im poświęciliśmy najwięcej miejsca.
Czytaj też: Komputer dla ucznia | CoNowego.pl
Wybraliśmy modele, z których każdy znajdzie coś dla siebie. Są tu konstrukcje z pewnością wystarczające dla potrzeb edukacyjnych i nieobciążające zarówno plecaka jak i portfela. Są modele tak dobre pod względem wydajności jak i wyglądu. Aż dwa z pięciu zaproponowanych modeli wyposażono w dotykowy monitor, a jeden ma ekran z matrycą typu OLED. Obie cechy są nieczęsto spotykane, choć wcale nie są nowe. Jednym z nich jest komputer gamingowy. Skąd wziął się w zestawieniu maszyn z etykietką „witaj szkoło”? Zapraszamy do lektury artykułu.
Co ciekawe, producenci pytani o komputery stacjonarne, w zdecydowanej większości przypadków zaproponowali konstrukcje typu All-in-One. Dlaczego? Chyba równie dobrze, co krótko uzasadnił to jeden z największych krajowych producentów komputerów, a na pewno firma z największym stażem i doświadczeniem – NTT System. AiO to komputer, który potrzebuje nie więcej miejsca niż notebook, a oferuje ekran o wielkości typowego komputera stacjonarnego. Z pewnością co najmniej część użytkowników doceni standardową klawiaturę i myszkę jako alternatywę do rozwiązań notebookowych.
W przypadku drukarek również nasz wybór nie był oczywisty – zdecydowaliśmy się bowiem zaproponować również urządzenia laserowe. Do przeszłości należy już opinia według której drukarki atramentowe są do domu, a laserowe do biura. W przypadku najnowszych urządzeń drukujących, z racji ich cech, coraz częściej bywają przypadki, gdy to właśnie w domu sprawdzi się „laser”. W jakich? O tym również przeczytacie w conowego.pl
Czytaj też: Top 5 drukarek – najlepsze urządzenia na początek roku szkolnego! | CoNowego.pl
Software
Nauka języków obcych to z pewnością bardzo istotny element współczesnej edukacji. Obok programu szkolnego, języków można się też uczyć przy użyciu różnych aplikacji. Na które warto zwrócić uwagę i dlaczego? Na to pytanie odpowiadamy w artykule: pt. Najciekawsze aplikacje do nauki języków – nasze top 5!
W naszym zestawieniu zdecydowaliśmy się również zaprezentować gry, które mają aspekt edukacyjny. Choć jeszcze całkiem niedawno może trudno było w to uwierzyć, dziś chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że komputer i gra mogą być równie dobrymi narzędziami w służbie zdobywania wiedzy, co kiedyś książka i tablica.
Przykładem mogą być tutaj gry o zabarwieniu ekonomicznym, które uczą zarządzania budżetem, rozwojem miast lub przedsiębiorstw. Z gier możemy uczyć się historii i poznawać konkretne epoki, bądź wydarzenia – pisze Marcin Błocian w artykule pt. Gaming a szkoła – czego mogą nauczyć nas gry? | CoNowego.pl
Czarnym koniem naszego zestawienia są gogle VR
Wirtualna Rzeczywistość sprawdza się tak dobrze w nauczaniu, ponieważ żadne inne medium nie umożliwia tak dużego zaangażowania. W świecie VR poruszamy się i doświadczamy różnych przeżyć dokładnie w ten sam sposób, jak w prawdziwym świecie. Angażujemy się, odczuwamy emocje, reagujemy na otoczenie, mamy kontakt fizyczny i interakcje z osobami i obiektami ze świata VR. Wykorzystując tę technologię, zapamiętujemy nasze doświadczenia bez większego wysiłku, jakbyśmy doświadczyli ich na własnej skórze – pisze Piotr Młyński w artykule pt. Znamy urządzenie z którym, zdasz każdy egzamin (conowego.pl)
Co koniecznie należy podkreślić, gogle VR nie są tzw. pieśnią przyszłości. Już dziś są wykorzystywane zarówno na uczelniach, jak i niektórych szkołach. Przeszkody w ich upowszechnieniu są dwie. Pierwsza to oczywiście cena, a druga – brak szerszej wiedzy o ich istnieniu i potencjale możliwości. Wraz z redukcją drugiego czynnika, czyli wzrostem zapotrzebowania, będzie rosła produkcja, co przyczyni się do spadku cen. Produkty coraz tańsze będą coraz powszechniejsze…
Dwadzieścia lat temu nikt sobie nie wyobrażał komputera w tornistrze, a jeszcze całkiem niedawno gier w służbie edukacji. Być może już całkiem niedługo gogle VR okażą się nieodzownym narzędziem w szeroko pojętym pozyskiwaniu wiedzy. Bo przecież edukacja to nie tylko szkoła czy uczelnia. Wiedzę zdobywamy na szkoleniach nie tylko w salach na żywo, ale coraz częściej przez internet. Gogle stają się bardzo wdzięcznym przedmiotem pożądania w przypadku oglądania wystaw w muzeach czy przygotowanych wirtualnie prezentacji. Dlatego nasz cykl pt. „Witaj szkoło”, nie jest bynajmniej adresowany dla uczniów!