Wybuch supermasywnej czarnej dziury w sercu Drogi Mlecznej

Naukowcy korzystając z należącego do NASA kosmicznego teleskopu rentgenowskiego Chandra, odkryli nowy kosmiczny „otwór wydechowy” odprowadzający gorący gaz z Sagittarius A*, supermasywnej czarnej dziury znajdującej się w samym sercu naszej galaktyki Drogi Mlecznej.

Nowo odkryty otwór jest powiązany z formacją przypominającą komin, zorientowaną pod kątem prostym w dysku Drogi Mlecznej. Obserwacje Chandry pokazują, jak „tunel” w centrum naszej galaktyki pomaga kierować materię do jej zewnętrznych obszarów.

Wiele supermasywnych czarnych dziur we wszechświecie jest żarłocznymi konsumentami gazu i pyłu, a nawet otaczających je gwiazd. Z drugiej strony supermasywna czarna dziura w sercu Drogi Mlecznej, Sgr A*, pożera światło. W rzeczywistości zużywa tak mało materii, że gdyby był człowiekiem, wyżywiłby się na jednym ziarenku ryżu na milion lat. Obserwacje Chandry mogą ujawnić, w jaki sposób ten kosmiczny wybredny zjadacz wybiera jakąś materię do spożycia i odrzuca inną – czytamy na portalu.

Space.com podaje, że odkryty otwór podczas obserwacji rentgenowskich znajduje się około 700 lat świetlnych od dokładnego centralnego obszaru regionu, na szczycie „komina”. Komin ten został wcześniej odkryty za pomocą Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) XMM-Newton , która podobnie jak Chandra obserwuje wszechświat w promieniach rentgenowskich.

Bezpieczny odpływ gorących gazów?

Naukowcy uważają, że gdy materia opada w kierunku Sagittarius A*, supermasywna czarna dziura wybucha, co wypycha materię w górę przez komin i na zewnątrz wzdłuż otworu wentylacyjnego. Pozostaje jednak określić, jak często materia opada w stronę Sgr A*.

Badania przeprowadzone przed tymi odkryciami sugerują, że Sgr A* i jej otoczenie w Centrum Galaktyki doświadczają dramatycznych rozbłysków rentgenowskich co kilka stuleci. Te rozbłyski rentgenowskie mogą stanowić ważną część procesu, w wyniku którego gorący gaz jest wypychany z Sgr A* – czytamy także.

Sgr A* również doświadcza znacznie rzadszych zdarzeń związanych z karmieniem, które mogą odgrywać ważną rolę w całym procesie lejowania gazu. Uważa się, że mniej więcej co 20 000 lat supermasywna czarna dziura w centrum Drogi Mlecznej rozrywa i pożera niefortunną gwiazdę, która zapuściła się zbyt blisko niej.

Wstępnie zrecenzowana wersja badań zespołu Sgr A* jest dostępna repozytorium arXiv.

Źródło: space.com